Usage of organic cotton in Finnish textile industry
Luukkanen, Elina (2017)
Pro gradu -tutkielma
Luukkanen, Elina
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111750761
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111750761
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to find out the future direction of organic cotton usage in Finnish textile industry. In addition to that, this research aims to find out the most important reasons why Finnish textile industry companies have chosen to use organic cotton in their cotton products and what is the biggest competitive advantage achieved by using it. The study concentrates on the ecological pillar of sustainability and thus doesn’t consider the social aspects of raw material production. The study was conducted by using quantitative research method by sending surveys for representatives in Finnish textile industry companies which are textile manufacturers, textile wholesalers, textile retailers or other textile industry companies.
Growth in organic cotton and other ecological material use is a worldwide phenomenon and the results of the study show, that the same trend continues also in Finland. The most important factors that have affected the choice of using organic cotton are consumers’ growing appreciation for ecological products, creating a better brand image among consumers and better reputation on the market. Creating an ecological brand image is also the biggest competitive advantage achieved by using organic cotton in textile products. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää luomupuuvillan käytön suunta suomalaisessa tekstiiliteollisuudessa. Lisäksi, tutkielman tavoitteena on selvittää tärkeimmät syyt luomupuuvillan käytölle suomalaisissa tekstiilialan yrityksissä, ja mikä on luomupuuvillan käytöstä saatava suurin kilpailuetu. Tutkimus keskittyy kestävän kehityksen ekologiseen puoleen, ja täten raaka-ainehankintoihin liittyvät sosiaaliset näkökulmat on jätetty tutkimuksesta pois. Tutkimus on toteutettu käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa haastateltaville yritysedustajille on lähetetty sähköpostitse kyselylomake. Tutkimukseen osallistuneet yritykset ovat tekstiilien valmistajia, tukkumyyjiä, jälleen myyjiä tai muita tekstiilialalla toimivia yrityksiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että luomupuuvillan käyttö tulee tulevaisuudessa kasvamaan suomalaisessa tekstiiliteollisuudessa, ja tämä mukailee maailmanlaajuista trendiä. Tärkeimmät syyt luomupuuvillan käytölle ovat kuluttajien kasvava arvostus ekologisia tuotteita kohtaan, halu luoda hyvä brändimielikuva kuluttajien keskuudessa sekä yrityksen parempi maine markkinoilla. Suurimpana luomupuuvillan käytöstä saatavana kilpailuetuna nähdään ekologisen brändimielikuvan luominen kuluttajien keskuudessa.
Growth in organic cotton and other ecological material use is a worldwide phenomenon and the results of the study show, that the same trend continues also in Finland. The most important factors that have affected the choice of using organic cotton are consumers’ growing appreciation for ecological products, creating a better brand image among consumers and better reputation on the market. Creating an ecological brand image is also the biggest competitive advantage achieved by using organic cotton in textile products.
Tutkimustulokset osoittavat, että luomupuuvillan käyttö tulee tulevaisuudessa kasvamaan suomalaisessa tekstiiliteollisuudessa, ja tämä mukailee maailmanlaajuista trendiä. Tärkeimmät syyt luomupuuvillan käytölle ovat kuluttajien kasvava arvostus ekologisia tuotteita kohtaan, halu luoda hyvä brändimielikuva kuluttajien keskuudessa sekä yrityksen parempi maine markkinoilla. Suurimpana luomupuuvillan käytöstä saatavana kilpailuetuna nähdään ekologisen brändimielikuvan luominen kuluttajien keskuudessa.