Työhyvinvoinnin kehittäminen yliopistossa
Lehto, Mia (2018)
Pro gradu -tutkielma
Lehto, Mia
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018053125062
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018053125062
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on ollut selvittää, miten suomalainen julkisoikeudellinen yliopisto voi parantaa henkilöstönsä työhyvinvointia. Tutkielma on monimenetelmäinen laadullinen tapaustutkimus. Sen teoreettinen viitekehys on rakennettu soveltamalla ankkuroitua teoriaa yliopiston Trust Index©- henkilöstökyselyn tuloksiin. Näin rakennetun viitekehyksen pohjalta tutkimustyölle rajattiin tarkempi tutkimusalue ja vastattiin ensimmäiseen alatutkimuskysymykseen. Tutkimuksen toiseksi alatutkimuskysymykseksi tuli sellaisten strategisen johtamisen ja lähijohtamisen kehittämiskeinojen identifiointi, joiden avulla Lappeenrannan teknillinen yliopisto kykenee parantamaan henkilöstönsä työhyvinvointia. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi kerättiin toinen aineisto yliopiston henkilöstöltä teemahaastatteluin.
Työn teoreettinen perusta nojaa subjektiivisen ja positiivisen hyvinvoinnin teoriaan. Työhyvinvointia tarkastellaan sekä positiivisten että negatiivisten ulottuvuuksien kautta. Toimeksiantona tehdyn työn tulokset osoittavat lukuisia eri lähijohtamisen sekä strategisen johtamisen kehittämistoimia, joiden avulla tapausorganisaatio voi parantaa henkilöstönsä työhyvinvointia. Tulokset osoittavat myös, että työn viitekehyksen ulkopuolisilla tekijöillä, kuten kansallisella koulutus- ja tiedepolitiikalla, on merkittävä vaikutus yliopiston henkilöstön työhyvinvointiin. The objective of this thesis was to find out how a Finnish public university could improve its employee well-being. The thesis is a multi-method qualitative case study. Its theoretical framework was built by applying grounded theory to the university’s Trust Index©-questionnaire results. Based on this theoretical framework, a more detailed research area was defined and the first sub-research question was answered. The aim of the second phase of this study was to identify such means for developing strategic management and leadership in Lappeenranta University of Technology, which would also lead to the improvement of the university’s employee well-being. To solve the second sub-research question, a second data was collected from the university’s staff by theme interviews.
The theoretical basis of the work relies on the theory of subjective and positive well-being. Employee well-being at work is examined through its positive and negative dimensions. The results of the commissioned work demonstrate a large number of development activities in the field of strategic management and leadership, enabling the university to clearly improve its employee well-being at work. The results also show that factors outside the theoretical framework, such as national education and science policies, have a significant impact on employee well-being in the university.
Työn teoreettinen perusta nojaa subjektiivisen ja positiivisen hyvinvoinnin teoriaan. Työhyvinvointia tarkastellaan sekä positiivisten että negatiivisten ulottuvuuksien kautta. Toimeksiantona tehdyn työn tulokset osoittavat lukuisia eri lähijohtamisen sekä strategisen johtamisen kehittämistoimia, joiden avulla tapausorganisaatio voi parantaa henkilöstönsä työhyvinvointia. Tulokset osoittavat myös, että työn viitekehyksen ulkopuolisilla tekijöillä, kuten kansallisella koulutus- ja tiedepolitiikalla, on merkittävä vaikutus yliopiston henkilöstön työhyvinvointiin.
The theoretical basis of the work relies on the theory of subjective and positive well-being. Employee well-being at work is examined through its positive and negative dimensions. The results of the commissioned work demonstrate a large number of development activities in the field of strategic management and leadership, enabling the university to clearly improve its employee well-being at work. The results also show that factors outside the theoretical framework, such as national education and science policies, have a significant impact on employee well-being in the university.