Evaluation and Monitoring of Business Aid in Finland. Applicant Enterprises Projects and Distributors of Aid in Industrially Declining Regions. A Quantitative Approach
Venetoklis, Takis (1998-01-01)
Venetoklis, Takis
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
01.01.1998
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618760
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618760
Tiivistelmä
Tutkimus selvittää kolmea toimijatasoa valtion yritystuen jaossa perusteellisesti. Kohteena ovat tuen saajayritykset, rahoitetut hankkeet sekä tuen jakelutiet. Selvitys osoittaa kuinka kvantitatiivisin menetelmin voidaan tarkastella ja arvioida yritystukia. Tutkimuksessa jakelutienä on kauppa- ja teollisuusministeriö (KTM). Aineisto perustuu hakijayritysten tietoihin teollisesti taantuvilla alueilla (tavoite 2) Varsinais-Suomen ja Päijät-Hämeen maakunnista vuosina 1995-96.
Tutkimus luettelee hakijayritysten ominaisuuksia, rahoitettujen hankkeiden ominaisuuksia sekä mittaa KTM:n suorittamien rahoitusoperaatioiden vaikutuksia. Lisäksi tutkitaan KTM:n yritystukipäätöksiin vaikuttavia tekijöitä regressiomallilla. Tulokset osoittavat, (a) ettei ole selviä eroja yritysten välillä, jotka saavat tukea tai joilta tuki on evätty, sekä (b) että kukin KTM:n piiritoimisto noudattaa tiettyyn määrän asti omia rahoitusmenettelyjään. Suosituksena esitetään (1) valintamenettelyn vakiointia, (2) tietokantojen ajantasaista hyödyntämistä, (3) joustavan ja tavoitteellisen yritystukimenettelyn luomista, jossa loppuhyötyjät on selvästi määritelty, (4) yritystukien seuranta- ja mittausjärjestelmän luomista, (5) rajoitusten luomista yrityksen saaman yritystuen saannin tiheydelle, sekä (6) vaihtoehtoisen luottopohjaisen tukimuodon kehittäminen, jossa velka voidaan muuttaa avustukseksi.
Tutkimus luettelee hakijayritysten ominaisuuksia, rahoitettujen hankkeiden ominaisuuksia sekä mittaa KTM:n suorittamien rahoitusoperaatioiden vaikutuksia. Lisäksi tutkitaan KTM:n yritystukipäätöksiin vaikuttavia tekijöitä regressiomallilla. Tulokset osoittavat, (a) ettei ole selviä eroja yritysten välillä, jotka saavat tukea tai joilta tuki on evätty, sekä (b) että kukin KTM:n piiritoimisto noudattaa tiettyyn määrän asti omia rahoitusmenettelyjään. Suosituksena esitetään (1) valintamenettelyn vakiointia, (2) tietokantojen ajantasaista hyödyntämistä, (3) joustavan ja tavoitteellisen yritystukimenettelyn luomista, jossa loppuhyötyjät on selvästi määritelty, (4) yritystukien seuranta- ja mittausjärjestelmän luomista, (5) rajoitusten luomista yrityksen saaman yritystuen saannin tiheydelle, sekä (6) vaihtoehtoisen luottopohjaisen tukimuodon kehittäminen, jossa velka voidaan muuttaa avustukseksi.
Tutkimusteema
Macroeconomic policy, Talouspolitiikka, Regional development, Aluekehitys, Taxation and Social Transfers, Julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot
JEL
C100 - Econometric and Statistical Methods: General, G100 - General Financial Markets: General (includes measurement and data), G300 - Corporate Finance and Governance: General, H100 - Structure and Scope of Government: General, M200 - Business Economics: General, R000 - Urban, Rural, and Regional Economics: General
Avainsanat
Valuation, monitoring, business aid, EU structural financing, quantitative methods