Creating customer value using digital tools in scaffolding industry
Kinnunen, Roope (2018)
Diplomityö
Kinnunen, Roope
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524737
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524737
Tiivistelmä
Scaffolding is a cornerstone in industrial construction. Scaffolds are built for access, position and safety purposes to make working possible, safer and/or more efficient. During large construction or maintenance projects, hundreds or even thousands of individual scaffolds are assembled and dismantled. Keeping record of scaffolds requires lot from supervisor to stay organized. Traditionally each supervisor has had their own methods to keep record of scaffolds. However, their methods have often lacked transparency, room for error has been large and no back-upping has been done. Digitalization helps to tackle these problems and at the same time create benefits for customer and supplier.
The purpose of this thesis was to investigate the value creation of the digitized follow-up system. The research was carried out using qualitative research methods. Primary data collection methods were semi-structured interviews and observation. Value was researched from customer and supplier perspectives and as a result framework that shows benefits, sacrifices and threats for customer and supplier was created. This framework can be used for further development and marketing the system.
The key conclusion of the research was that digitized scaffolding follow-up system creates value to customer and supplier. However, recognized benefits were mostly non-monetary and subjective, e.g. increased transparency, real time reporting and cloud-computing benefits. So also, the perceived value is subjective and depends on, how beneficiary values benefits. In addition to value creation, scaffolding ordering process was described and co-creation of value was recognized in interaction between supervisor, superintendent and user of the scaffold, especially in order phase of the scaffold. Rakennustelineet ovat yksi teollisen rakentamisen kulmakivistä. Telineitä rakennetaan, jotta työ voidaan suorittaa mahdollisimman turvallisesti ja tehokkaasti. Suurien rakennus- ja kunnossapitoprojektien aikana saatetaan rakentaa ja purkaa satoja, ellei jopa tuhansia yksittäisiä rakennustelineitä. Telineiden seurantaa vaatii paljon telinetyönjohtajalta, jotta telinetiedot saadaan pidettyä järjestyksessä. Perinteisesti jokainen työnjohtaja on rakentanut omat seurantamenetelmänsä, niistä kuitenkin puuttuu läpinäkyvyys, virheenmahdollisuus on suuri ja varmuuskopiointi haastavaa. Digitalisaatio auttaa näiden ongelmien selättämisessä ja samalla luo arvoa niin asiakkaalle, kuin toimittajallekin.
Tämän työn tarkoituksen oli tutkia, kuinka ja minkälaista arvoa kyseinen seurantaohjelma luo. Arvonluontia tutkittiin niin asiakkaan, kuin toimittajankin näkökulmista. Tutkimus suoritettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Primääridataa kerättiin teemahaastatteluilla ja tarkkailemalla. Tuloksien pohjalta muodostettiin viitekehys asiakkaan ja toimittajan kokemista hyödystä, uhrauksista ja uhista. Kyseistä viitekehystä voidaan käyttää jatkokehityksessä ja järjestelmän markkinoinnissa.
Työn päälöydöksenä voidaan todeta, että digitaalinen seurantajärjestelmä luo arvoa sekä asiakkaalle, että toimittajalle. Saadut hyödyt olivat kuitenkin pääasiassa subjektiivisia, eikä niitä voitu mitata rahassa, esim. lisääntynyt läpinäkyvyys, reaaliaikainen raportointi ja pilvipalveluiden hyödyt, kuten etäkäyttö. Joten myös koettu arvo on subjektiivista. Tämän lisäksi, tutkittiin arvon yhteiskehittelyä kuvaamalla telineidentilausprosessi. Arvon yhteiskehittelyä havaittiin erityisesti telineen tilaus-vaiheessa.
The purpose of this thesis was to investigate the value creation of the digitized follow-up system. The research was carried out using qualitative research methods. Primary data collection methods were semi-structured interviews and observation. Value was researched from customer and supplier perspectives and as a result framework that shows benefits, sacrifices and threats for customer and supplier was created. This framework can be used for further development and marketing the system.
The key conclusion of the research was that digitized scaffolding follow-up system creates value to customer and supplier. However, recognized benefits were mostly non-monetary and subjective, e.g. increased transparency, real time reporting and cloud-computing benefits. So also, the perceived value is subjective and depends on, how beneficiary values benefits. In addition to value creation, scaffolding ordering process was described and co-creation of value was recognized in interaction between supervisor, superintendent and user of the scaffold, especially in order phase of the scaffold.
Tämän työn tarkoituksen oli tutkia, kuinka ja minkälaista arvoa kyseinen seurantaohjelma luo. Arvonluontia tutkittiin niin asiakkaan, kuin toimittajankin näkökulmista. Tutkimus suoritettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Primääridataa kerättiin teemahaastatteluilla ja tarkkailemalla. Tuloksien pohjalta muodostettiin viitekehys asiakkaan ja toimittajan kokemista hyödystä, uhrauksista ja uhista. Kyseistä viitekehystä voidaan käyttää jatkokehityksessä ja järjestelmän markkinoinnissa.
Työn päälöydöksenä voidaan todeta, että digitaalinen seurantajärjestelmä luo arvoa sekä asiakkaalle, että toimittajalle. Saadut hyödyt olivat kuitenkin pääasiassa subjektiivisia, eikä niitä voitu mitata rahassa, esim. lisääntynyt läpinäkyvyys, reaaliaikainen raportointi ja pilvipalveluiden hyödyt, kuten etäkäyttö. Joten myös koettu arvo on subjektiivista. Tämän lisäksi, tutkittiin arvon yhteiskehittelyä kuvaamalla telineidentilausprosessi. Arvon yhteiskehittelyä havaittiin erityisesti telineen tilaus-vaiheessa.