The application of digital technologies in supply chain management
Lehtisalo, Olli (2018)
Pro gradu -tutkielma
Lehtisalo, Olli
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018090434576
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018090434576
Tiivistelmä
Today, companies are increasingly stressing the roles of supply chain management and digitalization to enhance the whole business. The role of supply chain management is getting stronger and more strategic in terms of value creation while various digital solutions contribute to this development. In this thesis, the past, present and future views of digitalization in supply chains will be discussed, and also the reasons why digitalization strategies fail and how they could be managed. In addition, there will be discussion on five technologies: data analytics, Internet of Things, artificial intelligence, cloud computing and blockchain. Of all these technologies, the benefits, challenges and future developments are presented from the supply chain management’s point of view. The empirical section was conducted by interviewing five companies from five different industries of which one was the provider of digital solutions and the rest were the users of digital technologies or companies with vast supply chains. The objectives of the interviews were to compare the level of digitalization in the supply chain management to the other departments, determine what kind of digital technologies they are currently using or are about to implement, and map the experienced challenges and benefits of these technologies. By conducting this study, it was found that digital technologies can significantly improve the processes of supply chains in many unique ways. Despite this, the interviewed companies were not yet using all of the technologies in a broad scale. Yritykset huomioivat yhä enemmän hankintatoimen ja digitalisaation roolia koko liiketoiminnan kehittämisessä. Hankintatoimen rooli on muuttumassa vahvemmaksi ja strategisemmaksi arvon luonnin kannalta, ja digitaaliset työkalut edesauttavat tätä kehitystä. Tässä tutkimuksessa käsitellään digitalisaation yleistä roolia hankintatoimessa niin menneisyyden, nykyisyyden kuin tulevaisuudenkin kannalta sekä sitä, mitä ongelmia siihen liittyy ja miten niitä voidaan ratkaista. Lisäksi käsitellään viittä eri teknologiaa: data- analytiikkaa, esineiden internetiä, tekoälyä, pilvipalveluita ja lohkoketjuteknologiaa. Näistä kaikista teknologioista esitellään useita hyötyjä, haittoja ja tulevaisuuden näkymiä hankintatoimen näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin haastattelemalla viittä eri toimialaa edustavaa suuryritystä, joista yksi oli digitaalisten teknologioiden tarjoaja ja loput niiden käyttäjiä tai muuten laajan hankintaorganisaation omaavia yrityksiä. Haastatteluissa kartoitettiin muun muassa heidän digitalisaation tasoa koko yrityksessä ja vertailtiin sitä hankintatoimeen, millaisia digitaalisia teknologioita he käyttävät tai aikovat ottaa käyttöön sekä niistä koettuja hyötyjä ja haasteita. Tutkimuksessa selvisi, että digitaalisten teknologioiden käytöllä voidaan huomattavasti parantaa hankintatoimen prosesseja monella eri tavalla, mutta siitä huolimatta tutkimukseen osallistuneet yritykset eivät keskimäärin käyttäneet niitä vielä laajassa mittakaavassa.