Joukkorahoituksen tarjoamat mahdollisuudet pk-yrityksille
Rönkkö, Joni (2018)
Kandidaatintutkielma
Rönkkö, Joni
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801302631
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801302631
Tiivistelmä
Joukkorahoitus on uusi rahoituksen muoto, joka hyödyntää yksittäisten sijoittajien sijaan joukkoja rahoituksen keräämisessä. Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyttiin joukkorahoitukseen ja sen hyödyntämiseen pk-yrityksissä. Tarkastelun keskiöön on nostettu etenkin nuoret yritykset, jotka omaavat kasvuhaluja. Tavoitteena oli tutkia, millaisia mahdollisuuksia joukkorahoitus tarjoaa pk-yrityksille ja samalla kartoittaa myös tekijöitä, jotka ovat johtaneet joukkorahoituksen hakemiseen. Tutkielman teoriaosuudessa keskityttiin esittelemään pienten- ja keskisuurten yritysten rahoitusta, sekä siihen liittyviä haasteita. Tämän jälkeen siirryttiin tarkistelemaan joukkorahoitusta ja siihen liittyviä teorioita ja kerrottiin joukkorahoituksen eri kategorioista.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johtuen ilmiön melko tuoreesta luonteesta. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla ja haastateltaviksi valittiin kaksi suomalaista pk-yritystä eri toimialoilta. Haastatteluiden kautta pyrittiin kartoittamaan mihin tarkoitukseen yritykset ovat hakeneet joukkorahoitusta, mitkä tekijät vaikuttavat kampanjan onnistumiseen ja millaisia muita kuin rahoituksellisia hyötyjä yritykset voivat saavuttaa joukkorahoituksen kautta.
Lopputuloksena voidaan todeta, että joukkorahoitus tarjoaa yrityksille mahdollisuuden rahoittaa toimintaansa uudella ja ketterällä tavalla. Lisäksi se tarjoaa yrityksille muita kampanjan kautta saavutettavia mahdollisia hyötyjä kuten näkyvyyden lisääntyminen. Haastatteluiden mukaan rahoituksen saanti oli kuitenkin yrityksille poikkeuksetta tärkeintä ja muut saatavat hyödyt miellettiin mukavaksi lisäksi itse rahoitukselle. Crowdfunding is a new form of financing which uses a crowd instead of individual investors to raise capital. The main concern of this thesis is crowdfunding and the use of crowdfunding, particularly in young and growth-oriented SMEs. The goal of the thesis was to examine what kind of opportunities crowdfunding offers for SMEs and the reasons behind the decision of seeking capital via crowdfunding. In the theoretical part, we introduce financing from the SMEs point of view and some of the problems they might face regarding finance. After this we move our focus more into crowdfunding, its theories and introduce four different categories which crowdfunding can be divided into.
Due to this phenomenon’s rather recent nature this paper was carried out using qualitive research methods. The material for the empirical part was collected through interviews of two Finnish SMEs from two different industries. The aim of the interviews was to examine why companies apply for crowdfunding, what are the factors that affect the success of the campaign and what kind of other, non-financial, benefits companies may gain through crowdfunding.
In conclusion, we can state that crowdfunding provides companies the opportunity to finance their operations in new, agile ways. In addition, it also offers companies other potential benefits through campaigns, such as increased visibility.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johtuen ilmiön melko tuoreesta luonteesta. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla ja haastateltaviksi valittiin kaksi suomalaista pk-yritystä eri toimialoilta. Haastatteluiden kautta pyrittiin kartoittamaan mihin tarkoitukseen yritykset ovat hakeneet joukkorahoitusta, mitkä tekijät vaikuttavat kampanjan onnistumiseen ja millaisia muita kuin rahoituksellisia hyötyjä yritykset voivat saavuttaa joukkorahoituksen kautta.
Lopputuloksena voidaan todeta, että joukkorahoitus tarjoaa yrityksille mahdollisuuden rahoittaa toimintaansa uudella ja ketterällä tavalla. Lisäksi se tarjoaa yrityksille muita kampanjan kautta saavutettavia mahdollisia hyötyjä kuten näkyvyyden lisääntyminen. Haastatteluiden mukaan rahoituksen saanti oli kuitenkin yrityksille poikkeuksetta tärkeintä ja muut saatavat hyödyt miellettiin mukavaksi lisäksi itse rahoitukselle.
Due to this phenomenon’s rather recent nature this paper was carried out using qualitive research methods. The material for the empirical part was collected through interviews of two Finnish SMEs from two different industries. The aim of the interviews was to examine why companies apply for crowdfunding, what are the factors that affect the success of the campaign and what kind of other, non-financial, benefits companies may gain through crowdfunding.
In conclusion, we can state that crowdfunding provides companies the opportunity to finance their operations in new, agile ways. In addition, it also offers companies other potential benefits through campaigns, such as increased visibility.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Osake- ja lainapohjainen joukkorahoitus suomalaisten startup-yritysten rahoitusmuotona
Jäntti, Juuli (2017)Suuren yleisön hyödyntäminen yrityksen rahoittamisessa on tuore, mutta nopeasti kasvava ilmiö Suomen yritysrahoitusmarkkinoilla. Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyttiin joukkorahoitukseen, erityisesti nuorten kasvuyritysten ... -
Joukkorahoituksen hyödyntäminen suomalaisen tuotteen markkinoille saattamisessa
Härkönen, Jirka (2013)Tutkielma tarkastelee joukkorahoitusta ilmiönä ja sen hyödyntämisessä huomioon otettavia seikkoja kirjallisuuskatsauksen ja asiantuntijahaastattelujen avulla. -
Kotimaisten startup-yritysten kokemuksia lainapohjaisesta joukkorahoituksesta
Ikonen, Juho (2019)Joukkorahoitus on rahoituskenttää uudistava rahoitusmuoto, joka keskittyy keräämään rahoituksen suurelta joukolta yksittäisten sijoittajien sijaan. Ilmiönä joukkorahoitus on kasvava kotimaisilla yritysrahoitusmarkkinoilla ...