Suomalaisten brändialkoholijuomien vienti ja Suomi-maabrändi
Kunnas, Karri (2017-10-02)
Suomalaisten brändialkoholijuomien vienti ja Suomi-maabrändi
Kunnas, Karri
(02.10.2017)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201710028837
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201710028837
Tiivistelmä
Brändin rakentamisen teorioita on sovellettu lukuisilla eri aloilla. Yritykset ovat jo kauan osanneet rakentaa brändejä omille tuotteilleen. Samalla tavalla maailman eri valtiot ovat alkaneet enemmän korostaa oman maansa erityisominaisuuksia. Brändin rakentamistekniikoiden soveltaminen ja niiden tutkiminen maiden brändin rakentamisessa on kuitenkin vielä suhteellisen uusi ilmiö.
Tutkimuksen teoreettisena haasteena on löytää maabrändiin ja sen rakentamiseen liittyvät, vientiohjelman käyttämisen näkökulmasta, keskeiset teoreettiset näkökulmat. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan, voidaanko teorian mukaisesti vahvalla maabrändillä vaikuttaa yritysten vientiin. Lisäksi kuvataan teorian mukaiset maabrändin rakentamisen kulmakivet. Taustalla olevana käytännön haasteena on vahvistaa Suomen elintarvikekauppatasetta, joka on vahvasti alijäämäinen. Suomeen tuotiin vuonna 2015 reilusti yli kaksi kertaa enemmän elintarvikkeita kuin täältä vietiin muualle maailmaan. Suomessa lanseeratun Team Finlandin sateenvarjon alla toimivan Food from Finlandin selkeä tavoite on kaksinkertaistaa suomalaisten elintarvikkeiden vienti vuoteen 2020 mennessä ja tätä kautta saada suomalaiselle elintarvikealalle vahvaa taloudellista kasvua Suomessa. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millä toimenpiteillä suomalainen alkoholijuomia valmistava yritys voi löytää vientimarkkinoita brändituotteilleen? 2. Miten vientiohjelma ja erityisesti sen maabrändin rakentaminen voi vaikuttaa suomalaisen alkoholijuomia valmistavan yrityksen alkoholijuomien vientiin?
Tehtyjen haastattelujen perusteella voidaan tehdä johtopäätös yritysten kolmesta olennaisesta vientitoimenpiteestä, joiden pohjalta haastateltujen yritysten vienti on onnistunut. Ensimmäiseksi yrityksen kaikkien henkilöiden pitää olla vahvasti sitoutuneita vientistrategiaan. Toiseksi alkoholialalla korostuu yrityksen tuote ja se, että tuotteen brändi ja sen tarina on oltava loppuun hiottu. Kolmanneksi yrityksen on verkostoiduttava vientikohdemaassa sellaisten yhteistyötahojen kanssa, jotka voivat edesauttaa brändituotteiden vientiä vientikohdemaahan.
Toisen tutkimuskysymyksen osalta haastatellut yritykset korostivat sekä vientiohjelman tärkeyttä yritysten kannustamisessa aloittamaan vientitoiminta että yritysten tukemista vientitoiminnassa. Haastattelujen perusteella kolme keskeisintä vientiohjelman toimenpidettä ovat vahvan maabrändin luominen ja osallistuminen yhdessä alakohtaisille kansainvälisille messuille sekä kansainvälisen yhteistyöverkoston rakentaminen.
Tutkimuksen teoreettisena haasteena on löytää maabrändiin ja sen rakentamiseen liittyvät, vientiohjelman käyttämisen näkökulmasta, keskeiset teoreettiset näkökulmat. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan, voidaanko teorian mukaisesti vahvalla maabrändillä vaikuttaa yritysten vientiin. Lisäksi kuvataan teorian mukaiset maabrändin rakentamisen kulmakivet. Taustalla olevana käytännön haasteena on vahvistaa Suomen elintarvikekauppatasetta, joka on vahvasti alijäämäinen. Suomeen tuotiin vuonna 2015 reilusti yli kaksi kertaa enemmän elintarvikkeita kuin täältä vietiin muualle maailmaan. Suomessa lanseeratun Team Finlandin sateenvarjon alla toimivan Food from Finlandin selkeä tavoite on kaksinkertaistaa suomalaisten elintarvikkeiden vienti vuoteen 2020 mennessä ja tätä kautta saada suomalaiselle elintarvikealalle vahvaa taloudellista kasvua Suomessa. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millä toimenpiteillä suomalainen alkoholijuomia valmistava yritys voi löytää vientimarkkinoita brändituotteilleen? 2. Miten vientiohjelma ja erityisesti sen maabrändin rakentaminen voi vaikuttaa suomalaisen alkoholijuomia valmistavan yrityksen alkoholijuomien vientiin?
Tehtyjen haastattelujen perusteella voidaan tehdä johtopäätös yritysten kolmesta olennaisesta vientitoimenpiteestä, joiden pohjalta haastateltujen yritysten vienti on onnistunut. Ensimmäiseksi yrityksen kaikkien henkilöiden pitää olla vahvasti sitoutuneita vientistrategiaan. Toiseksi alkoholialalla korostuu yrityksen tuote ja se, että tuotteen brändi ja sen tarina on oltava loppuun hiottu. Kolmanneksi yrityksen on verkostoiduttava vientikohdemaassa sellaisten yhteistyötahojen kanssa, jotka voivat edesauttaa brändituotteiden vientiä vientikohdemaahan.
Toisen tutkimuskysymyksen osalta haastatellut yritykset korostivat sekä vientiohjelman tärkeyttä yritysten kannustamisessa aloittamaan vientitoiminta että yritysten tukemista vientitoiminnassa. Haastattelujen perusteella kolme keskeisintä vientiohjelman toimenpidettä ovat vahvan maabrändin luominen ja osallistuminen yhdessä alakohtaisille kansainvälisille messuille sekä kansainvälisen yhteistyöverkoston rakentaminen.