Sosiaalisen median markkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa pelialan yrityksissä
Uotinen, Elina (2018)
Kandidaatintutkielma
Uotinen, Elina
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801222164
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801222164
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, miten suomalaisissa pelialan yrityksissä hyödynnetään sosiaalisen median markkinointia ja tarkoituksena on hankkia kattava kuva sen kanavista, erilaisista toimintatavoista, sen sisällön luonteesta, sekä siihen liittyvistä hyödyistä ja haasteista. Yhä tunnetumpi ja jatkuvasti kasvava Suomen peliala menestyy myös kansainvälisellä tasolla ja on saavuttanut mielenkiintoisen vakiintumisen kehitysvaiheen. Sosiaalisen median markkinointi puolestaan on noussut merkittäväksi osaksi nykyajan yritysten toimintaa ja markkinoinnin alan tutkimusta, joten niin tutkittava ala, kuin ilmiökin, ovat ajankohtaisia.
Tutkielmassa aihetta ja tutkimuskysymyksiä lähestytään hyödyntämällä alan aikaisemman tutkimuksen perusteella muodostettua teoreettista viitekehystä, jonka osat käsitellään tutkielman teoriaosassa. Muodostettua viitekehystä peilataan empiiriseen kvalitatiiviseen tutkimusaineistoon. Aineisto hankitaan haastattelemalla puolistrukturoidusti neljää eri asiantuntevaa työntekijää kahdesta eri pelialan yrityksestä. Kahden eri yritysten toimintatapoja vertailemalla on tarkoituksena löytää niistä samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia, joita analysoimalla ja niitä teoriaan vertaamalla pyritään luomaan sopivia kehitysehdotuksia. Tutkielman tuloksissa tulee ilmi tärkeimmät pelialan sosiaalisen median markkinoinnin kanavat käyttötapoineen, kolme erilaista sisältölajia, sekä niiden hyödyntämistavat ja seuraukset, ja pelin elinkaarivaiheesta ja julkaisualustasta riippuvia hyötyjä ja haasteita. Tutkielman tärkeimmät löydöt olivat pelialan sosiaalisen median markkinoinnin kaksijakoisuus sekä datan hyödyntämisen äärimmäisen suuri merkitys sosiaalisen median markkinointiprosessissa. This bachelor’s thesis explores how Finnish game industry companies utilize social media marketing and it aims to achieve a comprehensive view of its channels, different kinds of policies, the nature of its content, and the benefits and challenges associated with it. The well-known and growing Finnish game industry is successful even on international standards and it has reached an interesting stage of stabilization. Social media marketing in turn has become an integral part of contemporary businesses and marketing research, therefore both the industry and the topic of this thesis are topical.
The topic and research questions in this study are approached by utilizing a theoretical framework that is based on previous relevant studies in the field. The different components of the framework are examined in the theory section of this thesis. The theoretical framework is used in analyzing the qualitative empirical research material, which is collected by interviewing four different key persons in two different game industry companies in a semi-structured interview format. By comparing the different kinds of policies between two companies, this study aims to find relevant similarities and differences, which are analyzed in comparison with the theory in order to create suitable development suggestions. The results of this study show the most important channels for social media marketing in the game industry, as well as their usage. The study also shows three different categories of social media marketing content and the ways and implications of their usage, and some of the benefits and challenges that depend on a game’s lifecycle stage and its publishing platform. The most essential findings of this study are the duality of the social media marketing in the game industry and the extreme importance of data utilization in the marketing process.
Tutkielmassa aihetta ja tutkimuskysymyksiä lähestytään hyödyntämällä alan aikaisemman tutkimuksen perusteella muodostettua teoreettista viitekehystä, jonka osat käsitellään tutkielman teoriaosassa. Muodostettua viitekehystä peilataan empiiriseen kvalitatiiviseen tutkimusaineistoon. Aineisto hankitaan haastattelemalla puolistrukturoidusti neljää eri asiantuntevaa työntekijää kahdesta eri pelialan yrityksestä. Kahden eri yritysten toimintatapoja vertailemalla on tarkoituksena löytää niistä samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia, joita analysoimalla ja niitä teoriaan vertaamalla pyritään luomaan sopivia kehitysehdotuksia. Tutkielman tuloksissa tulee ilmi tärkeimmät pelialan sosiaalisen median markkinoinnin kanavat käyttötapoineen, kolme erilaista sisältölajia, sekä niiden hyödyntämistavat ja seuraukset, ja pelin elinkaarivaiheesta ja julkaisualustasta riippuvia hyötyjä ja haasteita. Tutkielman tärkeimmät löydöt olivat pelialan sosiaalisen median markkinoinnin kaksijakoisuus sekä datan hyödyntämisen äärimmäisen suuri merkitys sosiaalisen median markkinointiprosessissa.
The topic and research questions in this study are approached by utilizing a theoretical framework that is based on previous relevant studies in the field. The different components of the framework are examined in the theory section of this thesis. The theoretical framework is used in analyzing the qualitative empirical research material, which is collected by interviewing four different key persons in two different game industry companies in a semi-structured interview format. By comparing the different kinds of policies between two companies, this study aims to find relevant similarities and differences, which are analyzed in comparison with the theory in order to create suitable development suggestions. The results of this study show the most important channels for social media marketing in the game industry, as well as their usage. The study also shows three different categories of social media marketing content and the ways and implications of their usage, and some of the benefits and challenges that depend on a game’s lifecycle stage and its publishing platform. The most essential findings of this study are the duality of the social media marketing in the game industry and the extreme importance of data utilization in the marketing process.