Eläinavusteinen työskentely valmistavalla luokalla - opettajan ja oppilaiden kokemuksia
Pesonen, Päivi (2018-06-11)
Eläinavusteinen työskentely valmistavalla luokalla - opettajan ja oppilaiden kokemuksia
Pesonen, Päivi
(11.06.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061325816
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061325816
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin eläinavusteisen työskentelyn vaikutuksia ja merkityksiä valmistavalla luokalla. Eläinavusteinen työskentely on suunnitelmallista, tavoitteellista ja dokumentoitua toimintaa, joka on osana kasvatus- tai kuntoutusprosessia. Se on ammattilaisen toteuttamaa työtä, jonka tavoitteena on tukea asiakkaan, tässä yhteydessä oppilaan, fyysistä, psyykkistä ja kognitiivista toimintakykyä. Eläinavusteisesta työskentelystä luokassa pyrittiin selvittämään, miten koiran läsnäolo luokassa vaikutti oppilaiden psyykkiseen hyvinvointiin ja oppimiseen.
Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluaineisto koottiin alkuvuodesta 2016. Aineisto kerättiin haastattelemalla valmistavan luokan opettajaa, koulunkäynninohjaajaa ja luokan oppilaita, jotka olivat iältään 16-18 –vuotiaita.
Koiran rooli luokan tärkeänä jäsenenä nousi esille opettajan ja oppilaiden haastatteluista. Koiran tärkeimmäksi tehtäväksi luokassa nostettiin koiran tarjoama tuki tunne-elämältään epävakaille oppilaille. Koira toimi lisäksi konkreettisena kulttuuri- ja asennekasvattajana maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Koiran vaikutus luokan yhteishengen ja yleisen ilmapiirin nostattajana oli myös ilmeinen. Koiran läsnäolo luokassa lisäsi oppilaiden motivaatiota tulla kouluun, ja luvattomat poissaolot olivat luokassa harvinaisia.
Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluaineisto koottiin alkuvuodesta 2016. Aineisto kerättiin haastattelemalla valmistavan luokan opettajaa, koulunkäynninohjaajaa ja luokan oppilaita, jotka olivat iältään 16-18 –vuotiaita.
Koiran rooli luokan tärkeänä jäsenenä nousi esille opettajan ja oppilaiden haastatteluista. Koiran tärkeimmäksi tehtäväksi luokassa nostettiin koiran tarjoama tuki tunne-elämältään epävakaille oppilaille. Koira toimi lisäksi konkreettisena kulttuuri- ja asennekasvattajana maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Koiran vaikutus luokan yhteishengen ja yleisen ilmapiirin nostattajana oli myös ilmeinen. Koiran läsnäolo luokassa lisäsi oppilaiden motivaatiota tulla kouluun, ja luvattomat poissaolot olivat luokassa harvinaisia.