Verkko-opiskelun hyvien käytänteiden kirjallisuuskatsaus
Vanhanen, Anu (2017)
Kandidaatintutkielma
Vanhanen, Anu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709058489
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709058489
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä perehdytään verkko-opiskeluun ja verkkokurssien hyviin ominaisuuksiin. Työn tavoitteena on löytää hyviksi koettuja verkko-opiskelun ratkaisuja. Työhön pyritään kokoamaan ne elementit, joista hyvin menestyneet verkkokurssit näyttävät koostuvan. Tavoitteena on myös selvittää miten tietotekniikkaa hyödynnetään löydettyjen hyviksi koettujen verkko-opiskelun ratkaisujen toteuttamisessa. Työn aineisto kerätään tutkimalla ja analysoimalla verkko-opiskeluun liittyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä aikaisempia tutkimustuloksia. Työssä verkko-opiskelua tarkastellaan opiskelijan näkökulmasta.
Työn toteuttamisen kannalta hyvin menestyneiksi verkko-opiskelun ratkaisuiksi määritellään verkkokurssit, jotka ovat saaneet osallistujiltaan keskiarvoa parempaa palautetta verrattuna muihin verkkokursseihin. Tämän lisäksi hyvin menestyneiksi verkkokursseiksi ja toimiviksi verkko-opiskelun ratkaisuiksi oletetaan suosituimpien verkkokursseja tarjoavien tahojen järjestämät kurssit.
Tutkielmassa todetaan, että hyvin menestyneillä verkkokursseilla toistuvia elementtejä ovat selkeä ohjeistus, vuorovaikutuksellisuus, aktiivisen oppimisen menetelmät sekä kurssin ohjaajan intohimo kurssin opettamista kohtaan. Tietotekniikka näkyy verkkokursseilla kurssien teknisessä suunnittelussa sekä kurssimateriaaleissa. This Bachelor’s Thesis focuses on online learning and the good qualities of online courses. The aim is to find the methods used in online courses which are discovered to be good according to the students. The aim is to gather up the elements that successful online courses seem to include and also find out which role does information technology play on them. The information in this thesis will be collected by discovering and analyzing the former studies and literature about online learning.
To successfully carry out this thesis, it will be defined that an example of a successful method of online learning is an online course which have received better than average feedback from its participants compared to other courses. In addition to that online courses held by the most popular online course providers are assumed to be great examples of functional online course methods.
As a result, it was found out that the elements recurring on successful online courses are clear instructions; interaction, student-student and between student and faculty; the methods of active learning and the course instructor’s passion towards teaching the course. It’s also noted that information technology plays a big role in the technical planning of an online course and also in the course materials.
Työn toteuttamisen kannalta hyvin menestyneiksi verkko-opiskelun ratkaisuiksi määritellään verkkokurssit, jotka ovat saaneet osallistujiltaan keskiarvoa parempaa palautetta verrattuna muihin verkkokursseihin. Tämän lisäksi hyvin menestyneiksi verkkokursseiksi ja toimiviksi verkko-opiskelun ratkaisuiksi oletetaan suosituimpien verkkokursseja tarjoavien tahojen järjestämät kurssit.
Tutkielmassa todetaan, että hyvin menestyneillä verkkokursseilla toistuvia elementtejä ovat selkeä ohjeistus, vuorovaikutuksellisuus, aktiivisen oppimisen menetelmät sekä kurssin ohjaajan intohimo kurssin opettamista kohtaan. Tietotekniikka näkyy verkkokursseilla kurssien teknisessä suunnittelussa sekä kurssimateriaaleissa.
To successfully carry out this thesis, it will be defined that an example of a successful method of online learning is an online course which have received better than average feedback from its participants compared to other courses. In addition to that online courses held by the most popular online course providers are assumed to be great examples of functional online course methods.
As a result, it was found out that the elements recurring on successful online courses are clear instructions; interaction, student-student and between student and faculty; the methods of active learning and the course instructor’s passion towards teaching the course. It’s also noted that information technology plays a big role in the technical planning of an online course and also in the course materials.