Maantieliikenteen sähköistyminen suhteessa ilmastonmuutokseen ja pienhiukkasiin
Vavilov, Mihail (2017)
Kandidaatintyö
Vavilov, Mihail
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121155585
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121155585
Tiivistelmä
Maantieliikenne vastaa viidenneksestä maailman kokonaispäästöistä ja on yksi maailman suurimmista saastuttajista, siten maantieliikenteen sähköistämisen merkitys on melko ilmeinen. Tutkimuksen alussa todettiin, että kaikkia maantieliikenteessä käytettäviä fossiilisia ja vaihtoehtoisia polttoainevaihtoehtoja ei voida käyttää lähitulevaisuudessa, sillä kaikki nämä kiihdyttävät ilmastonmuutosta. Niillä on myös negatiivinen vaikutus yleiseen ilmanlaatuun, joillakin enemmän kuin toisilla. Energiasektorin siirtyminen kohti hiilineutraaliutta on välttämätöntä sähköautojen kokonaispäästöjen vähentämiseksi.
Tämän kandidaatintyön tarkoituksena oli tarkastella maantieliikenteen sähköistymistä yleisellä tasolla ja nykyistä kehitystä. Havaittiin, että nykytilanne on hyvin varhaisessa vaiheessa, sillä vain harvat valtiot esittävät riittäviä toimenpiteitä sähköautoilun edistämiseksi. Mikäli nykytilanne esitetään innovaation yleistymisen s-käyrällä, huomataan maailmanlaajuisen siirtymisen olevan innovaattorien omaksujaluokassa, ja vain Norja on ohittanut sen. Sähköautomarkkinat ovat yhä riippuvaisia valtioiden ja paikallishallintojen suorista ja epäsuorista tukimekanismeista. Suurin osa nykyisin sähköautoja ja -markkinoita koskevista esteistä on mahdollista ylittää ajoneuvojen ja akkujen massatuotannolla sekä huolellisilla toimenpiteillä kaikilla vaikuttavilla osa-alueilla. Road transport is responsible for almost one-fifth of global emissions and being one of the biggest polluters in our world, the relevance of electrification of road transport is fairly obvious. At the beginning of the study, it was acknowledged that all existing fossil-based and alternative fuel options used in road transport are not suitable for the near future use, as all of them negatively affect the climate change and general air quality, some more than others. However, the study concluded that transition of energy sector towards carbon neutrality is essential in order to diminish electric vehicles’ total emissions.
The purpose of this bachelor thesis was to look at the overall picture of the electrification of road transport and current level of transition. It was found out that current situation is at the very early stage, in which only a very few countries show proper actions to promote electric vehicles. If making a parallel with the diffusion of innovations curve, global transition of road traffic is still at the innovators curve section, and only Norway has surpassed that. It was found out that electric vehicle market is still dependent on support mechanisms provided by various sources, such as government and city administrations through direct and indirect actions. It was also determined that most of the current obstacles surrounding electric vehicles and the market are possible to overcome with mass production and rational implementations at every influential segment.
Tämän kandidaatintyön tarkoituksena oli tarkastella maantieliikenteen sähköistymistä yleisellä tasolla ja nykyistä kehitystä. Havaittiin, että nykytilanne on hyvin varhaisessa vaiheessa, sillä vain harvat valtiot esittävät riittäviä toimenpiteitä sähköautoilun edistämiseksi. Mikäli nykytilanne esitetään innovaation yleistymisen s-käyrällä, huomataan maailmanlaajuisen siirtymisen olevan innovaattorien omaksujaluokassa, ja vain Norja on ohittanut sen. Sähköautomarkkinat ovat yhä riippuvaisia valtioiden ja paikallishallintojen suorista ja epäsuorista tukimekanismeista. Suurin osa nykyisin sähköautoja ja -markkinoita koskevista esteistä on mahdollista ylittää ajoneuvojen ja akkujen massatuotannolla sekä huolellisilla toimenpiteillä kaikilla vaikuttavilla osa-alueilla.
The purpose of this bachelor thesis was to look at the overall picture of the electrification of road transport and current level of transition. It was found out that current situation is at the very early stage, in which only a very few countries show proper actions to promote electric vehicles. If making a parallel with the diffusion of innovations curve, global transition of road traffic is still at the innovators curve section, and only Norway has surpassed that. It was found out that electric vehicle market is still dependent on support mechanisms provided by various sources, such as government and city administrations through direct and indirect actions. It was also determined that most of the current obstacles surrounding electric vehicles and the market are possible to overcome with mass production and rational implementations at every influential segment.