Vesiliikenteen tehokas ja oikeudenmukainen hinnoittelu
Niskanen, Esko (1997-01-01)
Niskanen, Esko
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
01.01.1997
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042619005
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042619005
Tiivistelmä
Tässä työssä esitetään vesiliikenteen tehokkaan ja oikeudenmukaisen hinnoittelun periaatteet. Myös tehdään ehdotukset käytännössä perittäviksi väylämaksuiksi ja näitä verrataan nykytilanteessa perittäviin maksuihin. Vesiliikenteen väylästö, itse liikenne ja väyläpalvelut jaotellaan hinnoittelua varten sopivasti. Vesiliikenteen tehokas ja oikeudenmukainen oittelu voidaan kiteyttää kolmeen periaatteeseen: kustannusten aiheuttaja maksaa, väyläpalvelun käyttäjä maksaa ja muu hyötyjä maksaa. Näiden periaatteiden mukaisesti tulee väyläpalvelujen kustannuksia vastaan erikseen periä kaksiosaiset, muuttuvan ja kiinteän osan sisältävät, väylämaksut. Muuttuvat maksut ovat . rajakustannushintoja, kiinteät maksut ovat liikenteen määrästä riippumattomia maksuja. Ulkoisia kustannuksia vastaan tulee periä samoilla periaatteilla määräytyviä päästö- ja muita haittamaksuja. Yleisiä hyötyjä vastaavasti tulee yksittäisten hyötyjien maksaa vesiliikenteelle korvauksia ja yhteiskunnan antaa tukea.
Esitetyn hinnoittelun suurin periaatteellinen ero nykytilanteeseen verrattuna on läpinäkyvyys ja selkeä tehokkuusperusteisuus. Kaksiosaiseen hinnoitteluun sisältyvät rajakustannushintoina perittävät muuttuvat maksut edistävät lyhyen tähtäyksen tehokkuutta, kiinteät maksut edistävät pitkän tähtäyksen tehokkuutta ja oikeudenmukaisuutta. Hinnoittelun käytännön toteuttaminen luonnollisesti edellyttää sekä muiden liikennemuotojen olemassaolon että EU:n liikennepolitiikan asettamien vaatimusten huomioon ottamista.
Esitetyn hinnoittelun suurin periaatteellinen ero nykytilanteeseen verrattuna on läpinäkyvyys ja selkeä tehokkuusperusteisuus. Kaksiosaiseen hinnoitteluun sisältyvät rajakustannushintoina perittävät muuttuvat maksut edistävät lyhyen tähtäyksen tehokkuutta, kiinteät maksut edistävät pitkän tähtäyksen tehokkuutta ja oikeudenmukaisuutta. Hinnoittelun käytännön toteuttaminen luonnollisesti edellyttää sekä muiden liikennemuotojen olemassaolon että EU:n liikennepolitiikan asettamien vaatimusten huomioon ottamista.
Tutkimusteema
Transport, Liikenne, Labor market and policies promoting economic growth, Työmarkkinat ja kasvua tukeva politiikka
JEL
D400 - Market Structure and Pricing: General, L110 - Production, Pricing, and Market Structure; Size Distribution of Firms (Concentration, Product Differentiation, Entry and Exit), L910 - Transportation: General, R400 - Transportation Systems: General
Avainsanat
liikenteen hinnoittelu, vesiliikenne, väylämaksut