Tunneälykäs esimiestyö - esimiesten näkemyksiä ja kokemuksia tunteiden johtamisesta
Mynttinen, Erika (2017)
Pro gradu -tutkielma
Mynttinen, Erika
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121155567
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121155567
Tiivistelmä
Tässä kvalitatiivisessa Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, mitä tunneälykäs esimiestyö on ja mikä on tunneälyn merkitys esimiestyössä. Tutkielmassa lisäksi tarkastellaan, miten esimiehen tunneäly näkyy esimiestyössä, mitkä ovat tunneälyn vaikutukset esimiestyössä sekä miten tunneälyä on mahdollista kehittää esimiestyössä. Tavoitteena on kuvata esimiestyön emotionaalista puolta ja tutkia esimiesten henkilökohtaisia näkemyksiä ja kokemuksia tunneälykkäästä esimiestyöstä, esimiestyön tunneälytaidoista ja keinoista selviytyä esimiestyön emotionaalisesta puolesta.
Tutkielma koostuu kahdesta osasta: teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiriasta. Teoreettinen viitekehys käsittelee aiheina tunteita, älykkyyttä, tunneälyä, johtamista sekä esimiestyötä. Tutkimuksen aineisto koostuu rahoitus- ja vakuutustoiminnan toimialalla toimivassa yrityksessä toteutetuista puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Aineiston analyysimenetelminä käytetään teemoittelua sekä fenomenografista analyysitapaa. Tunneälyn merkitystä esimiestyössä tutkitaan Daniel Golemanin tunneälymallin näkökulmasta.
Keskeisinä analyysin tuloksina todetaan, että tunneälykäs esimiestyö määritellään tunneälytaitojen kautta aidoksi kiinnostuneisuudeksi työntekijöistä, heidän ammatillisen osaamisen kehittymisestä ja hyvinvoinnin ylläpitämisestä. Tunneälykkäässä esimiestyössä korostuu ehdoton avoimuus ja luottamuksellisuus esimiehen ja työntekijöiden välillä. Tunneäly koetaan tärkeänä esimiesten toiminnassa, koska se auttaa hyvinvoivan, motivoivan, turvallisen, tuloksellisen, sitoutuneen ja kehittyvän työyhteisön luomisessa sekä toiminnan, tavoitteellisuuden, konfliktien, stressin, muutoksen ja ongelmatilanteiden hallinnassa. Haastavaksi tunneälykkäässä esimiestyössä koetaan jatkuva läsnäolo, irtisanomiset, kolmikantakeskustelut, työntekijöiden konfliktit, työpaikkakiusaamiset, muutosvastarinta sekä tunteiden yksityisyys.
Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan tunneälyn ja esimiestyön yhdistyvän vahvasti toisiinsa. Tutkimustulosten mukaan tunneälyn merkitys työelämässä kasvaa ja tunneälykäs esimiestyö on tärkeässä asemassa nykypäivän muuttuvassa liikemaailmassa. Tutkimus osoittaa lisäksi, että tunneälyä on mahdollista ja syytä kehittää organisaatioissa eikä tunneälyä tule enää aliarvostaa organisaation resurssina. This qualitative Master’s thesis examines what is an emotionally intelligent supervisory work and what is the significance of emotional intelligence in supervisory work. The thesis also examines how the emotional intelligence of a supervisor is reflected in supervisory work, what are the effects of emotional intelligence on supervisory work and how it can be developed in supervisory work. The aim is to describe the emotional aspect of supervisory work and to examine supervisors’ views and experiences of emotional intelligence, supervisors’ emotional competencies and supervisors’ ways of dealing with the emotional side of supervisory work.
This thesis consists of two parts: a theoretical framework and an empirical part. The theoretical framework discusses concepts such as emotions, intelligence, emotional intelligence, leadership and supervisory work. The research consists of semi-structured theme interviews conducted in a company operating in the financial and insurance sector. The methods used for analyzing the data are thematic and phenomenographic analysis methods. The meaning of emotional intelligence in supervisory work is examined through Daniel Goleman’s model of emotional intelligence.
The results of the analysis state that emotionally intelligent supervisory work is defined as a genuine interest in the employees, their professional development and the maintenance of their wellbeing. Emotionally intelligent supervisory work emphasizes openness and trust between supervisors and employees. Emotional intelligence is considered important in supervisors’ work as it helps to create a well-being, motivating, secure, productive, committed and evolving work community, as well as managing work, goals, conflicts, stress, change and problems. Challenging aspects in emotionally intelligent supervisory work are attendance, layoffs, tripartite discussions, employee conflicts, bullying, resistance to change and emotional privacy.
The study concludes that emotional intelligence and supervisory work are strongly intertwined. According to the research results emotional intelligence is important in working life and in supervisory work and it plays an important role in today’s changing business world. The research also indicates that emotional intelligence is possible to be developed and it should be developed in organizations, and emotional intelligence should no longer be undervalued as an organizational resource.
Tutkielma koostuu kahdesta osasta: teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiriasta. Teoreettinen viitekehys käsittelee aiheina tunteita, älykkyyttä, tunneälyä, johtamista sekä esimiestyötä. Tutkimuksen aineisto koostuu rahoitus- ja vakuutustoiminnan toimialalla toimivassa yrityksessä toteutetuista puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Aineiston analyysimenetelminä käytetään teemoittelua sekä fenomenografista analyysitapaa. Tunneälyn merkitystä esimiestyössä tutkitaan Daniel Golemanin tunneälymallin näkökulmasta.
Keskeisinä analyysin tuloksina todetaan, että tunneälykäs esimiestyö määritellään tunneälytaitojen kautta aidoksi kiinnostuneisuudeksi työntekijöistä, heidän ammatillisen osaamisen kehittymisestä ja hyvinvoinnin ylläpitämisestä. Tunneälykkäässä esimiestyössä korostuu ehdoton avoimuus ja luottamuksellisuus esimiehen ja työntekijöiden välillä. Tunneäly koetaan tärkeänä esimiesten toiminnassa, koska se auttaa hyvinvoivan, motivoivan, turvallisen, tuloksellisen, sitoutuneen ja kehittyvän työyhteisön luomisessa sekä toiminnan, tavoitteellisuuden, konfliktien, stressin, muutoksen ja ongelmatilanteiden hallinnassa. Haastavaksi tunneälykkäässä esimiestyössä koetaan jatkuva läsnäolo, irtisanomiset, kolmikantakeskustelut, työntekijöiden konfliktit, työpaikkakiusaamiset, muutosvastarinta sekä tunteiden yksityisyys.
Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan tunneälyn ja esimiestyön yhdistyvän vahvasti toisiinsa. Tutkimustulosten mukaan tunneälyn merkitys työelämässä kasvaa ja tunneälykäs esimiestyö on tärkeässä asemassa nykypäivän muuttuvassa liikemaailmassa. Tutkimus osoittaa lisäksi, että tunneälyä on mahdollista ja syytä kehittää organisaatioissa eikä tunneälyä tule enää aliarvostaa organisaation resurssina.
This thesis consists of two parts: a theoretical framework and an empirical part. The theoretical framework discusses concepts such as emotions, intelligence, emotional intelligence, leadership and supervisory work. The research consists of semi-structured theme interviews conducted in a company operating in the financial and insurance sector. The methods used for analyzing the data are thematic and phenomenographic analysis methods. The meaning of emotional intelligence in supervisory work is examined through Daniel Goleman’s model of emotional intelligence.
The results of the analysis state that emotionally intelligent supervisory work is defined as a genuine interest in the employees, their professional development and the maintenance of their wellbeing. Emotionally intelligent supervisory work emphasizes openness and trust between supervisors and employees. Emotional intelligence is considered important in supervisors’ work as it helps to create a well-being, motivating, secure, productive, committed and evolving work community, as well as managing work, goals, conflicts, stress, change and problems. Challenging aspects in emotionally intelligent supervisory work are attendance, layoffs, tripartite discussions, employee conflicts, bullying, resistance to change and emotional privacy.
The study concludes that emotional intelligence and supervisory work are strongly intertwined. According to the research results emotional intelligence is important in working life and in supervisory work and it plays an important role in today’s changing business world. The research also indicates that emotional intelligence is possible to be developed and it should be developed in organizations, and emotional intelligence should no longer be undervalued as an organizational resource.