Päällikkönä Tukilentolaivueessa : pedagogista johtamista?
Vilén, Ilkka (2018)
Vilén, Ilkka
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 7
2018
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233337
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233337
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin Tukilentolaivueen lentueen päälliköiden johtamistoimintaa pedagogisen johtamisen teorian kautta rauhan ajan toimintaympäristössä. Ilmavoimien lentotoimintaa suorittavissa laivueissa lentue on perusyksikkötason organisaatio, joka on tehtäviltään ja henkilöstökokoonpanoltaan verrattavissa esimerkiksi maavoimien komppaniaan. Lentueen päällikkö toimii yksikössään johtajana, esimiehenä sekä pääkouluttajana. Tukilentolaivueen ollessa Ilmavoimien ainoa kuljetus- ja yhteyskonekalustolla operoiva laivue, päällikön rooliin kuuluu merkittävästi myös asiantuntijatehtävät konekaluston sekä taktiikan kehittämisessä.
Päätutkimusongelmana tutkimuksessa oli: ”Miten pedagoginen johtaminen ilmenee Tukilentolaivueessa?” Tutkimusongelmaan vastattiin selvittämällä ensin vastaukset alatutkimusongelmiin: ”Mitä on pedagoginen johtaminen?” sekä ” Millä pedagogisen johtamisen osa-alueilla päälliköillä on eniten kehitettävää?” Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin fenomenologis- hermeneuttisia taustaoletuksia, tapaustutkimuksen toimiessa lähestymistapana.
Ensimmäiseen alatutkimusongelmaan vastattiin kirjallisuuskatsauksella, jossa laadullisen sisällönanalyysin avulla laadittiin oma tulkinta pedagogisesta johtamisesta, käyttäen avuksi myös osaamisen johtamisen ja oppivan organisaation teorioita. Toiseen alatutkimusongelmaan sekä päätutkimusongelmaan vastattiin teemahaastatteluilla, joissa empiirisen aineiston antaji-na toimivat Tukilentolaivueen kolme lentueen päällikköä sekä taktisen ja lennonvarmistus-toimiston päällikkö. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullis-deduktiivista eli teorialähtöistä sisällönanalyysimenetelmää käyttäen, jossa päälliköiden johtamiskäyttäytymistä vertailtiin pedagogisen johtamisen mallin kanssa.
Tutkimustulosten mukaan Tukilentolaivueen päälliköiden johtamistoiminta muistutti hyvin paljon pedagogisen johtamisen mallin mukaista toimintaa. Yhtenä tärkeimmistä asioista nousi esille päälliköiden kyky motivoida alaisiaan tavoitteilla, jotka on johdettu organisaation tavoitteista ja visiosta. Tutkijan mielestä voidaan todeta, että OSTRA:n pyrkimys toimia oppivan organisaation tavoin toteutuu Tukilentolaivueessa laivueen johdon tarjotessa vision ja tukea toimintaan. Suurimmat haasteet päällikköjen johtamistoimintaan aiheuttaa jatkuva kiire, joka johtuu pääasiassa henkilöstöresurssin vähäisyydestä suhteessa hoidettavien tehtävien määrään.
Keskeisimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että pedagogisen johtamisen mallin mukainen johtaminen on hyvin lähellä ihmisen luontaista tapaa johtaa organisaatiota. Päälliköt kokivat pääosin johtavansa oman elämänkokemuksen muodostamalla tavalla, jossa opetetut johtamisopit vaikuttavat vain hieman taustalla. Antamalla päälliköille esimies- ja johtamiskoulutusta kyettäisiin mahdollisesti määrätietoisempaan johtamistoimintaan, mikä voisi edesauttaa pedagogisen johtamisen ja oppivan organisaation mallin toteutumista.
Päätutkimusongelmana tutkimuksessa oli: ”Miten pedagoginen johtaminen ilmenee Tukilentolaivueessa?” Tutkimusongelmaan vastattiin selvittämällä ensin vastaukset alatutkimusongelmiin: ”Mitä on pedagoginen johtaminen?” sekä ” Millä pedagogisen johtamisen osa-alueilla päälliköillä on eniten kehitettävää?” Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin fenomenologis- hermeneuttisia taustaoletuksia, tapaustutkimuksen toimiessa lähestymistapana.
Ensimmäiseen alatutkimusongelmaan vastattiin kirjallisuuskatsauksella, jossa laadullisen sisällönanalyysin avulla laadittiin oma tulkinta pedagogisesta johtamisesta, käyttäen avuksi myös osaamisen johtamisen ja oppivan organisaation teorioita. Toiseen alatutkimusongelmaan sekä päätutkimusongelmaan vastattiin teemahaastatteluilla, joissa empiirisen aineiston antaji-na toimivat Tukilentolaivueen kolme lentueen päällikköä sekä taktisen ja lennonvarmistus-toimiston päällikkö. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullis-deduktiivista eli teorialähtöistä sisällönanalyysimenetelmää käyttäen, jossa päälliköiden johtamiskäyttäytymistä vertailtiin pedagogisen johtamisen mallin kanssa.
Tutkimustulosten mukaan Tukilentolaivueen päälliköiden johtamistoiminta muistutti hyvin paljon pedagogisen johtamisen mallin mukaista toimintaa. Yhtenä tärkeimmistä asioista nousi esille päälliköiden kyky motivoida alaisiaan tavoitteilla, jotka on johdettu organisaation tavoitteista ja visiosta. Tutkijan mielestä voidaan todeta, että OSTRA:n pyrkimys toimia oppivan organisaation tavoin toteutuu Tukilentolaivueessa laivueen johdon tarjotessa vision ja tukea toimintaan. Suurimmat haasteet päällikköjen johtamistoimintaan aiheuttaa jatkuva kiire, joka johtuu pääasiassa henkilöstöresurssin vähäisyydestä suhteessa hoidettavien tehtävien määrään.
Keskeisimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että pedagogisen johtamisen mallin mukainen johtaminen on hyvin lähellä ihmisen luontaista tapaa johtaa organisaatiota. Päälliköt kokivat pääosin johtavansa oman elämänkokemuksen muodostamalla tavalla, jossa opetetut johtamisopit vaikuttavat vain hieman taustalla. Antamalla päälliköille esimies- ja johtamiskoulutusta kyettäisiin mahdollisesti määrätietoisempaan johtamistoimintaan, mikä voisi edesauttaa pedagogisen johtamisen ja oppivan organisaation mallin toteutumista.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]