What makes outsourcing of facility management services successful
Haikonen, Tuomas (2017)
Pro gradu -tutkielma
Haikonen, Tuomas
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111650748
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111650748
Tiivistelmä
The purpose of this study is to examine the most critical success factors in outsourcing facility management services in companies. These services include cleaning, restaurant, lobby services, security, building maintenance as well as various continuous management tasks. The study focuses on what makes the outsourcing relationship successful and how this can be accomplished. The academic literature is based on theory around outsourcing relationships and comparing single and multiple sourcing. The study is conducted interviewing professionals in the facility management field from both the supplier and customer side.
According to the results, the most vital elements for successful outsourcing is to establish trust and loyalty between the supplier and customer. Also, having a common goal and a clear understanding of the mission that both parties can work towards. It is clear that the relationship element has great importance, especially with service outsourcing with a single supplier. Tämä pro gradu -työ tutkii, mitkä ovat avaintekijät onnistuneeseen kiinteistöpalveluiden ulkoistamiseen. Tavoitteena on löytää seikkoja, joiden avulla yritykset voivat muodostaa paremman ulkoistamisprosessin sekä toimittajasuhteen. Tutkimus keskittyy erityisesti hyvän toimittajasuhteen luomiseen.
Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty laadullisen haastattelututkimuksen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin viittä alan ammattilaista, jotka edustivat joko ostaja- tai toimittajaorganisaatiota.
Tutkimustulosten mukaan avaintekijät onnistuneeseen kiinteistöpalveluiden ulkoistamiseen ovat luottamus ostajan ja toimittajan välillä sekä yhteisymmärryksen saavuttaminen ulkoistamisen tavoitteista. Nämä avaintekijät ovat erityisen tärkeitä silloin, kun palveluita ulkoistetaan pääasiassa yhdelle toimittajalle.
According to the results, the most vital elements for successful outsourcing is to establish trust and loyalty between the supplier and customer. Also, having a common goal and a clear understanding of the mission that both parties can work towards. It is clear that the relationship element has great importance, especially with service outsourcing with a single supplier.
Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty laadullisen haastattelututkimuksen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin viittä alan ammattilaista, jotka edustivat joko ostaja- tai toimittajaorganisaatiota.
Tutkimustulosten mukaan avaintekijät onnistuneeseen kiinteistöpalveluiden ulkoistamiseen ovat luottamus ostajan ja toimittajan välillä sekä yhteisymmärryksen saavuttaminen ulkoistamisen tavoitteista. Nämä avaintekijät ovat erityisen tärkeitä silloin, kun palveluita ulkoistetaan pääasiassa yhdelle toimittajalle.