Vihreän markkinoinnin toteuttaminen ja siihen liittyvät haasteet elintarvikealan yrityksessä
Koskinen, Jesse (2018)
Kandidaatintutkielma
Koskinen, Jesse
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803063770
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803063770
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella vihreää markkinointia suomalaisessa elintarvikealan yrityksessä. Työssä vihreää markkinointia käsitellään vihreän markkinoinnin strategioiden ja vihreiden markkinointitoimintojen kautta. Pääpaino tutkielmassa on tarkastella yrityksen konkreettisia toimia vihreän markkinoinnin saralla sekä tunnistaa tekijöitä näiden toimenpiteiden taustalla.
Tutkielman teoriaosuus perustuu aikaisempaan vihreän markkinoinnin tutkimukseen. Tutkielman empiirinen materiaali on hankittu haastattelemalla elintarvikealan yrityksen markkinoinnista vastaavaa henkilöä.
Tutkielman johtopäätöksistä keskeisin on, että elintarvikealan yritysessä vihreän markkinoinnin strategiat ja toiminnot mukautuvat yrityksen sidosryhmistä tärkeimmän eli kuluttajien odotuksien ja tarpeiden mukaisiksi. Lisäksi tutkielmassa havaittiin vihreän markkinoinnin olevan suomalaisessa elintarvikealan yrityksessä samankaltaista, kuin sen on aikaisemmissa tutkimuksissa havaittu kansainvälisestikin olevan eri toimialoilla toimivissa yrityksissä. The aim of this thesis is to examine green marketing in a Finnish company operating in the food industry. Green marketing is addressed through green marketing strategies and marketing actions. The main focus of the thesis is in examining the concrete actions taken by a company in the field of green marketing and in identifying the motives behind these measures.
The theoretical part of the thesis is based on earlier green marketing research. The empirical material of the thesis has been acquired by interviewing a key person in a food industry company’s marketing department.
The main conclusion drawn from the thesis is, that the green marketing strategies and actions of the examined company operating in the food industry adapt to the needs and expectations of the most important stakeholders, the consumers. In addition, the study found that green marketing in the company acting in the Finnish food industry is similar to green marketing in different industries internationally.
Tutkielman teoriaosuus perustuu aikaisempaan vihreän markkinoinnin tutkimukseen. Tutkielman empiirinen materiaali on hankittu haastattelemalla elintarvikealan yrityksen markkinoinnista vastaavaa henkilöä.
Tutkielman johtopäätöksistä keskeisin on, että elintarvikealan yritysessä vihreän markkinoinnin strategiat ja toiminnot mukautuvat yrityksen sidosryhmistä tärkeimmän eli kuluttajien odotuksien ja tarpeiden mukaisiksi. Lisäksi tutkielmassa havaittiin vihreän markkinoinnin olevan suomalaisessa elintarvikealan yrityksessä samankaltaista, kuin sen on aikaisemmissa tutkimuksissa havaittu kansainvälisestikin olevan eri toimialoilla toimivissa yrityksissä.
The theoretical part of the thesis is based on earlier green marketing research. The empirical material of the thesis has been acquired by interviewing a key person in a food industry company’s marketing department.
The main conclusion drawn from the thesis is, that the green marketing strategies and actions of the examined company operating in the food industry adapt to the needs and expectations of the most important stakeholders, the consumers. In addition, the study found that green marketing in the company acting in the Finnish food industry is similar to green marketing in different industries internationally.