Developing business process model to support internal new product launch process
Kuntsi, Camilla (2017)
Pro gradu -tutkielma
Kuntsi, Camilla
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102550278
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102550278
Tiivistelmä
The purpose of this study is to develop a business process model, which supports internal new prod-uct launch process. The goal of the study is to develop a model of an existing new product launch process inside an organisation by creating process model and process information map. The goal is also to create a solution for the practical problems at the case organisation: missing information flow creating information cuts, misunderstandings, and undone tasks as well as uncommunication be-tween process participants. The study highlights information transfer related aspects in relation to the subject process. From theoretical point of view, the research concentrates on investigating busi-ness process modelling by understanding business processes, the impact of knowledge management in organisations and managing change in organisations. From empirical point of view the research is formed around constructions in regard of process model and information map developments to ex-amine the phenomenon and process in the case organisation.
This research was conducted with three-dimensional strategy: qualitative research as for forming the research outline and helping technique for means of the constructions, case study method as for the research environment and constructive method as for conducting the research itself. The research case in this paper is the internal new product launch process. The organisation is creating the re-search environment and is the context for the case. The organisation is a foreign subsidiary, a pro-duction facility, of a multinational technology company.
The study resulted a business process model describing the internal new product launch process of the case organisation and a process model complementing information map describing the process responsibilities. This study is a strong indication of the internally important elements in regard of new product launch as it can be firmly concluded that internal information flow and finding correct people to do the work are critical aspects in relation to the process. Constructive research method has brought together the individuals from the organisation, which integrates in the process model and information map. Moreover, the information map represents a support system for dealing with the subject process and promotes information and knowledge sharing across the organisation. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kehittää prosessimallinnus, joka tukee sisäistä uuden tuotteen lan-seerausprosessia. Tutkimuksen tavoite on luoda malli yrityksen olemassa olevasta prosessista luoden prosessimalli sekä tietokartta. Tavoitteena on myös luoda ratkaisu käytännöllisiin ongelmiin case-yrityksessä. Tutkimus korostaa kyseiseen lanseerausprosessiin liittyviä tiedon siirrollisia seikkoja. Teoreettisesta näkökulmasta tutkimus keskittyy tutkimaan: prosessimallinnusta yrittäen ymmärtää yritysprosesseja, tietojohtamisen vaikutusta yrityksissä sekä muutosjohtamista yrityksissä. Empiiri-sestä näkökulmasta tutkimus muotoutuu erilaisten konstruktioiden ympärille liittyen prosessimallin-nuksen ja tietokartan kehittämiseen. Niillä tutkitaan tutkimuksen ilmiötä sekä itse prosessia case-yrityksessä.
Tutkimus toteutettiin kolmitasoisena. Laadullisena tutkimuksena, tapaustutkimuksena sekä kon-struktiivisena tutkimuksena. Kolmitasoinen menetelmä loi tutkimukselle pääpiirteet, ympäristön ja kontekstin sekä toteutuskeinona. Tässä työssä tapaustutkimuksen tapaus ei ole itse case-yritys vaan sisäinen uusien tuotteiden lanseerausprosessi, case-yritys luo ympäristön ja kontekstin tutkimukselle. Case-yritys itsessään tuotantolaitos, joka on globaalin yrityksen tytäryhtiö.
Tutkimuksen tuloksena syntyi prosessimallinnus, joka kuvaa case-yrityksen sisäistä uusien tuotteiden lanseerausprosessia sekä tietokartta, joka kuvaa prosessimallinnuksen vastuita ja tehtäviä. Tutkimuk-sen tulokset kuvaavat vahvasti sisäisesti tärkeitä elementtejä liittyen lanseerausprosessiin yrityksissä. Tämä voidaan todeta, sillä tulokset osoittavat, että tärkeintä on tiedon liikkuminen sekä oikeiden ihmisten löytäminen prosessin jokaiseen tehtävään. Konstruktiivinen tutkimusmetodi taas toi yhteen yrityksen työntekijät tuoden yhteen myös prosessimallinnuksen ja sitä tukevan tietokartan. Lisäksi, tietokartta luo prosessimallinnuksen käsittelyä tukevan työkalun sekä edistää tiedon ja tuntemuksen jakamista case-yrityksessä.
This research was conducted with three-dimensional strategy: qualitative research as for forming the research outline and helping technique for means of the constructions, case study method as for the research environment and constructive method as for conducting the research itself. The research case in this paper is the internal new product launch process. The organisation is creating the re-search environment and is the context for the case. The organisation is a foreign subsidiary, a pro-duction facility, of a multinational technology company.
The study resulted a business process model describing the internal new product launch process of the case organisation and a process model complementing information map describing the process responsibilities. This study is a strong indication of the internally important elements in regard of new product launch as it can be firmly concluded that internal information flow and finding correct people to do the work are critical aspects in relation to the process. Constructive research method has brought together the individuals from the organisation, which integrates in the process model and information map. Moreover, the information map represents a support system for dealing with the subject process and promotes information and knowledge sharing across the organisation.
Tutkimus toteutettiin kolmitasoisena. Laadullisena tutkimuksena, tapaustutkimuksena sekä kon-struktiivisena tutkimuksena. Kolmitasoinen menetelmä loi tutkimukselle pääpiirteet, ympäristön ja kontekstin sekä toteutuskeinona. Tässä työssä tapaustutkimuksen tapaus ei ole itse case-yritys vaan sisäinen uusien tuotteiden lanseerausprosessi, case-yritys luo ympäristön ja kontekstin tutkimukselle. Case-yritys itsessään tuotantolaitos, joka on globaalin yrityksen tytäryhtiö.
Tutkimuksen tuloksena syntyi prosessimallinnus, joka kuvaa case-yrityksen sisäistä uusien tuotteiden lanseerausprosessia sekä tietokartta, joka kuvaa prosessimallinnuksen vastuita ja tehtäviä. Tutkimuk-sen tulokset kuvaavat vahvasti sisäisesti tärkeitä elementtejä liittyen lanseerausprosessiin yrityksissä. Tämä voidaan todeta, sillä tulokset osoittavat, että tärkeintä on tiedon liikkuminen sekä oikeiden ihmisten löytäminen prosessin jokaiseen tehtävään. Konstruktiivinen tutkimusmetodi taas toi yhteen yrityksen työntekijät tuoden yhteen myös prosessimallinnuksen ja sitä tukevan tietokartan. Lisäksi, tietokartta luo prosessimallinnuksen käsittelyä tukevan työkalun sekä edistää tiedon ja tuntemuksen jakamista case-yrityksessä.