Digitaalisuuden hyödyntäminen ja tarpeet pk-yrityksissä
Toppari, Jaakko (2018)
Diplomityö
Toppari, Jaakko
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524762
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524762
Tiivistelmä
Digitalisaatio on yksi aikamme merkittävimmistä muutosta aiheuttavista tekijöistä, joka muokkaa yhteiskuntaa, yritysten kilpailuympäristöä ja yksilöiden elämää. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka Päijät-Hämeen pk-yritykset hyödyntävät digitaalisuutta ja millaisia digitaalisuuden hyödyntämisen tarpeita yrityksillä on. Tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa pk-yritysten digitaalisuuden nykytilaa jatkotutkimusta varten ja auttaa paikallisia toimijoita tuottamalla uutta tietoa.
Tutkimus koostuu teoria ja empiiria osuuksista. Teoriassa on käsitelty digitaalista muutosta, arvonluontia liiketoimintamallin näkökulmasta ja teknologisten innovaatioiden leviämistä. Tutkimuksen empiirinen osuus on tehty kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen. Pk-yrityksiltä kerättiin dataa verkkokyselyn avulla ja tuloksia on analysoitu sekä kuvattu tilastollisia menetelmiä hyödyntäen.
Tuloksina havaittiin, että pk-yrityksien valikoimassa on tällä hetkellä vähän täysin digitaalisia tuotteita tai palveluita. Valikoimien digitalisointi on kuitenkin tärkeä strateginen kehityskohde yrityksissä. Digitaalisuutta hyödynnetään suhteellisen paljon prosesseissa, markkinoinnissa sekä osana tuotteita ja palveluita. Yritysten tärkeimpiä tarpeita olivat uusien asiakkaiden saavuttaminen ja yrityskuvan parantaminen digitaalisuuden avulla. Erityisesti kasvuhalukkaat ja teknologisesti nopeasti kehittyvillä aloilla toimivat yritykset pyrkivät hyödyntämään digitaalisuutta arvonluonnissa. Digitalization is one of the most significant trends that change our society, individual lives and competitive environment. The purpose of this research is to investigate how digitality is utilized in SMEs in Päijät-Häme region. Another aim is to find out what kind of needs enterprises have regarding digitalization. The research is initial report for the future researches. The research also produces information for local actors to help them collaborate with SMEs.
The research is divided into theoretical and empirical components. The theoretical part of the study is comprised of digital transformation, value creation from business model perspective and theories regarding diffusion of technological innovations. The empirical part of the study uses quantitative methods. Data is collected with web-based survey from SMEs and the results are analyzed and described with statistical methods.
The results of the study indicate that there are few small and medium-sized firms that have digital products and services in their selection. It is nevertheless important part of enterprises strategy to digitize products and services. Digitalization is used in business processes, marketing and as a part of products and services. The need to acquire new customers and to improve corporate image were the most significant digital needs that firms had. The digitalization was used in value creation particularly by enterprises that were in technological-intensive sectors and willing to grow.
Tutkimus koostuu teoria ja empiiria osuuksista. Teoriassa on käsitelty digitaalista muutosta, arvonluontia liiketoimintamallin näkökulmasta ja teknologisten innovaatioiden leviämistä. Tutkimuksen empiirinen osuus on tehty kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen. Pk-yrityksiltä kerättiin dataa verkkokyselyn avulla ja tuloksia on analysoitu sekä kuvattu tilastollisia menetelmiä hyödyntäen.
Tuloksina havaittiin, että pk-yrityksien valikoimassa on tällä hetkellä vähän täysin digitaalisia tuotteita tai palveluita. Valikoimien digitalisointi on kuitenkin tärkeä strateginen kehityskohde yrityksissä. Digitaalisuutta hyödynnetään suhteellisen paljon prosesseissa, markkinoinnissa sekä osana tuotteita ja palveluita. Yritysten tärkeimpiä tarpeita olivat uusien asiakkaiden saavuttaminen ja yrityskuvan parantaminen digitaalisuuden avulla. Erityisesti kasvuhalukkaat ja teknologisesti nopeasti kehittyvillä aloilla toimivat yritykset pyrkivät hyödyntämään digitaalisuutta arvonluonnissa.
The research is divided into theoretical and empirical components. The theoretical part of the study is comprised of digital transformation, value creation from business model perspective and theories regarding diffusion of technological innovations. The empirical part of the study uses quantitative methods. Data is collected with web-based survey from SMEs and the results are analyzed and described with statistical methods.
The results of the study indicate that there are few small and medium-sized firms that have digital products and services in their selection. It is nevertheless important part of enterprises strategy to digitize products and services. Digitalization is used in business processes, marketing and as a part of products and services. The need to acquire new customers and to improve corporate image were the most significant digital needs that firms had. The digitalization was used in value creation particularly by enterprises that were in technological-intensive sectors and willing to grow.