Identification and integration of organization's resources through the network relationship in value creation
Keskiruokanen, Alina (2018)
Pro gradu -tutkielma
Keskiruokanen, Alina
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042518466
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042518466
Tiivistelmä
The purpose of this Master’s thesis is to study organization’s resources and value creation through the cooperation within the value network. The main objective is to examine how the resources may be identified and complementary resources integrated to create value. This study provides an insight to the case corporation where the exchange of resources between the companies would lead to value co-creation on the cosmetic and hospitality industries with the aim of gaining competitive advantage.
Empirical study shows that companies are not able to meet the needs of customers only by using internal resources. Therefore, value of external resources has raised their importance. Value co-creation happens when exchanging unique and rare resources through the activity links between the companies by cooperation. Thus, cooperation is something that companies should deepen in order for skills, knowledge and information resources to move between the companies creating value for the customers and benefits for the companies. Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä organisaation resursseihin ja arvontuottamiseen yritysyhteistyön kautta arvoverkostossa. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää mitä resursseja case-yrityksellä on ja miten emoyhtiön resursseja voisi hyödyntää yhteisessä arvontuottamisessa. Tämä tutkimus tarjoaa esimerkin case-konsernista, jossa resurssien jakamisella yritysten välillä voi tuottaa yhteisarvoa kosmetiikka- ja majoitusaloilla päämääränä saavuttaa kilpailuetua.
Empiirinen tutkimus osoittaa, että yritykset eivät pysty vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin pelkästään yrityksen sisäisillä resursseilla. Täten, ulkoisten resurssien merkitys on kasvattanut suosiotaan. Arvon yhteistuottaminen tapahtuu, kun uniikkeja ja harvinaisia resursseja vaihdetaan yhteistyön kautta yritykseltä toiselle. Tämä tarkoittaa sitä, että yritysten välinen yhteistyö on asia, jota tulisi syventää, jotta informaation, tiedon ja taidon vaihtaminen onnistuu tuottaen arvoa loppuasiakkaille ja kilpailuetua yrityksille.
Empirical study shows that companies are not able to meet the needs of customers only by using internal resources. Therefore, value of external resources has raised their importance. Value co-creation happens when exchanging unique and rare resources through the activity links between the companies by cooperation. Thus, cooperation is something that companies should deepen in order for skills, knowledge and information resources to move between the companies creating value for the customers and benefits for the companies.
Empiirinen tutkimus osoittaa, että yritykset eivät pysty vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin pelkästään yrityksen sisäisillä resursseilla. Täten, ulkoisten resurssien merkitys on kasvattanut suosiotaan. Arvon yhteistuottaminen tapahtuu, kun uniikkeja ja harvinaisia resursseja vaihdetaan yhteistyön kautta yritykseltä toiselle. Tämä tarkoittaa sitä, että yritysten välinen yhteistyö on asia, jota tulisi syventää, jotta informaation, tiedon ja taidon vaihtaminen onnistuu tuottaen arvoa loppuasiakkaille ja kilpailuetua yrityksille.