Taloushallinnon sähköistyminen tilitoimistojen näkökulmasta
Nyholm, Nina-Maria (2018)
Pro gradu -tutkielma
Nyholm, Nina-Maria
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524687
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524687
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on selvittää Suomessa toimivien tilitoimistojen asenteita sähköistä taloushallintoa kohtaan, lukuun ottamatta Uudellamaalla sijaitsevia tilitoimistoja. Tutkimuksen tavoitteena on lisäksi selvittää, onko erilaisilla taustatekijöillä vaikutusta tilitoimistojen asenteisiin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu aikaisemmista tutkimuksista, artikkeleista sekä alan kirjallisuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään tilitoimistoalalla olevaa sähköisen taloushallinnon aiheuttamaa muutosta sekä muutoksen omaksumista. Tutkimusaineisto kerättiin Suomessa toimivista tilitoimistoista kyselyn avulla. Tutkimuksen analyysimenetelmänä on faktorianalyysi.
Tutkimuksessa saatiin viisi faktoria, jotka kuvastavat tilitoimistojen asenteita ja niitä tekijöitä, joista tilitoimistojen asenteet sähköiseen taloushallintoon koostuvat. Faktorit kertovat eri kypsyysasteet, joissa tutkimukseen osallistuneet tilitoimistot tällä hetkellä ovat. Faktorit määritellään tilitoimiston halukkuudeksi sähköistää toimintaansa, tilitoimiston haluttomuudeksi sähköistää toimintaansa, tilitoimiston tarjoamien palveluiden kehittäminen, sähköisen taloushallinnon osaamisen kehittäminen sekä asiakkaiden vaikutus tilitoimistojen sähköistämiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että tilitoimistojen suhtautuminen sähköiseen taloushallintoon vaihtelee eri tilitoimistojen välillä huomattavasti. Suomessa on tilitoimistoja, jotka suhtautuvat sähköiseen taloushallintoon positiivisesti, sekä tilitoimistoja, joiden suhtautuminen sähköiseen taloushallintoon on kielteinen. Lisäksi on tilitoimistoja, jotka sijoittuvat näiden kahden ääripään väliin. Syyt asenteisiin vaihtelevat eri tilitoimistojen välillä. Tilitoimistojen taustatekijöillä on hyvin selkeästi vaikutusta tilitoimistojen asenteisiin. Merkittävin vaikuttava taustatekijä on tilitoimiston koko. The aim of this thesis is to find out the attitudes related to e-accounting in Finnish accounting firms. Accounting firms located in Uusimaa were not a part of this research. In addition, the aim is to find out whether different background factors have an impact on the attitudes of the accounting firms. The research is carried out as quantitative research. The theory of the study consists of previous studies, articles and literature. The theoretical part deals with the change caused by electronical accounting in the accounting sector and the adoption of change. The survey data were collected by questionnaire from the accounting offices operating in Finland. The method of analysis of the research is factor analysis.
Five factors were taken into account in the study. The factors reflect the attitudes of the accounting firms towards e-accounting. Factors tell the different maturity levels at which the accounting offices are currently. Factors are the willingness to e-accounting, the reluctance to e-accounting, the development of services of accounting firms, the development of know-how on electronic accounting and the influence of customers on electrification.
Research findings reveal that the accounting firms' attitudes towards e-accounting varies considerably between different accounting firms. In Finland, there are accounting firms that have a positive attitude towards e-accounting and also firms, that find e-accounting to be negative. In addition, there are accounting firms that are located in the middle of these two attitudes. The reasons for different attitudes vary between the accounting firms. The background factors of the firms have also an impact on the attitudes of the accounting firms. The most significant background factor is the size of the accounting firm.
Tutkimuksessa saatiin viisi faktoria, jotka kuvastavat tilitoimistojen asenteita ja niitä tekijöitä, joista tilitoimistojen asenteet sähköiseen taloushallintoon koostuvat. Faktorit kertovat eri kypsyysasteet, joissa tutkimukseen osallistuneet tilitoimistot tällä hetkellä ovat. Faktorit määritellään tilitoimiston halukkuudeksi sähköistää toimintaansa, tilitoimiston haluttomuudeksi sähköistää toimintaansa, tilitoimiston tarjoamien palveluiden kehittäminen, sähköisen taloushallinnon osaamisen kehittäminen sekä asiakkaiden vaikutus tilitoimistojen sähköistämiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että tilitoimistojen suhtautuminen sähköiseen taloushallintoon vaihtelee eri tilitoimistojen välillä huomattavasti. Suomessa on tilitoimistoja, jotka suhtautuvat sähköiseen taloushallintoon positiivisesti, sekä tilitoimistoja, joiden suhtautuminen sähköiseen taloushallintoon on kielteinen. Lisäksi on tilitoimistoja, jotka sijoittuvat näiden kahden ääripään väliin. Syyt asenteisiin vaihtelevat eri tilitoimistojen välillä. Tilitoimistojen taustatekijöillä on hyvin selkeästi vaikutusta tilitoimistojen asenteisiin. Merkittävin vaikuttava taustatekijä on tilitoimiston koko.
Five factors were taken into account in the study. The factors reflect the attitudes of the accounting firms towards e-accounting. Factors tell the different maturity levels at which the accounting offices are currently. Factors are the willingness to e-accounting, the reluctance to e-accounting, the development of services of accounting firms, the development of know-how on electronic accounting and the influence of customers on electrification.
Research findings reveal that the accounting firms' attitudes towards e-accounting varies considerably between different accounting firms. In Finland, there are accounting firms that have a positive attitude towards e-accounting and also firms, that find e-accounting to be negative. In addition, there are accounting firms that are located in the middle of these two attitudes. The reasons for different attitudes vary between the accounting firms. The background factors of the firms have also an impact on the attitudes of the accounting firms. The most significant background factor is the size of the accounting firm.