Employee satisfaction and its relation to firm profitability: Evidence from Finnish medium size firms from 2011-2015
Eteläpää, Ville (2017)
Pro gradu -tutkielma
Eteläpää, Ville
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017113055184
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017113055184
Tiivistelmä
The purpose of this Master’s thesis is to study the relationship between employee satisfaction and firm financial profitability utilizing the service profit chain model and the presumed association between efficient human resource practices and firm performance as the theoretical base. This thesis is among the first studies about this topic that attempts to find empirical evidence by using data from Finnish companies.
Theoretical part of the thesis focuses on explaining the service profit chain and presenting earlier research literature. The general aspects of employee satisfaction are discussed through human resource management literature and prior studies linking human resource practices and firm performance. The sample group of companies with better than average level of employee satisfaction is selected from Great Place to Work’s list of best medium size companies to work for in Finland in 2011. The profitability ratios of the firms in the sample group are compared against industry medians during a five-year period between 2011-2015. Additionally, the top firms in the ranking are compared with the bottom firms.
The results suggest that there is a positive relationship between employee satisfaction and firm profitability especially among the firms that are positioned high in Great Place to Work’s ranking. The top performers of the ranking are statistically significantly more profitable than average Finnish firms during the five-year period. For the bottom performers the relationship is statistically insignificant. Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia työtyytyväisyyden vaikutusta yrityksen kannattavuuteen käyttäen hyväksi service profit chain teoreettista mallia ja oletettua yhteyttä tehokkaan henkilöstöhallinnon ja yrityksen kannattavuuden välillä. Tämä tutkielma on yksi ensimmäisistä aihetta käsittelevistä tutkimuksista, jossa tutkitaan suomalaisten yritysten kannattavuutta.
Tutkielman teoreettinen osa keskittyy service profit chain -mallin esittelyyn ja siitä aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Työtyytyväisyyttä käsitellään henkilöstöhallintoon liittyvän kirjallisuuden ja aiempien henkilöstöhallinnon ja kannattavuuden välistä yhteyttä käsittelevien tutkimusten kautta. Tutkimuksen otos, eli yritykset joiden työntekijät ovat keskimääräistä tyytyväisempiä työnantajaansa, on valittu Great Place to Work:n vuoden 2011 Suomen parhaiden keskisuurten työpaikkojen listalta. Näiden yritysten kannattavuuden tunnuslukuja verrataan toimialojen tunnuslukujen mediaaniarvoihin viiden vuoden ajanjaksolla vuosien 2011-2015 välillä. Lisäksi listalla korkealle sijoittuneiden kannattavuutta verrataan matalalle sijoittuneiden kannattavuuteen.
Tulokset osoittavat, että työtyytyväisyyden ja kannattavuuden välinen yhteys on positiivinen erityisesti korkealle Great Place to Work:n listalla sijoittuneiden yritysten joukossa. Vertailussa hyvin menestyneet yritykset ovat vertailuajanjaksolla tilastollisesti merkittävästi kannattavampia kuin suomalaiset yritykset keskimäärin. Vertailussa huonommin menestyneiden yritysten joukossa yhteys ei ole tilastollisesti merkitsevä.
Theoretical part of the thesis focuses on explaining the service profit chain and presenting earlier research literature. The general aspects of employee satisfaction are discussed through human resource management literature and prior studies linking human resource practices and firm performance. The sample group of companies with better than average level of employee satisfaction is selected from Great Place to Work’s list of best medium size companies to work for in Finland in 2011. The profitability ratios of the firms in the sample group are compared against industry medians during a five-year period between 2011-2015. Additionally, the top firms in the ranking are compared with the bottom firms.
The results suggest that there is a positive relationship between employee satisfaction and firm profitability especially among the firms that are positioned high in Great Place to Work’s ranking. The top performers of the ranking are statistically significantly more profitable than average Finnish firms during the five-year period. For the bottom performers the relationship is statistically insignificant.
Tutkielman teoreettinen osa keskittyy service profit chain -mallin esittelyyn ja siitä aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Työtyytyväisyyttä käsitellään henkilöstöhallintoon liittyvän kirjallisuuden ja aiempien henkilöstöhallinnon ja kannattavuuden välistä yhteyttä käsittelevien tutkimusten kautta. Tutkimuksen otos, eli yritykset joiden työntekijät ovat keskimääräistä tyytyväisempiä työnantajaansa, on valittu Great Place to Work:n vuoden 2011 Suomen parhaiden keskisuurten työpaikkojen listalta. Näiden yritysten kannattavuuden tunnuslukuja verrataan toimialojen tunnuslukujen mediaaniarvoihin viiden vuoden ajanjaksolla vuosien 2011-2015 välillä. Lisäksi listalla korkealle sijoittuneiden kannattavuutta verrataan matalalle sijoittuneiden kannattavuuteen.
Tulokset osoittavat, että työtyytyväisyyden ja kannattavuuden välinen yhteys on positiivinen erityisesti korkealle Great Place to Work:n listalla sijoittuneiden yritysten joukossa. Vertailussa hyvin menestyneet yritykset ovat vertailuajanjaksolla tilastollisesti merkittävästi kannattavampia kuin suomalaiset yritykset keskimäärin. Vertailussa huonommin menestyneiden yritysten joukossa yhteys ei ole tilastollisesti merkitsevä.