Arvonluonti ja toimintamallit sosiaalisen median yhteisöissä
Brandt-Ahde, Linda (2017)
Pro gradu -tutkielma
Brandt-Ahde, Linda
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709078527
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709078527
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkielman aiheena on arvonluonti ja toimintamallit sosiaalisen median yhteisöissä. Työn teoreettinen osuus koostuu sosiaalisen median vaikuttavuudesta sekä arvonmuodostuksen uudesta aikakaudesta. Tutkielma huomioi sosiaalisen median valtavan vaikutuksen nykyaikana ja miten se on vaikuttanut arvon muodostumiseen.
Tutkielmaa varten on tutkittu kolmea sosiaalisen median yhteisön ryhmää Facebookista: Kalevala koru-kirppistä, Mulberry Fanclub Suomea sekä Chanel Lovers Finland –ryhmää. Tutkielman empiirinen osuus koostuu yhteensä kuudesta (6) haastattelusta. Jokaisesta tutkittavasta ryhmästä on haastateltu kahta (2) ryhmän käyttäjää.
Tutkielma tuo ymmärrystä sosiaalisen median yhteisöjen toimintamalleihin ja arvonluontiin. Ryhmissä on omat sääntönsä ja toimintamallinsa. Yhteisöissä vahva arvontuottaja on vertaistuki ja yhteisöllisyyden tunne. Ryhmissä on implisiittisiä toimintamalleja. Sosiaalisen median yhteisöjen ymmärtäminen on liiketoiminnallisesti merkittävää. Yhteisöissä pystytään viestimään uskottavasti suurelle määrälle kohderyhmää ja vaikuttamaan heidän käyttäytymiseensä. This thesis focuses on the value creation and behavior models in the social media communities. The theoretical part concentrates to the power of social media and to the new era of value creation. This thesis understands the massive impact that social media has today and the effects to value creation.
There are three (3) social media communities that has been investigated for this thesis. All groups are from Facebook. The names are: Kalevala koru -kirppis, Mulberry Fanclub Suomi and Chanel Lovers Finland. The empirical part of this thesis consists six (6) interviews made, total of two members (2) of each group.
The thesis gives understanding to the behavior models and value creation in the social media context. Each social media group has its own rules and regulations and behavior models, which are also implicit. At the communities one of the strongest value is the feeling of togetherness and the peer support. It is valuable for business activities to understand social media communities hence there are information told fast and wide to large target groups.
Tutkielmaa varten on tutkittu kolmea sosiaalisen median yhteisön ryhmää Facebookista: Kalevala koru-kirppistä, Mulberry Fanclub Suomea sekä Chanel Lovers Finland –ryhmää. Tutkielman empiirinen osuus koostuu yhteensä kuudesta (6) haastattelusta. Jokaisesta tutkittavasta ryhmästä on haastateltu kahta (2) ryhmän käyttäjää.
Tutkielma tuo ymmärrystä sosiaalisen median yhteisöjen toimintamalleihin ja arvonluontiin. Ryhmissä on omat sääntönsä ja toimintamallinsa. Yhteisöissä vahva arvontuottaja on vertaistuki ja yhteisöllisyyden tunne. Ryhmissä on implisiittisiä toimintamalleja. Sosiaalisen median yhteisöjen ymmärtäminen on liiketoiminnallisesti merkittävää. Yhteisöissä pystytään viestimään uskottavasti suurelle määrälle kohderyhmää ja vaikuttamaan heidän käyttäytymiseensä.
There are three (3) social media communities that has been investigated for this thesis. All groups are from Facebook. The names are: Kalevala koru -kirppis, Mulberry Fanclub Suomi and Chanel Lovers Finland. The empirical part of this thesis consists six (6) interviews made, total of two members (2) of each group.
The thesis gives understanding to the behavior models and value creation in the social media context. Each social media group has its own rules and regulations and behavior models, which are also implicit. At the communities one of the strongest value is the feeling of togetherness and the peer support. It is valuable for business activities to understand social media communities hence there are information told fast and wide to large target groups.