Tietojohtamisen mahdollisuudet ja edellytykset julkisessa organisaatiossa
Pellinen, Satu (2017)
Pro gradu -tutkielma
Pellinen, Satu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709058487
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709058487
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia tietojohtaminen tarjoaa julkiselle organisaatiolle sekä, mitä tietojohtamisen hyödyntäminen edellyttää organisaatiolta. Kvalitatiivisesta tapaustutkimuksesta selviää, että tietojohtamisella voidaan saada aikaan useita merkittäviä positiivisia vaikutuksia julkisen organisaation toimintaan, minkä vuoksi julkiset organisaatiot ovat kasvavassa määrin alkaneet kiinnittää huomiota tietojohtamisen toimintojen toteuttamiseen.
Keskeisimpiä tietojohtamisen keinoin saavutettavissa olevia hyötyjä ovat systemaattisen tiedon luomisen, hankkimisen, jakamiseen ja hyödyntämiseen ansiosta aiheutuva kasvava tehokkuus, tuottavuus ja laatu, päätöksenteon laadun parantuminen, oppivan organisaation ja tiedon jakamista tukevan organisaatiokulttuurin kehittäminen, älykäs teknologian hyödyntäminen, parantunut kyky vastata toimintaympäristössä ja asiakkaiden tarpeissa tapahtuviin muutoksiin sekä lisääntyneen luovuuden ja innovatiivisuuden kautta syntyvät uudet toiminta- ja palvelutuotantotavat. Julkiset organisaatiot voivat saavuttaa tietojohtamisen keinoin edellä mainittuja hyötyjä siinä, missä yksityisetkin organisaatiot, mutta julkisiin organisaatioihin ja julkiseen johtamiseen liittyvistä erityispiirteitä johtuen tietojohtamisen hyödyntäminen on julkisille organisaatioille haastavampaa.
Merkittävimpinä tietojohtamiselle haasteita aiheuttavina tekijöinä voidaan pitää organisaatiokulttuuria, byrokraattista organisaatiorakennetta, tavoitteiden ristiriitaisuutta, johtamisosaamista ja rajallisia taloudellisia resursseja. Näiden pohjalta syntyvät tietojohtamisen hyödyntämisen edellytykset. Edellytyksiksi tietojohtamisen hyödyntämiseen tunnistetaan organisaatiokulttuurin muuttaminen, tiedon jakamisen edistäminen, oppivan julkisen organisaation luominen, päätöksenteon laadun parantaminen, innovatiivisuuden lisääminen, toimintaympäristön muutosten analysointi ja teknologian älykäs hyödyntäminen. The aim of the study was to find out what kind of opportunities knowledge management provides to a public organization and what knowledge management requires from organization. A qualitative case study shows that knowledge management can have several significant positive impacts on public organization activities, and that is why public organizations have begun to pay attention to knowledge management.
The most important benefits that can be achieved through knowledge management are the increasing efficiency, productivity and quality, improving decision-making quality, learning organization and improved ability to respond to changes in the operating environment and customer needs resulting from systematic creation, acquisition, sharing and exploitation of knowledge. In addition, through creativity and innovation, new ways of operating and service production can be created. Public organizations can benefit from knowledge management as well as private organizations, but due to the special features of public organizations and public management, utilization of knowledge management is more challenging for public organizations.
Organizational culture, bureaucratic organizational structure, conflicting objectives, management skills and limited financial resources can be considered as challenging factors for knowledge management. These factors create the requirements for utilizing knowledge management. The requirement for utilizing knowledge management are transforming an organization culture, promoting knowledge sharing, building a learning public organization, improving decision-making quality, enhancing innovation, analyzing changes in the operating environment and utilizing information systems.
Keskeisimpiä tietojohtamisen keinoin saavutettavissa olevia hyötyjä ovat systemaattisen tiedon luomisen, hankkimisen, jakamiseen ja hyödyntämiseen ansiosta aiheutuva kasvava tehokkuus, tuottavuus ja laatu, päätöksenteon laadun parantuminen, oppivan organisaation ja tiedon jakamista tukevan organisaatiokulttuurin kehittäminen, älykäs teknologian hyödyntäminen, parantunut kyky vastata toimintaympäristössä ja asiakkaiden tarpeissa tapahtuviin muutoksiin sekä lisääntyneen luovuuden ja innovatiivisuuden kautta syntyvät uudet toiminta- ja palvelutuotantotavat. Julkiset organisaatiot voivat saavuttaa tietojohtamisen keinoin edellä mainittuja hyötyjä siinä, missä yksityisetkin organisaatiot, mutta julkisiin organisaatioihin ja julkiseen johtamiseen liittyvistä erityispiirteitä johtuen tietojohtamisen hyödyntäminen on julkisille organisaatioille haastavampaa.
Merkittävimpinä tietojohtamiselle haasteita aiheuttavina tekijöinä voidaan pitää organisaatiokulttuuria, byrokraattista organisaatiorakennetta, tavoitteiden ristiriitaisuutta, johtamisosaamista ja rajallisia taloudellisia resursseja. Näiden pohjalta syntyvät tietojohtamisen hyödyntämisen edellytykset. Edellytyksiksi tietojohtamisen hyödyntämiseen tunnistetaan organisaatiokulttuurin muuttaminen, tiedon jakamisen edistäminen, oppivan julkisen organisaation luominen, päätöksenteon laadun parantaminen, innovatiivisuuden lisääminen, toimintaympäristön muutosten analysointi ja teknologian älykäs hyödyntäminen.
The most important benefits that can be achieved through knowledge management are the increasing efficiency, productivity and quality, improving decision-making quality, learning organization and improved ability to respond to changes in the operating environment and customer needs resulting from systematic creation, acquisition, sharing and exploitation of knowledge. In addition, through creativity and innovation, new ways of operating and service production can be created. Public organizations can benefit from knowledge management as well as private organizations, but due to the special features of public organizations and public management, utilization of knowledge management is more challenging for public organizations.
Organizational culture, bureaucratic organizational structure, conflicting objectives, management skills and limited financial resources can be considered as challenging factors for knowledge management. These factors create the requirements for utilizing knowledge management. The requirement for utilizing knowledge management are transforming an organization culture, promoting knowledge sharing, building a learning public organization, improving decision-making quality, enhancing innovation, analyzing changes in the operating environment and utilizing information systems.