Osuuskunta viljan toimitusketjussa - viljelijän odotukset ja kokemukset
Lassila, Ida-Lotta (2018)
Diplomityö
Lassila, Ida-Lotta
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052924951
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052924951
Tiivistelmä
Kuluttajien kiinnostus ruuan laatua kohtaan on kasvanut ja uusia ruokainnovaatioita on ilmestynyt markkinoille. Lisäksi Suomen vientiponnistelut suomalaisen ruuan ulkomaanviennin kehittämiseksi, ovat antaneet edellytyksiä nostaa Suomi huippulaadukkaan ruoan tuottajamaiden joukkoon. Hyvin brändättyjen viljatuotteiden vienti yhdessä laatuvaatimuksiltaan vaativan kotimaan markkinan kanssa, ovat johtaneet siihen, ettei viljan laadusta voida joustaa missään kohtaa toimitusketjua. Tarvitaankin uusia yhteistyömenetelmiä, jotta viljatoimitusketjusta voidaan tehdä entistä tehokkaampi koko ketjun hyväksi. Tähän tarpeeseen perustettiin Luomuviljan toimitusketjut vientikuntoon -hanke. Hankkeen osana tässä diplomityössä tutkitaan tuottajanäkökulmasta osuuskunnan mahdollisuutta toimia viljamarkkinoilla tuottajan asemaa parantavana linkkinä.
Tuottajien näkemyksiä kerättiin kahdella kyselyllä. Näitä tehtiin Osuuskunta Kymen Luomun jäsenistölle sekä MTK-jäsenille Kaakkois-Suomessa. MTK:lle toimitetun kyselyn vastauksista saatiin vertailutietoa viljelijöiden osaamiskokemuksista ja näkemyksistä niin osuuskuntaan kuuluvien kuin kuulumattomienkin välillä sekä luomussa että tavanomaisesti viljelevien välillä.
Kyselyiden tulosten pohjalta todettiin osuuskunnan olevan merkittävä tuottajan neuvotteluaseman vahvistaja sekä hintavaikuttaja. Osuuskuntaan kuuluvat viljelijät olivat osaamiskokemuksiltaan hyvin realistisia eikä suuria näkemyseroja havaittu kuten osuuskuntiin kuulumattomilla. Osuuskuntajäsenten kehityskohteina olivat pääasiassa viljelyyn liittyvät seikat, kun taas osuuskuntiin kuulumattomilla enimmäkseen talouteen ja markkinointiin. Tämän kyselyn perusteella voidaankin olettaa osuuskuntajäsenyyden tuovan merkittäviä hyötyjä viljelijälle. Kuten myös kyselyssä ilmeni, moni osuuskunta myy jäsentensä sadon, mikä vähentänee viljelijäjäsenen myynti- ja markkinointityön tarvetta. Kyselyn perusteella osuuskuntahyödyt olivat moninaiset. Consumers’ interest in quality of food has increased and new food innovations have appeared on the market. In addition, Finland has put a lot of effort to develop exporting. These have given requisites to raise Finland into the group of countries of high-quality food producers. Export of well-branded cereal products and quality demanding domestic market have led to a situation where there is no more space for lower-quality grain in the supply chain. To increase the performance of supply chain for grain there is need for new cooperative methods between supply chain operators. In order to address this issue, the project Luomuviljan toimitusketjun vientikuntoon was founded. As a part of the project this Master’s Thesis focuses on possibilities of co-operative enterprises to improve grain producers’ situation on the market.
Two different surveys were carried out amongst members of a co-operative called Kymen Luomu and members of The Central Union of Agricultural Producers and Forest Owners (MTK) farming in South-Eastern Finland. Data about experiences and opinions was gathered from the survey made for MTK to enable a comparison between the members of co-operatives and the non-members. Also, the differences of opinions between the organic and the normal farmers were compared.
Based on the results of the surveys, it was realized that the co-operatives seem to be important actors improving farmers bargaining power and the low-price situation on the market. After comparing opinions between members of co-operatives and non-members, the former seem to think similarly and be very realistic about their situation and know-how. Non-members weren’t very unanimous. Members needed to improve their skills in farming, while non-members in finance and marketing. It is good to know that several co-operatives take care of selling their members’ crops, which means less selling work for farmer. Based on these surveys it can be assumed that co-operatives are important and useful links between consumer and farmer from the farmers’ point of view.
Tuottajien näkemyksiä kerättiin kahdella kyselyllä. Näitä tehtiin Osuuskunta Kymen Luomun jäsenistölle sekä MTK-jäsenille Kaakkois-Suomessa. MTK:lle toimitetun kyselyn vastauksista saatiin vertailutietoa viljelijöiden osaamiskokemuksista ja näkemyksistä niin osuuskuntaan kuuluvien kuin kuulumattomienkin välillä sekä luomussa että tavanomaisesti viljelevien välillä.
Kyselyiden tulosten pohjalta todettiin osuuskunnan olevan merkittävä tuottajan neuvotteluaseman vahvistaja sekä hintavaikuttaja. Osuuskuntaan kuuluvat viljelijät olivat osaamiskokemuksiltaan hyvin realistisia eikä suuria näkemyseroja havaittu kuten osuuskuntiin kuulumattomilla. Osuuskuntajäsenten kehityskohteina olivat pääasiassa viljelyyn liittyvät seikat, kun taas osuuskuntiin kuulumattomilla enimmäkseen talouteen ja markkinointiin. Tämän kyselyn perusteella voidaankin olettaa osuuskuntajäsenyyden tuovan merkittäviä hyötyjä viljelijälle. Kuten myös kyselyssä ilmeni, moni osuuskunta myy jäsentensä sadon, mikä vähentänee viljelijäjäsenen myynti- ja markkinointityön tarvetta. Kyselyn perusteella osuuskuntahyödyt olivat moninaiset.
Two different surveys were carried out amongst members of a co-operative called Kymen Luomu and members of The Central Union of Agricultural Producers and Forest Owners (MTK) farming in South-Eastern Finland. Data about experiences and opinions was gathered from the survey made for MTK to enable a comparison between the members of co-operatives and the non-members. Also, the differences of opinions between the organic and the normal farmers were compared.
Based on the results of the surveys, it was realized that the co-operatives seem to be important actors improving farmers bargaining power and the low-price situation on the market. After comparing opinions between members of co-operatives and non-members, the former seem to think similarly and be very realistic about their situation and know-how. Non-members weren’t very unanimous. Members needed to improve their skills in farming, while non-members in finance and marketing. It is good to know that several co-operatives take care of selling their members’ crops, which means less selling work for farmer. Based on these surveys it can be assumed that co-operatives are important and useful links between consumer and farmer from the farmers’ point of view.