Myndigheternas möjlighet att påverka sjösäkerheten
Lapintie, Lari (2018)
Lapintie, Lari
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018083034339
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018083034339
Tiivistelmä
Denna avhandling behandlar myndigheternas möjligheter att påverka sjösäkerheten. Med sjösäkerhet avses i arbetet åtgärder att undvika olyckor inom sjöfarten eller åtminstone att minska situationer som leder till olyckor. En speciell vikt får den mänskliga faktorn som orsak vilken trots framsteg i elektronik och automation inte verkar ha minskat tillräckligt.
Detta arbete stöder sig på tidigare forskning angående sjösäkerhet och styrmedel inom sjöfarten samt intervjuer för att få en bild av det aktuella läget. Åtta experter som representerar olika sektorer inom sjöfarten har redogjort för sina synpunkter angående möjligheter att undvika olyckor och gett sina förslag för att förbättra sjösäkerheten.
Myndigheterna har en nyckelroll för sjösäkerheten eftersom de kan styra sjöfarten med olika regleringar och bestämmelser. Sjöfarten är en internationell fraktbranch som styrs med nationella och internationella regler. Styrmedel kan grupperas till direkta, ekonomiska och informativa. Finland har lyckats bra med styrmedel som exempelvis isklassificeringen som påverkar positivt sjösäkerheten på Östersjön.
Sjöfartstekniken har gjort stora framsteg under de senaste åren och kommer att ändra drastiskt inom närmaste framtiden i och med att automatisering blir allt vanligare. Detta innebär att bestämmelserna angående sjösäkerheten även bör förnyas i takt med utvecklingen. De största förändringarna görs efter olyckor.
Människans roll i olyckor är ett känt faktum enligt studier och har en stor betydelse för sjösäkerheten. Oväntat nog var den mänskliga faktorns betydelse enligt de informanter jag intervjuade inte så avgörande som det enligt studier verkade vara. Det är inte enkelt att urskilja på den mänskliga faktorns roll och andra faktorer som är orsak till en olycka. Ett mänskligt fel är alldeles för lätt att namnge som orsak.
En bra säkerhetskultur ombord på fartygen och inom rederierna är viktig. Finska viken är ett av de mest trafikerade områden i världen vilket i sig påverkar sjösäkerheten. Ett hot kommer från ekonomiska krav som fordrar stora insatser av rederierna. I och med teknologins utveckling blir arbetslivet och handeln allt mer hektisk och trenden lutar åt att allt skall göras snabbare, billigare och bättre vilket utmanar säkerheten.
Detta arbete stöder sig på tidigare forskning angående sjösäkerhet och styrmedel inom sjöfarten samt intervjuer för att få en bild av det aktuella läget. Åtta experter som representerar olika sektorer inom sjöfarten har redogjort för sina synpunkter angående möjligheter att undvika olyckor och gett sina förslag för att förbättra sjösäkerheten.
Myndigheterna har en nyckelroll för sjösäkerheten eftersom de kan styra sjöfarten med olika regleringar och bestämmelser. Sjöfarten är en internationell fraktbranch som styrs med nationella och internationella regler. Styrmedel kan grupperas till direkta, ekonomiska och informativa. Finland har lyckats bra med styrmedel som exempelvis isklassificeringen som påverkar positivt sjösäkerheten på Östersjön.
Sjöfartstekniken har gjort stora framsteg under de senaste åren och kommer att ändra drastiskt inom närmaste framtiden i och med att automatisering blir allt vanligare. Detta innebär att bestämmelserna angående sjösäkerheten även bör förnyas i takt med utvecklingen. De största förändringarna görs efter olyckor.
Människans roll i olyckor är ett känt faktum enligt studier och har en stor betydelse för sjösäkerheten. Oväntat nog var den mänskliga faktorns betydelse enligt de informanter jag intervjuade inte så avgörande som det enligt studier verkade vara. Det är inte enkelt att urskilja på den mänskliga faktorns roll och andra faktorer som är orsak till en olycka. Ett mänskligt fel är alldeles för lätt att namnge som orsak.
En bra säkerhetskultur ombord på fartygen och inom rederierna är viktig. Finska viken är ett av de mest trafikerade områden i världen vilket i sig påverkar sjösäkerheten. Ett hot kommer från ekonomiska krav som fordrar stora insatser av rederierna. I och med teknologins utveckling blir arbetslivet och handeln allt mer hektisk och trenden lutar åt att allt skall göras snabbare, billigare och bättre vilket utmanar säkerheten.