Green marketing in running shoe industry
Laukkanen, Jenna (2017)
Kandidaatintutkielma
Laukkanen, Jenna
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017101350093
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017101350093
Tiivistelmä
The purpose of this bachelor’s thesis is to study green marketing and green marketing strategies. The aim of the research is to find out the role of the green marketing in running shoe industry. The theory part is based on the field’s literature and scientific studies, and the empirical part is executed by using qualitative research methods, the multiple case study method and content analysis. Primary literature data for empirical study is collected from the sustainability reports of case companies from 2010-2016 and their websites. Secondary source for empirical data is social media material and articles.
The results indicate that green marketing is part of the marketing in every case company. Case companies are using different kind of marketing channels to communicate about their greenness to consumers. Companies are reporting increasingly about their sustainability and especially environmental sustainability during the past decade. Companies are using partnerships to increase their sustainability and to verify and market their sustainability for their customers and other stakeholders. Case companies aim to use ecological materials in production today and companies are trying to develop supply chain constantly. The Life Cycle Assessment (LCA) is common tool to quantitatively assess the environmental impacts of goods and processes through the entire supply chain. Tutkielmassa tutkitaan vihreää markkinointia ja vihreän markkinoinnin strategioita. Tutkielman tavoitteena on tutkia, kuinka suurimmat juoksujalkinevalmistajat markkinoivat ympäristöystävällisyyttään ja mitä vihreän markkinoinnin strategiaa käyttäen. Tutkimuksen kohde yritykset ovat kansainvälisiä ja suuria. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka teoriaosuus rakentuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Empiriaosuus on toteutettu monitapaustutkimuksena ja sisällönanalyysimenetelmää käyttäen. Primäärisenä tietolähteenä käytettiin yritysten vastuullisuus raportteja ja heidän internet-sivuja. Sekundäärisenä tietolähteenä käytettiin artikkeleita aiheeseen liittyen ja yritysten sosiaalista mediaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vihreää markkinointia käytetään markkinointikeinona jokaisen tapausyrityksen markkinoinnissa. Tapausyritykset käyttävät markkinoinnissaan erilaisia markkinoinnin kanavia viestiessään kuluttajille ympäristövastuullisuudestaan. Yritysten vastuullisuuden ja erityisesti ympäristövastuullisuuden raportointi on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana huomattavasti. Kumppanuudet vastuullisuuden kasvattamiseksi ja todentamiseksi kuluttajien ja muiden sidosryhmien silmissä on noussut ajanjakson aikana merkittäväksi keinoksi markkinoida ympäristövastuullisuutta. Ekologiset ratkaisut tuotteiden materiaaleissa ovat yleistyneet ja uusia ratkaisuja etsitään jatkuvasti. Tuotteen elinkaarta (LCA) hyödynnetään työkaluna tuotteen ympäristövaikutuksia selvitettäessä koko hankintaketjun ajalta.
The results indicate that green marketing is part of the marketing in every case company. Case companies are using different kind of marketing channels to communicate about their greenness to consumers. Companies are reporting increasingly about their sustainability and especially environmental sustainability during the past decade. Companies are using partnerships to increase their sustainability and to verify and market their sustainability for their customers and other stakeholders. Case companies aim to use ecological materials in production today and companies are trying to develop supply chain constantly. The Life Cycle Assessment (LCA) is common tool to quantitatively assess the environmental impacts of goods and processes through the entire supply chain.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vihreää markkinointia käytetään markkinointikeinona jokaisen tapausyrityksen markkinoinnissa. Tapausyritykset käyttävät markkinoinnissaan erilaisia markkinoinnin kanavia viestiessään kuluttajille ympäristövastuullisuudestaan. Yritysten vastuullisuuden ja erityisesti ympäristövastuullisuuden raportointi on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana huomattavasti. Kumppanuudet vastuullisuuden kasvattamiseksi ja todentamiseksi kuluttajien ja muiden sidosryhmien silmissä on noussut ajanjakson aikana merkittäväksi keinoksi markkinoida ympäristövastuullisuutta. Ekologiset ratkaisut tuotteiden materiaaleissa ovat yleistyneet ja uusia ratkaisuja etsitään jatkuvasti. Tuotteen elinkaarta (LCA) hyödynnetään työkaluna tuotteen ympäristövaikutuksia selvitettäessä koko hankintaketjun ajalta.