The Role of Eco-Labels in Sustainable Food Consumption
Ikonen, Iiris (2018)
Pro gradu -tutkielma
Ikonen, Iiris
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802263580
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802263580
Tiivistelmä
The aim of this qualitative research is to find how significant eco-labels are in sustainable food consumption and which attributes determine their use and importance in the buying decision of food products. The purpose is to understand what factors stimulate consumers toward sustainable consumption and when consumers consult the labels to make sustainable buying decisions.
The research was implemented in Lappeenranta, Finland, in the autumn of 2017 and the beginning of 2018. Primary data consisting of 91 semi-structured interviews was used for the study.
The results indicate that on a general level, consumer involvement both regarding food products and ethical aspect of food is high. Ethical involvement is higher among the highly educated and grows with age. Knowledge about food’s ecological and ethical implications increases perceived consumer effectiveness and ethical involvement, and the significance of the eco-label in buying decision. The rate of paying attention to eco-label is high, and roughly half of the buyers base their product choice on the presence of the label. The most familiar labels to the sample were the Finnish organic label and the fair trade label. The awareness of eco-labels grows with ethical involvement. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus on selvittää, kuinka tärkeässä asemassa ekomerkit ovat kestävässä ruuan kulutuksessa, ja mitkä tekijät määrittävät niiden käyttöä ja merkitystä kestävien ruuanostopäätösten tekemisessä. Tarkoitus on ymmärtää mitkä attribuutit kannustavat kuluttajia kestävää kulutusta kohti ja milloin kuluttajat käyttävät ekomerkkejä apuna tehdäkseen kestäviä ostopäätöksiä.
Tutkimus toteutettiin Lappeenrannassa, Suomessa, syksyllä 2017 ja vuoden 2018 alkupuolella. Tutkimukseen käytettiin primaarista aineistoa, joka koostui 91 semistrukturoidusta haastattelusta.
Tulokset osoittavat, että yleisellä tasolla kuluttajat ovat osallisia (involved) ruokatuotteiden ja niiden eettiseen näkökulman suhteen. Eettinen osallisuus on korkeampaa korkeasti koulutettujen keskuudessa, ja kasvaa iän myötä. Tieto ruuan ekologisista ja eettisistä vaikutuksista kasvattaa miellettyä kuluttajavaikuttavuutta, ja ekomerkin merkitystä ostopäätöksessä. Ekomerkin huomioimisaste on korkea, ja noin puolet kuluttajista perustavat ostopäätöksensä ekomerkin löytymiseen tuotteesta. Tutuimmat merkit näytteelle olivat suomalainen luomumerkki ja reilun kaupan merkki. Tietoisuus ekomerkeistä kasvaa eettisen osallisuuden myötä.
The research was implemented in Lappeenranta, Finland, in the autumn of 2017 and the beginning of 2018. Primary data consisting of 91 semi-structured interviews was used for the study.
The results indicate that on a general level, consumer involvement both regarding food products and ethical aspect of food is high. Ethical involvement is higher among the highly educated and grows with age. Knowledge about food’s ecological and ethical implications increases perceived consumer effectiveness and ethical involvement, and the significance of the eco-label in buying decision. The rate of paying attention to eco-label is high, and roughly half of the buyers base their product choice on the presence of the label. The most familiar labels to the sample were the Finnish organic label and the fair trade label. The awareness of eco-labels grows with ethical involvement.
Tutkimus toteutettiin Lappeenrannassa, Suomessa, syksyllä 2017 ja vuoden 2018 alkupuolella. Tutkimukseen käytettiin primaarista aineistoa, joka koostui 91 semistrukturoidusta haastattelusta.
Tulokset osoittavat, että yleisellä tasolla kuluttajat ovat osallisia (involved) ruokatuotteiden ja niiden eettiseen näkökulman suhteen. Eettinen osallisuus on korkeampaa korkeasti koulutettujen keskuudessa, ja kasvaa iän myötä. Tieto ruuan ekologisista ja eettisistä vaikutuksista kasvattaa miellettyä kuluttajavaikuttavuutta, ja ekomerkin merkitystä ostopäätöksessä. Ekomerkin huomioimisaste on korkea, ja noin puolet kuluttajista perustavat ostopäätöksensä ekomerkin löytymiseen tuotteesta. Tutuimmat merkit näytteelle olivat suomalainen luomumerkki ja reilun kaupan merkki. Tietoisuus ekomerkeistä kasvaa eettisen osallisuuden myötä.