Omistamisen tavoitteet suomalaisissa perheyrityksissä, tavoitteiden määrittelytapojen vaikutus omistajuuden tavoitteisiin
Leinonen, Ari (2017)
Diplomityö
Leinonen, Ari
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709118557
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709118557
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää suomalaisten perheyritysten omistamisen tavoitteet, ja miten näihin tavoitteisiin vaikuttavat sekä perinteiset, että yritystoimintaan liittyvät taustatekijät. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten yrityksen tavoitteisiin vaikuttaa yrityksen tavoitteiden määrittelyn toimintatapa.
Tutkimustapana käytettiin survey-tutkimusta, jossa tiedot hankittiin Web-pohjaisella kyse-lyllä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä pääkomponenttianalyysia, että regressio-analyysia ja tulosten merkitsevyyden testaamiseen käytettiin t-testiä, jossa riskitaso oli yleisen käytännön mukaisesti viiden prosentin riskitaso.
Pääkomponenttianalyysin mukaan löytyi kuusi omistajuuden tavoitetta, joiden tärkeyteen tai voimakkuuteen regressioanalyysin avulla voitiin osoittaa taustatekijöillä olevan tilastol-lisesti vaikutusta. Mikään taustatekijä ei selittänyt kaikkia omistajuuden tavoitteita. Parhai-ten eri tavoitteita selitti sukupolvi-taustatekijä. Taustatekijät vaikuttivat omistamisen tavoit-teisiin, mutta ihmistutkimukselle tyypilliseen tapaan niiden selitysaste jäi vaatimattomalle tasolle. The purpose of this Master´s Thesis is to find out, which are the targets of ownership in Finnish family business and how these targets are influenced by traditional and entrepre-neurial background variables. In addition an effort was made to get an answer to the question, how decisions were made in family business concerning the targets of owner-ship.
Research methodology was based on survey analysis and the data was obtained from questionnaires sent to respondents via webmail. Used research methods were principal component analysis and regression analysis.
Principal component analysis showed there were six targets of ownership and their total variation could be explained to some extent by background variables in the family busi-ness. As indicated above, the background variables had an influence on the targets of ownership but as usual in human or social sciences the coefficient of determination is not very high.
Tutkimustapana käytettiin survey-tutkimusta, jossa tiedot hankittiin Web-pohjaisella kyse-lyllä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä pääkomponenttianalyysia, että regressio-analyysia ja tulosten merkitsevyyden testaamiseen käytettiin t-testiä, jossa riskitaso oli yleisen käytännön mukaisesti viiden prosentin riskitaso.
Pääkomponenttianalyysin mukaan löytyi kuusi omistajuuden tavoitetta, joiden tärkeyteen tai voimakkuuteen regressioanalyysin avulla voitiin osoittaa taustatekijöillä olevan tilastol-lisesti vaikutusta. Mikään taustatekijä ei selittänyt kaikkia omistajuuden tavoitteita. Parhai-ten eri tavoitteita selitti sukupolvi-taustatekijä. Taustatekijät vaikuttivat omistamisen tavoit-teisiin, mutta ihmistutkimukselle tyypilliseen tapaan niiden selitysaste jäi vaatimattomalle tasolle.
Research methodology was based on survey analysis and the data was obtained from questionnaires sent to respondents via webmail. Used research methods were principal component analysis and regression analysis.
Principal component analysis showed there were six targets of ownership and their total variation could be explained to some extent by background variables in the family busi-ness. As indicated above, the background variables had an influence on the targets of ownership but as usual in human or social sciences the coefficient of determination is not very high.