The Basic Service Quality Level of Transport Infrastructure in Peripheral Areas
Perrels, Adriaan (2004-06-10)
Perrels, Adriaan
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
10.06.2004
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618565
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618565
Tiivistelmä
Infrastruktuurin tarjonta haja-asutusalueessa kärsii budjetoinnin tiukkuudesta jo yli kymmenen vuotta. Monilla haja-asutusalueella on supistuva väestömäärä. Tämä ilmiö lisää alueellisen sosiaalitaloudellista ongelmaa. Pitkäaikainen tiukennettu ylipito näyttää selvästi paikallisissa tiestöissä ja alueellisissa ratayhteyksissä. Sen seurauksena on mm. sallitun akselipainon tai nopeuden rajan alentaminen.
Vuonna 2002 Liikenne- ja viestintäministeriö tilasi tutkimuksen, jossa hahmotetaan ja tarkistetaan erilaiset perusteet infrastruktuurin (minimi) palvelulaadun määrittämistä varten. Lisäksi, tutkimuksessa kuvitellaan infrastruktuurin palvelulaadun määrittämiseen ja arviointiin liittyvät ongelmat ja allokaatiokysymykset. Palvelulaadun arviointi sisältää kaikenlaista aspektia, kuten tie- ja ratakuljetuksen teknilliset ja hallinto-ohjeet, sosiaaliset haasteet ja taloudellisia aspektia kuten työ- ja tuotemarkkinoiden saatavuutta.
Keskustelualoite tiivistää keskustelun näistä aiheista. Lisäksi selvitetään kuinka paljon asumiskustannukset ja liikennekustannukset korvaavat toisiaan, verrattaessa kaupungissa asuvat kotitaloudet ja maaseudulla asuvat kotitaloudet. Havainnut kustannuserot ja korvaavat vaikutukset ovat teorian mukaan. Kuitenkin, ei kustannuserot vaan tuloserot ovat ratkaiseva maaseudun tyhjentämisen kannalta. Analyysissä käytetään mikro-aineistot aikavälistä 1985–2001.
Vuonna 2002 Liikenne- ja viestintäministeriö tilasi tutkimuksen, jossa hahmotetaan ja tarkistetaan erilaiset perusteet infrastruktuurin (minimi) palvelulaadun määrittämistä varten. Lisäksi, tutkimuksessa kuvitellaan infrastruktuurin palvelulaadun määrittämiseen ja arviointiin liittyvät ongelmat ja allokaatiokysymykset. Palvelulaadun arviointi sisältää kaikenlaista aspektia, kuten tie- ja ratakuljetuksen teknilliset ja hallinto-ohjeet, sosiaaliset haasteet ja taloudellisia aspektia kuten työ- ja tuotemarkkinoiden saatavuutta.
Keskustelualoite tiivistää keskustelun näistä aiheista. Lisäksi selvitetään kuinka paljon asumiskustannukset ja liikennekustannukset korvaavat toisiaan, verrattaessa kaupungissa asuvat kotitaloudet ja maaseudulla asuvat kotitaloudet. Havainnut kustannuserot ja korvaavat vaikutukset ovat teorian mukaan. Kuitenkin, ei kustannuserot vaan tuloserot ovat ratkaiseva maaseudun tyhjentämisen kannalta. Analyysissä käytetään mikro-aineistot aikavälistä 1985–2001.
Tutkimusteema
Economic growth, Taloudellinen kasvu, Regional development, Aluekehitys, Transport, Liikenne, Labor market and policies promoting economic growth, Työmarkkinat ja kasvua tukeva politiikka
JEL
H540 - National Government Expenditures and Related Policies: Infrastructures; Other Public Investment and Capital Stock, O180 - Economic Development: Regional, Urban, and Rural Analyses, R400 - Transportation Systems: General
Avainsanat
Infrastructure, interregional equity, transportation expenditures