Metsäkonetehtaan tuotannon häiriöiden ratkaisun toimintamallin kehittäminen
Parviainen, Mikko (2017)
Diplomityö
Parviainen, Mikko
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121255757
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121255757
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tutkittiin John Deere Forestry Oy:n Joensuun metsäkonetehtaan tuotannossa esiintyviä poikkeamia ja häiriötilanteita sekä niiden korjausprosessia. Tutkimuksen tavoitteena oli kohdeyrityksen laadunhallinnan parantaminen selvittämällä tuotannossa esiintyviä häiriötilanteita ja niiden nykyisen korjausprosessin kehittämisen mahdollisuuksia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistotriangulaatiota, jonka aineistossa yhdistyi kohdeyrityksen laadunhallinnan lähtödata, henkilökunnan haastattelut ja tutkijan tekemä havainnointi.
Tutkimuksessa havaittiin puutteita laadunhallinnan mekanismeihin ja niiden mahdollistamaan tiedonkulkuun liittyen. Lisäksi havaittiin kehitystarpeita häiriötilanteiden korjausprosessista. Tehtyjen havaintojen analysoinnin perusteella tutkimuksessa johdettiin häiriöilmoitusjärjestelmän ja korjausprosessin parantamiseen liittyvät kehitystoimet toiminnan parantamiseksi.
Diplomityön tuloksena määritettiin kuinka kohdeyrityksen nykyistä laadunhallintaa tulisi kehittää ja kehitettiin toimintamalli häiriötilanteiden korjaamiseen jatkossa. Toimintamallin lisäksi työn tuloksena tuotannon häiriöihin liittyvä tietoisuus lisääntyi kohdeyrityksessä ja toimintaan muodostettiin häiriöpäivystys-toiminto häiriöihin reagoinnin parantamiseksi. In this Master’s thesis the types of deflections and failures and also the failure repair process applied in the production of Joensuu forestry machine factory of John Deere Forestry Ltd were investigated. The purpose of the study was to improve the company’s quality control by investigating failures occurring in the production and also studying the improving possibilities of the current failure repair process. The research method in this study was data triangulation in which the data consisted of quality assurance data, personnel interviews and researcher’s observation.
In this research shortages related to company’s quality assurance mechanisms and the information flow provided by them were detected. Also needs for improvements related to failure repair process were discovered. By analyzing the observations made in the study an improvement actions related to failure notification system and failure repair process were concluded.
As a result of the Master’s thesis an improvement steps for company’s current quality control and an operational model for failure repair in the future were defined. Along with the failure repair operational model as a result of the study the awareness in the company related to failures occurring in the production was increased. Also to improve the reacting to failure notifications, a failure response operation was generated.
Tutkimuksessa havaittiin puutteita laadunhallinnan mekanismeihin ja niiden mahdollistamaan tiedonkulkuun liittyen. Lisäksi havaittiin kehitystarpeita häiriötilanteiden korjausprosessista. Tehtyjen havaintojen analysoinnin perusteella tutkimuksessa johdettiin häiriöilmoitusjärjestelmän ja korjausprosessin parantamiseen liittyvät kehitystoimet toiminnan parantamiseksi.
Diplomityön tuloksena määritettiin kuinka kohdeyrityksen nykyistä laadunhallintaa tulisi kehittää ja kehitettiin toimintamalli häiriötilanteiden korjaamiseen jatkossa. Toimintamallin lisäksi työn tuloksena tuotannon häiriöihin liittyvä tietoisuus lisääntyi kohdeyrityksessä ja toimintaan muodostettiin häiriöpäivystys-toiminto häiriöihin reagoinnin parantamiseksi.
In this research shortages related to company’s quality assurance mechanisms and the information flow provided by them were detected. Also needs for improvements related to failure repair process were discovered. By analyzing the observations made in the study an improvement actions related to failure notification system and failure repair process were concluded.
As a result of the Master’s thesis an improvement steps for company’s current quality control and an operational model for failure repair in the future were defined. Along with the failure repair operational model as a result of the study the awareness in the company related to failures occurring in the production was increased. Also to improve the reacting to failure notifications, a failure response operation was generated.