Kahdeksasluokkalaisten kokemuksia kokonaisen käsityöprosessin toteutumisesta : VEX Robotics IQ –oppiympäristö yläkoulun teknologiakurssilla
Virkalahti, Patrik; Nikkanen, Henri (2018-04-23)
Kahdeksasluokkalaisten kokemuksia kokonaisen käsityöprosessin toteutumisesta : VEX Robotics IQ –oppiympäristö yläkoulun teknologiakurssilla
Virkalahti, Patrik
Nikkanen, Henri
(23.04.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052324568
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052324568
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 painotetaan kokonaisen käsityöprosessin toteutumista koulukäsitöissä. Lisäksi ohjelmointi sekä robotiikka huomioitiin uusina aiheina perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia oppilaiden kokemuksia siitä, tukeeko VEX Robotics IQ -oppiympäristö kokonaisen käsityöprosessin toteutumista yläkoulun teknologiakurssilla oppilaiden kokemusten perusteella. Tutkimus toteutettiin fenomenologisena tapaustutkimuksena yläkoulun valinnaisella käsityön teknologiakurssilla. Tutkimukseen osallistui 16 oppilasta (N=16). Tutkielman aineisto kerättiin observoimalla oppilaiden työskentelyä kurssilla sekä Webropol-kyselylomakkeilla kolmella eri kyselykerralla. Kerätty aineisto analysoitiin teoria- ja aineistopohjaisella sisällönanalyysilla. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa painotettavien kokonaisen käsityöprosessin ja teknologiakasvatuksen ympärille. Ideointia, suunnittelua, toteutusta ja arviointia tutkitaan VEX IQ -oppiympäristön kontekstissa oppilaiden kokemana. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että VEX IQ -oppiympäristö tukee oppilaiden kokonaisen käsityöprosessin toteutumista. Ideointia, suunnittelua, toteuttamista sekä arviointia on mahdollista toteuttaa kyseisessä oppiympäristössä. Tuloksia on mahdollista hyödyntää apuna, jos harkitsee VEX IQ -oppiympäristön harjoittamista perusopetuksen käsitöissä. Johtopäätöksistä huomioitavaa on, että oppiympäristössä on myös kohtia, jotka eivät täysin tue kokonaisen käsityöprosessin toteutumista, mutta enimmäkseen löytyy kokonaiseen käsityöprosessiin liittyviä tukevia elementtejä. VEX IQ oppiympäristö tukee myös oppilaiden tulevaisuuden taitojen kehittymistä kokonaisen käsityöprosessin ohella, mm. ongelmanratkaisua ja yhteistyötaitoja.