Kehittäjän hiljainen tieto IT-kehittämisen areenoilla
Kellokoski, Keijo (2018)
Diplomityö
Kellokoski, Keijo
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082934236
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082934236
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tavoitteena oli luoda ymmärrystä kehittäjän hiljaisen tiedon roolista IT-kehittämisen areenoilla. Teoreettinen näkökulma rakentui tarkastelemalla käytäntöjä ilmiöinä ja tunnistamalla hiljaisen tiedon luonnetta kuvaavia ilmiöiden piirteitä, tiedon jakamisen käytäntöjä ja yksilöä strategian toteuttajana sekä oppivana tietotyöläisenä käytännöissä. Ilmiöitä tarkennettiin tieto-, käytäntö- ja oppimispohjaisten näkemysten avulla.
Keskeiset käsitteet määriteltiin tarkastelemalla tieteellisiä artikkeleita, jotka loivat eri ilmiöiden tarkastelun pohjalta kontekstiin teoreettisen viitekehyksen. Lopputyön eri vaiheiden aikana luotiin ja päivitettiin kognitiivisia esityksiä, jotka edistivät reflektointia ja uuden tiedon luomista.
Tulkinnallinen tapaustutkimus toteutettiin analysoimalla kehittäjän hiljaisen tiedon roolia IT-kehittämisen areenoilla tutkimuskohteessa, joka toimii vähittäiskaupan toimialalla. Uuden tutkimustiedon luomisen mahdollisti useamman kehittäjän kanssa toteutetut kognitiivisten esitysten katselmoinnit. Ensimmäisen vaiheen katselmoinneissa arvioitiin tiettyjen ilmiöiden kriittisiä piirteitä ja tietojohtamisen menestystekijöitä. Toisen vaiheen katselmoinneissa käytiin läpi ensimmäisen vaiheen tulokset ja tutkimuksen lopputulokset.
Tutkimuksen lopputulokset vahvistavat tarpeen ymmärtää syvällisemmin hiljaisen tiedon luonnetta, tiedon jakamista ja tietojohtamisen kriittisiä menestystekijöitä. Kun kehittäjä nähdään strategioiden totuttajana käytännöissä, taidot ja osaaminen sekä jatkuva vuorovaikutus ja ymmärryksen luominen ovat toisiaan täydentäviä dynaamisia kyvykkyyksiä. Tapaustutkimuksen kohdealueella tulee edelleen vahvistaa tietojohtamisen käytäntöjä ja edistää kehittäjän henkilökohtaisen tietoverkoston luomista. The aim of the thesis was to investigate the role of developer’s tacit knowledge (TK) in IT development arenas. Theoretical approaches aimed at analysing practices as phenome-non and identification of critical characteristics of TK, knowledge sharing and an individual as strategic practitioner and learning knowledge worker. Phenomena in the context were explored and synthetised through the lenses of knowledge-based, practice-based and learning-based approaches.
To determine key terms, constructs and concepts, wide range of academic articles were searched via electronic databases, as such to deepen theoretical foundation. Further, the portfolio of cognitive presentations was created and updated throughout all stages of the thesis to help the progress of reflection and co-creation of new knowledge.
The interpretative case study was carried out to discuss role of developer’s tacit knowledge in IT development arenas in a retailing company. Co-creation of new research knowledge was based on face-to-face reviews of cognitive presentations by senior devel-opers. The first-round cognitive reviews consisted of evaluation of critical characteristics of key phenomena and critical success factors for knowledge management (KM) in the context. The second-round cognitive reviews continued the study by exploration of first-round and the final results.
As an outcome, the thesis confirms the need to understand deeply the phenomena of tacit knowledge, tacit knowledge sharing and critical success factors of KM practices. As the developer executes strategies through TK sharing in practices, own skills, know-how and sense making, as well as continuous face-to-face communication are complementary dynamic capabilities. As a practical implication, KM practices should be strengthened in the studied knowledge area and contributed in developer’s personal knowledge network.
Keskeiset käsitteet määriteltiin tarkastelemalla tieteellisiä artikkeleita, jotka loivat eri ilmiöiden tarkastelun pohjalta kontekstiin teoreettisen viitekehyksen. Lopputyön eri vaiheiden aikana luotiin ja päivitettiin kognitiivisia esityksiä, jotka edistivät reflektointia ja uuden tiedon luomista.
Tulkinnallinen tapaustutkimus toteutettiin analysoimalla kehittäjän hiljaisen tiedon roolia IT-kehittämisen areenoilla tutkimuskohteessa, joka toimii vähittäiskaupan toimialalla. Uuden tutkimustiedon luomisen mahdollisti useamman kehittäjän kanssa toteutetut kognitiivisten esitysten katselmoinnit. Ensimmäisen vaiheen katselmoinneissa arvioitiin tiettyjen ilmiöiden kriittisiä piirteitä ja tietojohtamisen menestystekijöitä. Toisen vaiheen katselmoinneissa käytiin läpi ensimmäisen vaiheen tulokset ja tutkimuksen lopputulokset.
Tutkimuksen lopputulokset vahvistavat tarpeen ymmärtää syvällisemmin hiljaisen tiedon luonnetta, tiedon jakamista ja tietojohtamisen kriittisiä menestystekijöitä. Kun kehittäjä nähdään strategioiden totuttajana käytännöissä, taidot ja osaaminen sekä jatkuva vuorovaikutus ja ymmärryksen luominen ovat toisiaan täydentäviä dynaamisia kyvykkyyksiä. Tapaustutkimuksen kohdealueella tulee edelleen vahvistaa tietojohtamisen käytäntöjä ja edistää kehittäjän henkilökohtaisen tietoverkoston luomista.
To determine key terms, constructs and concepts, wide range of academic articles were searched via electronic databases, as such to deepen theoretical foundation. Further, the portfolio of cognitive presentations was created and updated throughout all stages of the thesis to help the progress of reflection and co-creation of new knowledge.
The interpretative case study was carried out to discuss role of developer’s tacit knowledge in IT development arenas in a retailing company. Co-creation of new research knowledge was based on face-to-face reviews of cognitive presentations by senior devel-opers. The first-round cognitive reviews consisted of evaluation of critical characteristics of key phenomena and critical success factors for knowledge management (KM) in the context. The second-round cognitive reviews continued the study by exploration of first-round and the final results.
As an outcome, the thesis confirms the need to understand deeply the phenomena of tacit knowledge, tacit knowledge sharing and critical success factors of KM practices. As the developer executes strategies through TK sharing in practices, own skills, know-how and sense making, as well as continuous face-to-face communication are complementary dynamic capabilities. As a practical implication, KM practices should be strengthened in the studied knowledge area and contributed in developer’s personal knowledge network.