Cross-docking materiaalivirtojen konsolidointi päivittäistavaralogistiikassa – toimintamallin luonti
Heinonen, Johan (2018)
Diplomityö
Heinonen, Johan
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042018005
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042018005
Tiivistelmä
Diplomityön tarkoituksena on selvittää alueterminaaleissa tapahtuvan keräily- ja käsittelytyön keskittämisestä aiheutuvat vaikutukset sekä tarvittavat toimenpiteet keskittämishankkeen toteuttamiselle. Terminaalityön keskittämishanke on osa asiakasyritys B:n irtautumista ja logistista transitiota logistiikkayritys A:n alaisuudesta. Tutkimus jakautuu 1) terminaalityön konsolidointia koskevaan kirjallisuusselvitykseen, 2) toimitusmallien nykytila-analyysiin, 3) keskittämishankkeen vaikutuksiin ja 4) keskittämishankkeen toteuttamissuunnitelmaan.
Työn teoriaosuus rakentuu logistiikan cross-dockingiin, terminaalityöhön, keskittämiseen ja konsolidointiin keskittyvän kirjallisuuden ja asiantuntijajulkaisujen ympärille. Tutkimusosio toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja menetelminä käytettiin muun muassa henkilöhaastatteluja, keskusteluja projektiryhmän jäsenten kesken sekä omaa havainnointia. Työn analyysi pohjautuu logistiikkayritys A:n raportoinnista saatuihin toimitusaineistoihin sekä käytössä oleviin sopimuksiin ja työnmittaustuloksiin.
Työn tuloksena on toteutussuunnitelma terminaalityön keskittämiselle logistiikkayritys A:n Keravan terminaaliin. Lisäksi osana työn tuloksia esitellään keskittämisestä aiheutuvat taloudelliset vaikutukset sekä keskittämisen käyttöönottoon liittyvä riskianalyysi. Työn lopussa esitetään tutkimuksen johtopäätökset, tulevaisuuden näkymät sekä yhteenveto tutkimuksesta. The purpose of this Master’s thesis is to investigate the effects caused by the centralisation of the collection and processing work occurring in regional terminals, and the necessary measures for implementing the centralisation project. The project on the centralisation of terminal work is part of the separation and logistic transition of the commissioning company B from under logistics company A. The study is divided into 1) a literature review on the consolidation of terminal work, 2) an analysis of the current status of operating models, 3) the impacts of the centralisation project, and 4) an implementation plan for the centralization project.
The theoretical section of this thesis is comprised of literature and specialist publications on cross-docking in logistics, terminal work, centralisation and consolidation. The research section was conducted as a qualitative study. The methods used included individual interviews, discussions between the members of a project group and personal observations. The analysis of the thesis is based on the materials obtained from the reporting of the logistics company A as well as the contracts and work measurement results used by the company.
The result of this study is an implementation plan for the centralisation of terminal work in the terminal of the logistics company A in Kerava, Finland. The economic impacts of the centralisation as well as a risk analysis related to the implementation of centralisation are also presented as part of the results of this study. The final section of this thesis presents the conclusion, future prospects as well as a summary of this study.
Työn teoriaosuus rakentuu logistiikan cross-dockingiin, terminaalityöhön, keskittämiseen ja konsolidointiin keskittyvän kirjallisuuden ja asiantuntijajulkaisujen ympärille. Tutkimusosio toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja menetelminä käytettiin muun muassa henkilöhaastatteluja, keskusteluja projektiryhmän jäsenten kesken sekä omaa havainnointia. Työn analyysi pohjautuu logistiikkayritys A:n raportoinnista saatuihin toimitusaineistoihin sekä käytössä oleviin sopimuksiin ja työnmittaustuloksiin.
Työn tuloksena on toteutussuunnitelma terminaalityön keskittämiselle logistiikkayritys A:n Keravan terminaaliin. Lisäksi osana työn tuloksia esitellään keskittämisestä aiheutuvat taloudelliset vaikutukset sekä keskittämisen käyttöönottoon liittyvä riskianalyysi. Työn lopussa esitetään tutkimuksen johtopäätökset, tulevaisuuden näkymät sekä yhteenveto tutkimuksesta.
The theoretical section of this thesis is comprised of literature and specialist publications on cross-docking in logistics, terminal work, centralisation and consolidation. The research section was conducted as a qualitative study. The methods used included individual interviews, discussions between the members of a project group and personal observations. The analysis of the thesis is based on the materials obtained from the reporting of the logistics company A as well as the contracts and work measurement results used by the company.
The result of this study is an implementation plan for the centralisation of terminal work in the terminal of the logistics company A in Kerava, Finland. The economic impacts of the centralisation as well as a risk analysis related to the implementation of centralisation are also presented as part of the results of this study. The final section of this thesis presents the conclusion, future prospects as well as a summary of this study.