Supplier development and collaboration – Influence of lean philosophy and principles in supply management
Fält-Ollikainen, Rakel (2018)
Pro gradu -tutkielma
Fält-Ollikainen, Rakel
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524695
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524695
Tiivistelmä
The purpose of this study was to shed light on firstly (1) how companies’ are conducting supplier relationship management, how supply management personnel are collaborating with suppliers and what is the role of supplier development. And secondly (2) to investigate if companies are applying Lean philosophy and principles in supply management, supplier development and collaboration. The aim was also to find out the enablers and obstacles that influence supplier development activities. In addition, the target was to find out the current situation of lean philosophy adoption and its principles and practices that companies utilize in supply management.
Lean philosophy and principles are widely adopted into manufacturing operations and processes while the expansion of lean to the other functions of a company and the utilization of lean has not maybe been realized on the same extent. The research was carried out by conducting a multiple comparative case study, all from a buying company’s perspective, using qualitative research methods. Four comparisons were executed: one intra-company comparison between three different direct categories, and three inter-company comparisons. It was found out in the research that continuous improvement and waste elimination are widely in use. However, the companies have not deployed the whole potential that lean brings along and the expansion of the philosophy utilization outside of the company to upstream in the supply chain is a work in progress. Tutkimuksen tavoitteena oli valottaa ensinnäkin (1) miten yritykset toteuttavat toimittajasuhteiden hallintaa, kuinka hankinnoissa kollaboroidaan toimittajien kanssa ja mikä on toimittajakehityksen rooli. Ja toiseksi (2) tutkia käyttävätkö yritykset lean filosofiaa ja sen toimintaperiaatteita hankinnoissa, toimittajakehityksessä ja kollaboraatiossa. Tavoitteena oli myös selvittää mitkä tekijät vaikuttavat yhtäältä mahdollistajina ja toisaalta estäjinä toimittajakehityksessä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää lean filosofian omaksumisen nykytila ja mitä lean toimintaperiaatteita ja käytäntöjä yrityksen käyttävät hankinnoissa.
Lean filosofia ja sen toimintaperiaatteet on laajasti omaksuttu valmistuksen toiminnoissa ja prosesseissa, mutta filosofian laajentaminen ja periaatteiden käyttö yrityksen muissa toiminnoissa ei ole ehkä toteutunut samassa laajuudessa. Tutkimus toteutettiin suorittamalla laadullisin tutkimusmenetelmin monitapaustutkimus ostavan yrityksen näkökannasta. Neljä eri vertailua toteutettiin: yksi yrityksen sisäinen vertailu, jossa verrattiin kolmen eri suorien ostojen kategorioiden toimintaa, ja kolme yritysten välistä vertailua. Tutkimuksessa huomattiin, että lean toimintaperiaatteista jatkuva parantaminen ja hukan vähentäminen ovat laajalti käytössä. Yritykset eivät ole kuitenkaan ottaneet käyttöön koko leanin tarjoamaa potentiaalia ja filosofian käytön laajentaminen yrityksen ulkopuolelle toimitusketjussa ylävirtaan on kesken.
Lean philosophy and principles are widely adopted into manufacturing operations and processes while the expansion of lean to the other functions of a company and the utilization of lean has not maybe been realized on the same extent. The research was carried out by conducting a multiple comparative case study, all from a buying company’s perspective, using qualitative research methods. Four comparisons were executed: one intra-company comparison between three different direct categories, and three inter-company comparisons. It was found out in the research that continuous improvement and waste elimination are widely in use. However, the companies have not deployed the whole potential that lean brings along and the expansion of the philosophy utilization outside of the company to upstream in the supply chain is a work in progress.
Lean filosofia ja sen toimintaperiaatteet on laajasti omaksuttu valmistuksen toiminnoissa ja prosesseissa, mutta filosofian laajentaminen ja periaatteiden käyttö yrityksen muissa toiminnoissa ei ole ehkä toteutunut samassa laajuudessa. Tutkimus toteutettiin suorittamalla laadullisin tutkimusmenetelmin monitapaustutkimus ostavan yrityksen näkökannasta. Neljä eri vertailua toteutettiin: yksi yrityksen sisäinen vertailu, jossa verrattiin kolmen eri suorien ostojen kategorioiden toimintaa, ja kolme yritysten välistä vertailua. Tutkimuksessa huomattiin, että lean toimintaperiaatteista jatkuva parantaminen ja hukan vähentäminen ovat laajalti käytössä. Yritykset eivät ole kuitenkaan ottaneet käyttöön koko leanin tarjoamaa potentiaalia ja filosofian käytön laajentaminen yrityksen ulkopuolelle toimitusketjussa ylävirtaan on kesken.