Kohtaamista rakentamassa : Opettajan ja oppilaan välisen kohtaamisen ja kohtaamattomuuden rakentuminen entisten oppilaiden kokemuksissa
Puukki, Marika (2017-11-09)
Kohtaamista rakentamassa : Opettajan ja oppilaan välisen kohtaamisen ja kohtaamattomuuden rakentuminen entisten oppilaiden kokemuksissa
Puukki, Marika
(09.11.2017)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017112050799
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017112050799
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin entisten oppilaiden kokemuksia kohtaamisista opettajien kanssa. Tutkimuksen ensimmäisenä tarkoituksena oli selvittää, mikä tutkittavien kokemuksissa rakensi hyvää kohtaamista opettajan kanssa. Tutkimuksen toisena tehtävänä oli puolestaan selvittää, mikä tutkittavien kokemuksissa rakensi opettajan ja oppilaan välistä kohtaamattomuutta. Tutkimustuloksilla pyrittiin tarjoamaan opettajille välineitä kohtaamisen rakentamiseen oppilaiden kanssa. Lisäksi tarkoitus oli auttaa opettajia havaitsemaan toiminnassaan sellaisia tekijöitä, jotka rakentavat kohtaamattomuuden kokemusta oppilaissa.
Tutkimus toteutettiin fenomenologisena, aineistolähtöisenä tutkimuksena. Pyrkimyksenä oli koota aineisto, jossa oppilaiden yksilöllisyys otettiin huomioon. Tämän vuoksi tutkimusjoukkoon valittiin tutkittavia, joilla oli erilaisia oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyviä taustatekijöitä. Tutkimusjoukkoon kuului kaikkiaan kolmekymmentä tutkittavaa. Aineistossa esiintyneet kohtaamiskokemukset opettajien kanssa olivat syntyneet erilaisissa oppimistilanteissa tutkittavien eri elämänvaiheissa. Tutkimusaineistoa kerättiin kahdella eri tavalla. Osa aineistosta koostui tutkittavien kirjoittamista kertomuksista, joissa tutkittavat kertoivat erilasista kohtaamiskokemuksistaan opettajiensa kanssa. Toinen osa aineistosta koostui ryhmäkeskustelusta, jossa tutkittavat jakoivat kokemuksiaan opettajakohtaamisistaan sekä toistensa että tutkijan kanssa.
Tutkittavien kokemuksissa opettajan ja oppilaan välinen kohtaaminen ja kohtaamattomuus rakentuivat kolmella eri tasolla: yksilön tasolla, ryhmän tasolla ja oppimisen tasolla. Kullakin kohtaamisen tasolla oli tutkittavien kokemuksissa erilainen tehtävä. Näiltä tasoilta voitiin myös löytää useita kohtaamisen tai kohtaamattomuuden kokemusta rakentavia tekijöitä. Kohtaamisen kokemusta rakensivat esimerkiksi kokemukset siitä, että opettaja välittää, kuuntelee tai on läsnä. Kohtaamattomuuden kokemusta rakensivat puolestaan esimerkiksi kokemukset siitä, että opettaja on epäoikeudenmukainen, tai että opettaja ei osoita luottamusta oppilasta kohtaan. Kokemus kohtaamisesta tai kohtaamattomuudesta saattoi rakentua jo yhdenkin sitä rakentavan tekijän ympärille. Toisinaan kohtaamista tai kohtaamattomuutta oli kuitenkin rakentamassa useampi tekijä samanaikaisesti.
Tutkimus toteutettiin fenomenologisena, aineistolähtöisenä tutkimuksena. Pyrkimyksenä oli koota aineisto, jossa oppilaiden yksilöllisyys otettiin huomioon. Tämän vuoksi tutkimusjoukkoon valittiin tutkittavia, joilla oli erilaisia oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyviä taustatekijöitä. Tutkimusjoukkoon kuului kaikkiaan kolmekymmentä tutkittavaa. Aineistossa esiintyneet kohtaamiskokemukset opettajien kanssa olivat syntyneet erilaisissa oppimistilanteissa tutkittavien eri elämänvaiheissa. Tutkimusaineistoa kerättiin kahdella eri tavalla. Osa aineistosta koostui tutkittavien kirjoittamista kertomuksista, joissa tutkittavat kertoivat erilasista kohtaamiskokemuksistaan opettajiensa kanssa. Toinen osa aineistosta koostui ryhmäkeskustelusta, jossa tutkittavat jakoivat kokemuksiaan opettajakohtaamisistaan sekä toistensa että tutkijan kanssa.
Tutkittavien kokemuksissa opettajan ja oppilaan välinen kohtaaminen ja kohtaamattomuus rakentuivat kolmella eri tasolla: yksilön tasolla, ryhmän tasolla ja oppimisen tasolla. Kullakin kohtaamisen tasolla oli tutkittavien kokemuksissa erilainen tehtävä. Näiltä tasoilta voitiin myös löytää useita kohtaamisen tai kohtaamattomuuden kokemusta rakentavia tekijöitä. Kohtaamisen kokemusta rakensivat esimerkiksi kokemukset siitä, että opettaja välittää, kuuntelee tai on läsnä. Kohtaamattomuuden kokemusta rakensivat puolestaan esimerkiksi kokemukset siitä, että opettaja on epäoikeudenmukainen, tai että opettaja ei osoita luottamusta oppilasta kohtaan. Kokemus kohtaamisesta tai kohtaamattomuudesta saattoi rakentua jo yhdenkin sitä rakentavan tekijän ympärille. Toisinaan kohtaamista tai kohtaamattomuutta oli kuitenkin rakentamassa useampi tekijä samanaikaisesti.