Sisäisen raportoinnin mittariston kehittäminen graafisen alan case-yrityksessä
Hämäläinen, Leea (2018)
Diplomityö
Hämäläinen, Leea
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802123342
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802123342
Tiivistelmä
Tämä työ on tehty graafisella alla toimivalle case-yritykselle. Työn tavoitteena oli tuottaa yrityksen käyttöön yksi yhteinen suorituskykymittaristo, jonka avulla yritys pystyisi analysoimaan onnistumistaan eri menestystekijöiden osalta, ja tuottamaan ohjaustietoa sen eri sisäisille sidosryhmille. Työ suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Taustatietoa suorituskykymittariston valintaa varten kerättiin haastattelemalla yrityksen eri sisäisten sidosryhmien edustajia. Haastateltavia oli kaiken kaikkiaan 18 kappaletta. Ennen haastatteluja tutustuttiin suorituskyvyn mittaamiseen liittyvään olemassa olevaan aineistoon eri tutkijoiden näkökulmista. Olemassa olevan tieteellisen materiaalin ja suoritettujen haastattelujen perusteella päädyttiin suosittelemaan yrityksen käyttöön Balanced Scorecard-suorituskykymittaristoa, joka ottaa case-yrityksen näkökulmasta katsottuna riittävän laajasti huomioon yrityksen toiminnan kannalta olennaisia eri näkökulmia. Balanced Scorecard-mittariston yhtenä ulottuvuutena ovat perinteiset taloudelliset mittarit ja tunnusluvut, jotka kuvaavat menneiden tapahtumien onnistumista. Samalla Balanced Scorecard-mittaristo huomioi kuitenkin tulevaisuuden ennakoinnin tärkeyden yrityksen päätöksenteon kannalta, ja ottaa mukaan tarkastelun kohteiksi sisäisten toimintojen- ja asiakkaan näkökulmat sekä ihmisten (työntekijöiden) ja organisaation kehittymisen näkökulmat. Ehdotus eri ulottuvuuksiin liittyvistä yksittäisistä tunnusluvuista ja mittareista yrityksen käyttöön esitellään työn empiirisissä osiossa. This work has been made to a case-organization operating in graphical industry. The goal for this work was to introduce a common performance measurement system that would enable the company to measure its success factors and create steering information to its various internal stakeholders. This study was performed as a qualitative survey. Information for selecting a suitable performance measurement system for the company was collected by interviewing people from company’s various stakeholder groups. All together there were 18 interviews made. Before the interviews the performance measurement related theoretical literature was studied from the point of views of various researchers. Based on the studied literature and the interviews the outcome was to suggest the Balanced Scorecard-performance measurement system to be introduced for the case-organization. The Balanced Scorecard-measurement system is considered to be broad enough for the case-organization as it takes into account the various aspects that are relevant to measure the success of the company’s operations. Balanced Scorecard-performance system pays respect to traditional economical data that reflects the past performance, but at the same time it requires also to pay attention to the future by adding the aspects of internal processes, customers, human resources and development into the focus too. The suggestion of the indicators to be used are introduced in the empirical section of this study report.