Digitaalisten alustapalveluiden omaksuminen ja markkinointi maanrakennustoimialalla : Case Kiertomaa Oy
Somersalo, Varpu (2018-09-15)
Digitaalisten alustapalveluiden omaksuminen ja markkinointi maanrakennustoimialalla : Case Kiertomaa Oy
Somersalo, Varpu
(15.09.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092036177
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092036177
Tiivistelmä
Eri toimialojen välillä on merkittäviä keskinäisiä eroja siinä, millä aikajänteellä yritykset ovat ottaneet käyttöön liiketoimintaa tehostavia digitaalisia järjestelmiä. Maanrakennusala on yksi monesta toimialasta, joka on jäänyt digitaalisessa kehityksessä jälkeen jo monen vuosikymmenen ajan. Koska maa-aineksen hankinta ja kuljetus muodostavat merkittävän osan yritysten toiminnasta ja kustannuksista, sähköisiin hankintajärjestelmiin siirtyminen voisi tuoda varteenotettavia säästöjä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida, miten digitaalisia alustapalveluita markkinoidaan sellaisilla toimialoilla, joilla on digitaalinen murros vielä käynnissä tai edessään. Tutkimusongelmaa lähestytään kartoittamalla teknologisten innovaatioiden hyväksymiseen vaikuttavia tekijöitä yrityksissä ja tarkastelemalla erilaisia liiketoimintamalleja, joita digitaalisten alustapalveluiden tarjoajat voivat soveltaa markkinoinnissaan ja muussa liiketoiminnassaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin 20 pientä varsinaissuomalaista maanrakennusalalla toimivaa yritystä ja kolmen kansallisen rakennusalan yrityksen työnjohtajia. Teoreettisesta ja empiirisestä aineistosta saaduista tuloksista ilmeni, että yritysten halukkuuteen omaksua digitaalisia järjestelmiä vaikuttavat ennen kaikkea kilpailijoiden ja muiden sidosryhmien vaatimukset sekä johtoportaan myönteinen suhtautuminen innovaatioita kohtaan. Henkilökohtaiset suhteet ja pitkäaikaiset toimittajat ovat alalla hyvin tärkeitä, mikä on otettava huomioon myös digitaalisia palveluita suunniteltaessa. Tehokas keino luoda arvoa asiakasyrityksille on aloittaa yhteistyö alalla jo vakiintuneen toimijan kanssa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa palvelun kehitysprosessia.
Aiheeseen nivoutuvat läheisesti kiertotalouden ja alustatalouden käsitteet, jotka ovat hyvinkin ajankohtaisia niin akateemisessa tutkimuksessa kuin kansainvälisessä politiikassa. Yritysten väliset kaupankäyntialustat tehostavat parhaassa tapauksessa sekä yritysten liiketoimintaa että materiaalivirtojen hallintaa laajassa mittakaavassa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida, miten digitaalisia alustapalveluita markkinoidaan sellaisilla toimialoilla, joilla on digitaalinen murros vielä käynnissä tai edessään. Tutkimusongelmaa lähestytään kartoittamalla teknologisten innovaatioiden hyväksymiseen vaikuttavia tekijöitä yrityksissä ja tarkastelemalla erilaisia liiketoimintamalleja, joita digitaalisten alustapalveluiden tarjoajat voivat soveltaa markkinoinnissaan ja muussa liiketoiminnassaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin 20 pientä varsinaissuomalaista maanrakennusalalla toimivaa yritystä ja kolmen kansallisen rakennusalan yrityksen työnjohtajia. Teoreettisesta ja empiirisestä aineistosta saaduista tuloksista ilmeni, että yritysten halukkuuteen omaksua digitaalisia järjestelmiä vaikuttavat ennen kaikkea kilpailijoiden ja muiden sidosryhmien vaatimukset sekä johtoportaan myönteinen suhtautuminen innovaatioita kohtaan. Henkilökohtaiset suhteet ja pitkäaikaiset toimittajat ovat alalla hyvin tärkeitä, mikä on otettava huomioon myös digitaalisia palveluita suunniteltaessa. Tehokas keino luoda arvoa asiakasyrityksille on aloittaa yhteistyö alalla jo vakiintuneen toimijan kanssa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa palvelun kehitysprosessia.
Aiheeseen nivoutuvat läheisesti kiertotalouden ja alustatalouden käsitteet, jotka ovat hyvinkin ajankohtaisia niin akateemisessa tutkimuksessa kuin kansainvälisessä politiikassa. Yritysten väliset kaupankäyntialustat tehostavat parhaassa tapauksessa sekä yritysten liiketoimintaa että materiaalivirtojen hallintaa laajassa mittakaavassa.