Brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Eklund, Jenni (2018)
Kandidaatintutkielma
Eklund, Jenni
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082734155
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082734155
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, miten brändiä voidaan rakentaa sosiaalisen median avulla, sekä mitä hyötyjä ja haasteita sosiaalisen median hyödyntämiseen brändin rakentamisessa mahdollisesti liittyy. Tutkielman teoriaosuus perustuu kirjallisuuteen ja tieteellisiin artikkeleihin. Tutkimus on laadullinen, ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, ja tutkimuksessa tarkastellaan case-yrityksenä Stockmannia.
Tutkimuksessa selvisi, että Stockmann rakentaa brändiään ensisijaisesti erilaisten tekojen kautta. Yritys haluaa teoilla olla mahdollistamassa tiettyjä asioita, ja tällä tavoin henkiä Stockmannin arvoja kyseisten tekojen kautta. Stockmann käyttää sosiaalista mediaa toiminnassaan hyvin aktiivisesti ja monipuolisesti. Sosiaalinen media on myös enenevissä määrin tärkeässä asemassa Stockmannin brändin rakentamisessa, ja kaikki sosiaalisen median kanavat ovat tärkeitä Stockmannin brändin kannalta. Stockmann rakentaa brändiään sosiaalisessa mediassa siten, että se haluaa olla aktiivinen, todella inspiroiva, eteenpäin katsova, sekä helposti lähestyttävä brändi. Yrityksessä ymmärretään sosiaalisen median mahdollisuudet ja arvo, ja sosiaalinen media on koko ajan selkeämpi osa kokonaisuutta, ja se otetaan myös enemmän huomioon yrityksen toiminnassa. The aim of this bachelor´s thesis is to examine how social media can be used in brand building, and what kind of benefits and challenges possibly involves in it. The theoretical part of the study is based on literature and scientific articles. The study is qualitative and the used research method was theme interview. The study was executed as a case study, and the case company of the stydy is Stockmann.
The study found out that Stockmann builds its brand primarily through different actions. The company wants to be able to make certain things possible with those actions, and this way radiate the values of Stockmann through those actions. Stockmann uses social media very actively and diversely. Social media is also increasingly important in the brand building of Stockmann, and all social media channels are important for the brand. Stockmann builds its brand in social media by wanting to be active, very inspiring, forward-looking and approachable brand. The possibilities and value of social media are understood in the company, and social media is becoming a clearer part of the totality of the company, and social media is also taken more into account in the actions of the company.
Tutkimuksessa selvisi, että Stockmann rakentaa brändiään ensisijaisesti erilaisten tekojen kautta. Yritys haluaa teoilla olla mahdollistamassa tiettyjä asioita, ja tällä tavoin henkiä Stockmannin arvoja kyseisten tekojen kautta. Stockmann käyttää sosiaalista mediaa toiminnassaan hyvin aktiivisesti ja monipuolisesti. Sosiaalinen media on myös enenevissä määrin tärkeässä asemassa Stockmannin brändin rakentamisessa, ja kaikki sosiaalisen median kanavat ovat tärkeitä Stockmannin brändin kannalta. Stockmann rakentaa brändiään sosiaalisessa mediassa siten, että se haluaa olla aktiivinen, todella inspiroiva, eteenpäin katsova, sekä helposti lähestyttävä brändi. Yrityksessä ymmärretään sosiaalisen median mahdollisuudet ja arvo, ja sosiaalinen media on koko ajan selkeämpi osa kokonaisuutta, ja se otetaan myös enemmän huomioon yrityksen toiminnassa.
The study found out that Stockmann builds its brand primarily through different actions. The company wants to be able to make certain things possible with those actions, and this way radiate the values of Stockmann through those actions. Stockmann uses social media very actively and diversely. Social media is also increasingly important in the brand building of Stockmann, and all social media channels are important for the brand. Stockmann builds its brand in social media by wanting to be active, very inspiring, forward-looking and approachable brand. The possibilities and value of social media are understood in the company, and social media is becoming a clearer part of the totality of the company, and social media is also taken more into account in the actions of the company.