Valmistajien laadunvalvonta osana toimittajasuhteiden hallintaa
Bruce, Janne (2017)
Kandidaatintutkielma
Bruce, Janne
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801232206
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801232206
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkinnon tarkoituksena on selvittää kuinka yhteistyötä toimittavan ja ostavan osapuolen välillä voidaan kehittää laadunhallinnan kautta. Laadunhallinta on yksi jokaisen yrityksen tärkeimmistä operatiivisen tason toiminnoista. Laadunhallinnan päätarkoituksena voidaan pitää tuotteiden tai palveluiden tason ylläpitämistä ja kehittämistä. Laatu voidaan määrittää asiakkaan vaatimusten täyttämiseksi. Tämän yhdistäminen toimittajien hallintaan on kriittistä, jotta saadaan yhteisymmärrys siitä, mitä tuotteilta ja palveluilta oikeasti odotetaan ja miten odotukset voidaan täyttää ilman ongelmitta.
Tämän tutkimuksen viitekehys perustuu kolmeen tutkittavaan aiheeseen. Laadunhallintaan, toimittajanhallintaan ja toimittajasuhteiden kehittämiseen. Tarkoitus on selvittää näiden kolmen teorian yhteyksiä kohdeyrityksen näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsiteltyjen asioiden pohjalta pyritään määrittämään yhteys, jonka avulla voidaan tunnistaa yhteys laadunhallinnan ja toimittajasuhteiden hallinnan välillä.
Tutkimuksessa yhdistyivät tapaustutkimuksen ja kvalitatiivisen tutkimuksen piirteet. Tutkimuksen aineisto pohjautui osittain strukturoituihin haastatteluihin ja havaintoihin yrityksen päivittäisessä toiminnassa. Tutkimuksen perusteella pystyttiin määrittämään tiettyjä toiminnan piirteitä laadunhallinnassa ja toimittajasuhteiden hallinnassa, jotka vaikuttavat niin asiakastyytyväisyyteen, kuin myös yrityksen päivittäiseen toimintaan. The main purpose of this bachelor’s thesis is to find out how organizations communicate with their suppliers and develop their relationships through quality management. Quality management is one of the most important entireties in any company at operative level. The main goal is to keep up or even enhance the quality of products or services. Quality is defined by customer requirements. It is critical to combine this with supplier relationship management as to come up to a consensus that answers the question, what is expected from the products and services and how we as a company can fulfill these expectations.
The framework of this research consists of three different subjects. Quality management, supplier relationship management and supplier relationship development. The purpose is to identify similarities and differences in these topics, through the stand point of the target company. The theory part consists of a few different theories from each topic. These will be combined to a bigger entirety, which serves as the body for the empirical part. The theory consists of topics such as portfolio models and service quality gaps.
In this study the fields of case studies and qualitative research methods are combined. The material consists of structured interviews and observations in day to day business environment. The study showed that there are connections in quality management and supplier relationship management that impact customer satisfaction and the operations of the company.
Tämän tutkimuksen viitekehys perustuu kolmeen tutkittavaan aiheeseen. Laadunhallintaan, toimittajanhallintaan ja toimittajasuhteiden kehittämiseen. Tarkoitus on selvittää näiden kolmen teorian yhteyksiä kohdeyrityksen näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsiteltyjen asioiden pohjalta pyritään määrittämään yhteys, jonka avulla voidaan tunnistaa yhteys laadunhallinnan ja toimittajasuhteiden hallinnan välillä.
Tutkimuksessa yhdistyivät tapaustutkimuksen ja kvalitatiivisen tutkimuksen piirteet. Tutkimuksen aineisto pohjautui osittain strukturoituihin haastatteluihin ja havaintoihin yrityksen päivittäisessä toiminnassa. Tutkimuksen perusteella pystyttiin määrittämään tiettyjä toiminnan piirteitä laadunhallinnassa ja toimittajasuhteiden hallinnassa, jotka vaikuttavat niin asiakastyytyväisyyteen, kuin myös yrityksen päivittäiseen toimintaan.
The framework of this research consists of three different subjects. Quality management, supplier relationship management and supplier relationship development. The purpose is to identify similarities and differences in these topics, through the stand point of the target company. The theory part consists of a few different theories from each topic. These will be combined to a bigger entirety, which serves as the body for the empirical part. The theory consists of topics such as portfolio models and service quality gaps.
In this study the fields of case studies and qualitative research methods are combined. The material consists of structured interviews and observations in day to day business environment. The study showed that there are connections in quality management and supplier relationship management that impact customer satisfaction and the operations of the company.