Sukupuolten tasa-arvo historian oppikirjoissa
Vesa, Sofia (2018-04-05)
Sukupuolten tasa-arvo historian oppikirjoissa
Vesa, Sofia
(05.04.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050319341
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050319341
Tiivistelmä
Tässä pro gradu – tutkimuksessa analysoitiin historian oppimateriaaleja sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta. Aineistona olivat historian oppikirjat kuudennella luokalla. Tutkielmassa selvitettiin, ovatko sukupuolet tasapuolisesti esillä historian kuudennen luokan oppikirjoissa, millaisia sukupuolirooleja historian oppikirjoissa ilmenee sekä onko eri oppikirjojen välillä eroja sukupuolten tasa-arvon toteutumisessa.
Tutkielman näytteeksi valikoitui kolme tuoretta historian alakoulun kuudennen luokan oppikirjaa eri kustannusyhtiöiltä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, joka käsitti sekä määrällisen että laadullisen osuuden. Sukupuolten esiintymistä tutkittiin määrällisesti ja sukupuolirooleja laadullisen sisällönanalyysin avulla. Sukupuoliroolien analyysissä sovellettiin aiemman tutkimuksen teoreettista mallia (Michel 1986; Moser & Hannover 2014).
Tulokset osoittivat, että historian oppikirjoissa oli vielä kehitettävää sukupuolten tasa-arvon suhteen. Sukupuolet eivät olleet tasapuolisesti esillä oppikirjoissa, vaan miehet ja pojat (75,9 % oppikirjojen hahmoista) olivat selvästi naisia ja tyttöjä (21,5 % oppikirjojen hahmoista) enemmän esillä historian oppikirjoissa. Naisten historia käsiteltiin varsin vähän. Etenkin aikuisia naisia löytyi historian oppikirjoista niukasti, ja naispuoleisia henkilöitä mainittiin hyvin harvoin nimeltä. Historian oppikirjoista löytyi jonkin verran perinteisiä sukupuolirooleja: miehet kuvattiin ammatin, kun taas naiset vanhemmuuden kautta, sekä miehiä ja naisia kuvattiin tekemässä eri asioita. Oppikirjojen välillä ei sen sijaan ollut merkittävää eroa sukupuolten esiintymisessä tai sukupuolirooleissa.
Tutkielman mukaan historian alakoulun kuudennen luokan oppikirjat eivät siis täysin tavoita opetussuunnitelman tavoitetta sukupuolten tasa-arvoa tukevasta oppimateriaalista. Olisi tärkeää, että oppikirjat välittäisivät monipuolisen kuvan molemmista sukupuolista, ja että niistä löytyisi samaistumisen kohteita kaikille oppilaille. Opettajien on hyvä tiedostaa, että oppikirjat saattavat tarjota epätasa-arvoisen kuvan ja pyrkiä opetuksessaan purkamaan mahdollisia sukupuolirooleja ja näin edistää sukupuolten tasa-arvoa.
Tutkielman näytteeksi valikoitui kolme tuoretta historian alakoulun kuudennen luokan oppikirjaa eri kustannusyhtiöiltä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, joka käsitti sekä määrällisen että laadullisen osuuden. Sukupuolten esiintymistä tutkittiin määrällisesti ja sukupuolirooleja laadullisen sisällönanalyysin avulla. Sukupuoliroolien analyysissä sovellettiin aiemman tutkimuksen teoreettista mallia (Michel 1986; Moser & Hannover 2014).
Tulokset osoittivat, että historian oppikirjoissa oli vielä kehitettävää sukupuolten tasa-arvon suhteen. Sukupuolet eivät olleet tasapuolisesti esillä oppikirjoissa, vaan miehet ja pojat (75,9 % oppikirjojen hahmoista) olivat selvästi naisia ja tyttöjä (21,5 % oppikirjojen hahmoista) enemmän esillä historian oppikirjoissa. Naisten historia käsiteltiin varsin vähän. Etenkin aikuisia naisia löytyi historian oppikirjoista niukasti, ja naispuoleisia henkilöitä mainittiin hyvin harvoin nimeltä. Historian oppikirjoista löytyi jonkin verran perinteisiä sukupuolirooleja: miehet kuvattiin ammatin, kun taas naiset vanhemmuuden kautta, sekä miehiä ja naisia kuvattiin tekemässä eri asioita. Oppikirjojen välillä ei sen sijaan ollut merkittävää eroa sukupuolten esiintymisessä tai sukupuolirooleissa.
Tutkielman mukaan historian alakoulun kuudennen luokan oppikirjat eivät siis täysin tavoita opetussuunnitelman tavoitetta sukupuolten tasa-arvoa tukevasta oppimateriaalista. Olisi tärkeää, että oppikirjat välittäisivät monipuolisen kuvan molemmista sukupuolista, ja että niistä löytyisi samaistumisen kohteita kaikille oppilaille. Opettajien on hyvä tiedostaa, että oppikirjat saattavat tarjota epätasa-arvoisen kuvan ja pyrkiä opetuksessaan purkamaan mahdollisia sukupuolirooleja ja näin edistää sukupuolten tasa-arvoa.