Pk-yrityskauppojen menestystekijät ja sudenkuopat: viitekehys omistajanvaihdoksen haasteiden tunnistamiseksi
Sipponen, Elisa (2017)
Pro gradu -tutkielma
Sipponen, Elisa
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103150442
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103150442
Tiivistelmä
Yrityskauppaa pidetään usein hyvänä keinona kasvaa, nopeana väylänä uusille markkinoille tai uuden osaamisen hankkimiseen. Kuitenkin tutkimuskenttä on keskittynyt perinteisesti vain suurien yritysten yrityskauppojen tutkimiseen. Pienien ja keskisuurien yritysten määrä kappaleina on kaikista yrityksistä korkea, ja näiden yritysten yrityskaupoissa korostuvat usein eri tekijät kuin suurten yritysten yrityskaupoissa. Tässä Pro-Gradu tutkielmassa pyrkimyksenä oli kuvata ja ymmärtää tekijöitä, jotka vaikuttavat suomalaisten pk-yritysten omistajanvaihdosten epäonnistumisen tai onnistumisen taustalla. Tekijöiden pohjalta pyrittiin luomaan viitekehys omistajanvaihdosten haasteiden tunnistamiseksi. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena Finnvera Oyj:n sekundäärisestä aineistosta. Tutkimus osoitti, että pk-yrityskaupan menestyksellisyyteen vaikuttavat niin ostaja-yrittäjän kompetenssit, yrityskohtaiset tekijät kuin yrityskauppatekijätkin. Ostaja-yrittäjän kompetensseista toimialaan soveltuva koulutus ja työkokemus sekä erityisosaaminen piirtyivät aineiston valossa määräävästi esiin. Ostettavaan organisaatioon liittyviä tekijöitä olivat ikä, koko, kilpailutilanne ja kannattavuus, ja yrityskauppatekijöistä voidaan katsoa valuaation ja rahoitusrakenteen piirtyvän esiin. Mergers and Acquisitions (M&A) are often considered as an important source of growth, a quick entry for new markets or an easy way to obtain new knowledge. The field of research, however, has traditionally been focused merely on M&A’s by large corporates despite the fact, that out of all organizations most are small and medium sized enterprises (SME). Furthermore, the critical factors in M&A’s of SME’s differ. The purpose of this study was to illustrate and comprehend the factors, which affect to the success rate of the Finnish SME –acquisitions. Based on those factors, the intend was to create a conceptual framework for recognizing risks in business transfers. The study was conducted as a qualitative study and the empirical material was gathered from secondary sources of Finnvera Plc. The study showed as a result, that the success of an SME acquisition is affected by the buyer-entrepreneur’s competences, the organizational aspects and the acquisition related factors. Out of buyer-entrepreneur’s competences industry related training and experience together with specialty skills rose to a major role. Organization aspects that had an effect to the success rate most important were age and sized of the enterprise, competitive situation and profitability. Valuation and financial structure were among those acquisition related factors that were outlined from the material.