Risk management and supporting information processes in three retail companies
Heikkilä, Toni (2017)
Pro gradu -tutkielma
Heikkilä, Toni
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017122856126
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017122856126
Tiivistelmä
Risk management is often linked to strategy and a part of a successful organization of today. Companies should see it as a separate process including all the organizational parts of a company. From the various risks that a company can face, this study focuses on operative risks. These risks need to be identified and controlled to ensure continual performance. Information serves as an essential base for companies’ risk controlling process, which can be based on experience or data and gathered from personnel or IT-systems. The information needs depend on the risk types organizations are trying to control.
The purpose of this thesis is to examine how the three studied companies in retail business organize their risk management process. This qualitative study describes, what kind of operational risks the case companies face and what kind of information is gathered to support managing the identified risks. The key data used was gathered from interviews with company management and it was analyzed using content analysis. As a result, all of the three case companies base their risk management on strategic objectives. It can be concluded that risk management is organized quite differently in the companies. Similar risk categories are identified but how information is retrieved differs in all companies. Riskienhallinta on osa nykypäivän menestyvää liiketoimintaa. Yrityksen tulee mieltää riskienhallinta erilliseksi prosessiksi, joka koskee yrityksen kaikkia operatiivisia osia. Yrityksen tulee tunnistaa olennaiset operatiiviset riskit ja päättää, miten näitä riskejä valvotaan. Riskien valvonta on osa riskienhallintaprosessia ja yritys voi hyödyntää valvontaan eri tietolähteitä. Tähän voidaan käyttää kokemusperäistä tietoa tai järjestelmistä saatavaa tietoa, riippuen minkälaiselle riskille altistumista yritys pyrkii valvomaan.
Tämän lopputyön tarkoituksena on selvittää, millä tavoin kolme tutkittua vähittäiskaupan yritystä organisoi riskienhallintaprosessinsa ja mitä tietoa tämä tukemiseen käytetään. Tutkimus toteutetaan laadullisilla menetelmillä, ja aineisto koostuu pääasiassa tapausyritysten johdon haastatteluista, jota analysoidaan sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tulosten mukaan yritykset organisoivat riskienhallintaprosessinsa eri tavoin mutta kaikkien kolmen yrityksen riskienhallinta on linkitetty yrityksen strategisiin tavoitteisiin. Operatiiviset riskit jaetaan yrityksissä samantapaisiin kategorioihin mutta tietoa noudetaan läheistä kovin eri tavoin.
The purpose of this thesis is to examine how the three studied companies in retail business organize their risk management process. This qualitative study describes, what kind of operational risks the case companies face and what kind of information is gathered to support managing the identified risks. The key data used was gathered from interviews with company management and it was analyzed using content analysis. As a result, all of the three case companies base their risk management on strategic objectives. It can be concluded that risk management is organized quite differently in the companies. Similar risk categories are identified but how information is retrieved differs in all companies.
Tämän lopputyön tarkoituksena on selvittää, millä tavoin kolme tutkittua vähittäiskaupan yritystä organisoi riskienhallintaprosessinsa ja mitä tietoa tämä tukemiseen käytetään. Tutkimus toteutetaan laadullisilla menetelmillä, ja aineisto koostuu pääasiassa tapausyritysten johdon haastatteluista, jota analysoidaan sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tulosten mukaan yritykset organisoivat riskienhallintaprosessinsa eri tavoin mutta kaikkien kolmen yrityksen riskienhallinta on linkitetty yrityksen strategisiin tavoitteisiin. Operatiiviset riskit jaetaan yrityksissä samantapaisiin kategorioihin mutta tietoa noudetaan läheistä kovin eri tavoin.