Innovaatiokyvykkyys kilpailukyvyn lähtökohtana - case SmartPost
Virtala, Janne (2018)
Diplomityö
Virtala, Janne
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801302622
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801302622
Tiivistelmä
Käynnissä oleva internetin verkottaman maailman muuttuminen vaikuttaa voimakkaasti Postin liiketoimintaan. Tämä tutkimus osallistuu strategisen kilpailukyvyn ja resurssiperustaisen innovaatiokyvykkyyden tutkimukseen Postin kuluttajatavarajakelun kilpailukyvystä ja SmartPost-lokerikkohankkeesta tehdyn osallistuvan tapaustutkimuksen kautta. Tutkimus pyrkii laatimaan tälle liiketoiminnalle tulevaisuuden suuntaviivoja niistä strategisista kyvykkyyksistä, joita sen tulisi vahvistaa selviytyäkseen ja saavuttaakseen kilpailukykyä. Tutkimuksen tavoitteisiin vastattiin analysoimalla haastatteluaineistoa sekä tutkimalla julkisia ja Postin sisäisiä materiaaleja. Keskeiset tutkimusaineistot ovat Postin sisäisiä materiaaleja ja tehty mittaus innovaatiokyvykkyydestä vuoden 2017 keväällä.
Postin haaste on ratkaista vaikea solmu historian painolastia, omistajaohjausta ja regulaatiota. Nämä osaltaan näyttävät johtaneen yrityksessä strategian ja bisnestavoitteiden haasteisiin, sekä tuoneen mukanaan johtamista hankaloittavia näkymättömiä dimensioita. Tutkimuksen mukaan innovaatiokyvykkyys on yrityksen muutoskyvykkyyden osalta alentunut ja tämä rapauttaa kuluttajatavarajakelun kilpailukykyä. Postin kannalta ongelmat innovaatiokyvykkyydessä tulevat ikävään aikaan. Asiat etenevät verkkaisesti ja kyky tuottaa kestävää kilpailukykyä kehittäviä ratkaisuja ja markkinoille uusia palveluita on heikentynyt. The ongoing and intensifying change in the world networked by Internet has a strong impact on Posti's business. This research contributes to the study of strategic competitiveness and resource-based innovation capability through an analysis of competitiveness of Posti´s business-to-consumer delivery and participatory case study on new business, SmartPost apartment lockers. The study aims to prepare future orientations for this business from the strategic skills it needs to strengthen to survive and achieve sustainable competitiveness. The objectives of the study were answered by analyzing the interview material and by examining the public and Posti's internal materials. The core research materials are Posti's internal materials and measurement of innovation capability made in the spring of 2017.
The challenge of the Posti is to solve a difficult knot of history's burden, corporate governance and regulation. These seem to have led the company to the obscurity of strategy and business goals together with invisible dimensions which all interfere with efficient business management. According to the study, the innovation capability has been significantly impaired for the company's ability to transform and to reconfigure its assets, and this significantly weather the competitiveness of business-to-consumer parcel delivery business. For Posti as a company, the problems with the innovation capability come at a seamy time. Things are progressing slowly and the ability to develop sustainable competitive advantage and new services has deteriorated.
Postin haaste on ratkaista vaikea solmu historian painolastia, omistajaohjausta ja regulaatiota. Nämä osaltaan näyttävät johtaneen yrityksessä strategian ja bisnestavoitteiden haasteisiin, sekä tuoneen mukanaan johtamista hankaloittavia näkymättömiä dimensioita. Tutkimuksen mukaan innovaatiokyvykkyys on yrityksen muutoskyvykkyyden osalta alentunut ja tämä rapauttaa kuluttajatavarajakelun kilpailukykyä. Postin kannalta ongelmat innovaatiokyvykkyydessä tulevat ikävään aikaan. Asiat etenevät verkkaisesti ja kyky tuottaa kestävää kilpailukykyä kehittäviä ratkaisuja ja markkinoille uusia palveluita on heikentynyt.
The challenge of the Posti is to solve a difficult knot of history's burden, corporate governance and regulation. These seem to have led the company to the obscurity of strategy and business goals together with invisible dimensions which all interfere with efficient business management. According to the study, the innovation capability has been significantly impaired for the company's ability to transform and to reconfigure its assets, and this significantly weather the competitiveness of business-to-consumer parcel delivery business. For Posti as a company, the problems with the innovation capability come at a seamy time. Things are progressing slowly and the ability to develop sustainable competitive advantage and new services has deteriorated.