Service supply management and tendering solutions in increasing the performance of purchasing procedures: Case KonTiki Tours
Suomela, Ooda-Wilhelmiina (2016)
Kandidaatintutkielma
Suomela, Ooda-Wilhelmiina
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111550703
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111550703
Tiivistelmä
The goal for this thesis is to address the characteristics of service supply management and combine it with tendering policies that are traditionally linked to the purchasing of physical goods, mainly reverse auction. The research examines how the characteristics of service supply affect the purchasing procedures, and how tendering could be conducted with a reverse auction. These solutions are used in researching how the performance of the purchasing procedures could be increased in the case company.
This thesis present a qualitative case study based on an interview with the managing director of Kon-Tiki Tours. The data is collected through a half-structured theme interview and the analysis on the data thrives to examine how the characteristics of service supply management affect the daily purchasing activities of the company, and how the reverse auction method could be implemented as a part of the tendering procedures.
The results of this study show that the characteristics of service supply management create a need for accurate demand management, and makes the evaluating of quality of service providers significantly more difficult. If an online reverse auction is used as a tool purchasing services, the evaluation of suppliers is extremely important in order to achieve satisfying results. If used correctly, reverse auctions could help the case company to achieve better profitability by lowering the costs. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on luoda katsaus palveluiden hankinnan erityispiirteisiin, ja yhdistää siihen perinteisesti fyysisten hyödykkeiden hankinnan kilpailuttamiseen liittyviä keinoja, pääasiassa käänteistä huutokauppaa. Tutkimuksessa selvitetään, miten palveluiden hankinnan erityispiirteet vaikuttavat ostotoimintaan, ja miten kilpailuttaminen voitaisiin toteuttaa käänteisen huutokaupan avulla. Näiden keinojen kautta pohditaan, kuinka case-yrityksen palveluiden hankintaa voitaisiin tehostaa, ja etenkin kustannuksia laskea tehokkaan kilpailuttamisen kautta.
Tutkielmassa esitellään kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka pohjautuu case-yritys Kon-Tiki Toursin toiminnanjohtajan haastatteluun. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla kerätyn aineiston analyysin tavoitteena oli selvittää, miten palveluiden hankinnan erityispiirteet vaikuttavat yrityksen ostotoimintaan, ja miten käänteisen huutokaupan keinoja voisi implementoida osaksi päivittäistä toimintaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka palveluiden hankinnan erityispiirteet luovat tarpeen mahdollisimman tarkkaan kysynnän ennustamiseen, sekä vaikeuttavat hankinnan kohteen laadun arviointia. Jos palveluiden hankinnassa käytetään apuna sähköisesti toteutettua käänteistä huutokauppaa, on toimittajien arviointi etukäteen ensiarvoisen tärkeää hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Oikein toteutettuna käänteinen huutokauppa voisi merkittävästi auttaa case-yritystä parantamaan kannattavuuttaan laskevien kustannusten kautta.
This thesis present a qualitative case study based on an interview with the managing director of Kon-Tiki Tours. The data is collected through a half-structured theme interview and the analysis on the data thrives to examine how the characteristics of service supply management affect the daily purchasing activities of the company, and how the reverse auction method could be implemented as a part of the tendering procedures.
The results of this study show that the characteristics of service supply management create a need for accurate demand management, and makes the evaluating of quality of service providers significantly more difficult. If an online reverse auction is used as a tool purchasing services, the evaluation of suppliers is extremely important in order to achieve satisfying results. If used correctly, reverse auctions could help the case company to achieve better profitability by lowering the costs.
Tutkielmassa esitellään kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka pohjautuu case-yritys Kon-Tiki Toursin toiminnanjohtajan haastatteluun. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla kerätyn aineiston analyysin tavoitteena oli selvittää, miten palveluiden hankinnan erityispiirteet vaikuttavat yrityksen ostotoimintaan, ja miten käänteisen huutokaupan keinoja voisi implementoida osaksi päivittäistä toimintaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka palveluiden hankinnan erityispiirteet luovat tarpeen mahdollisimman tarkkaan kysynnän ennustamiseen, sekä vaikeuttavat hankinnan kohteen laadun arviointia. Jos palveluiden hankinnassa käytetään apuna sähköisesti toteutettua käänteistä huutokauppaa, on toimittajien arviointi etukäteen ensiarvoisen tärkeää hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Oikein toteutettuna käänteinen huutokauppa voisi merkittävästi auttaa case-yritystä parantamaan kannattavuuttaan laskevien kustannusten kautta.