Varusmiesten käsityksiä auktoriteetista
Ollila, Janne (2018)
Ollila, Janne
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 7
2018
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233350
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233350
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitettiin varusmiesten käsityksiä auktoriteetista. Ilmiötä tarkasteltiin varusmiesten omista näkökulmista sekä kouluttajan toiminnan kautta. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli kuvata, miten varusmiehen käsitykset vaikuttavat kouluttajan auktoriteetin rakentumiseen ja sitä kautta koulutuksen laatuun. Lisäksi kuvattiin sitä, poikkeavatko varusmiesten käsitykset Puolustusvoimissa käytettävien koulutusoppaiden esittämistä käsityksistä. Työn tarkoituksena oli selvittää varusmiesten käsityksiin perustuvia havaintoja ja tuottaa tietoa kouluttajan pedagogisten taitojen kehittämiseksi. Tutkimuksen pääkysymyksenä oli: Mikä on varusmiesten käsitys auktoriteetista? Pääkysymykseen haettiin vastausta alatutkimuskysymysten avulla: 1) Miten auktoriteetti liittyy hyvään koulutukseen? 2) Miten auktoriteetti liittyy huonoon koulutukseen?
Tutkimus koostui kyselytutkimuksesta sekä sitä tukevasta teoreettisesta osasta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin vallankäytön ja oppimisen taustalla vaikuttavia teorioita. Tutkielman empiirisessä osuudessa tarkasteltiin aihetta varusmiesten käsitysten kautta. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkielman kohdejoukon muodostivat Jääkäriprikaatin I/2018 saapumiserän varusmiehet. Tutkielman aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, fenomenografisen analyysimallin mukaisesti.
Tutkielman tulokset osoittavat, että varusmiesten käsitykset auktoriteetista rakentuvat Wrongin (1988) valtaluokittelussa esitetyssä, viiden auktoriteetin alatyypistä muodostuvasta kokonaisuudesta. Viisi alatyyppiä ovat legitiimi, asiantuntemus, persoonallinen, pakottava sekä palkitseva. Alatyyppien painotukset kouluttajan toiminnassa määrittelivät koulutustapahtuman laadun. Kouluttajan ammattitaito, aito alaisista välittäminen sekä hyvät vuorovaikutustaidot liittyivät hyvään koulutukseen edistäen kouluttajan positiivisen auktoriteetin rakentumista. Auktoriteetti rakentui palkitsevan, persoonallisen sekä asiantuntemuksen alatyyppiä painottaen. Huono auktoriteetti rakentui legitiimistä sekä pakottavan alatyyppiä painottaen, joka liitettiin huonoon koulutukseen.
Jatkotutkimuksissa tulisi ottaa huomioon kahden kyselyn toteuttaminen samalle kohdejoukolle sekä ensimmäisen kyselyn toteuttaminen palveluksen astumisen yhteydessä.
Tutkimus koostui kyselytutkimuksesta sekä sitä tukevasta teoreettisesta osasta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin vallankäytön ja oppimisen taustalla vaikuttavia teorioita. Tutkielman empiirisessä osuudessa tarkasteltiin aihetta varusmiesten käsitysten kautta. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkielman kohdejoukon muodostivat Jääkäriprikaatin I/2018 saapumiserän varusmiehet. Tutkielman aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, fenomenografisen analyysimallin mukaisesti.
Tutkielman tulokset osoittavat, että varusmiesten käsitykset auktoriteetista rakentuvat Wrongin (1988) valtaluokittelussa esitetyssä, viiden auktoriteetin alatyypistä muodostuvasta kokonaisuudesta. Viisi alatyyppiä ovat legitiimi, asiantuntemus, persoonallinen, pakottava sekä palkitseva. Alatyyppien painotukset kouluttajan toiminnassa määrittelivät koulutustapahtuman laadun. Kouluttajan ammattitaito, aito alaisista välittäminen sekä hyvät vuorovaikutustaidot liittyivät hyvään koulutukseen edistäen kouluttajan positiivisen auktoriteetin rakentumista. Auktoriteetti rakentui palkitsevan, persoonallisen sekä asiantuntemuksen alatyyppiä painottaen. Huono auktoriteetti rakentui legitiimistä sekä pakottavan alatyyppiä painottaen, joka liitettiin huonoon koulutukseen.
Jatkotutkimuksissa tulisi ottaa huomioon kahden kyselyn toteuttaminen samalle kohdejoukolle sekä ensimmäisen kyselyn toteuttaminen palveluksen astumisen yhteydessä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]