E-orientation: implementing e-learning in new employee orientation
Kujala, Anniina (2017)
Pro gradu -tutkielma
Kujala, Anniina
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709048467
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709048467
Tiivistelmä
E-orientation is an electronically supported learning process for the familiarization of new employees. A qualitative case study is based on interviewing new employees that have been familiarized through e-orientation and employees that have developed the e-orientation program in the same organization. Analysis reveals that there are multiple factors that organizations must consider when implementing e-orientation. E-orientation increases flexibility, learner independency, time efficiency, distribution possibilities, user satisfaction and cost savings, and enables automating the process of following up newcomers’ orientation progress, but the creation of an e-orientation program takes resources and effort, it may decrease learning outcomes and the amount of interaction, increase the need to follow up, and it can’t be used as the only method to conduct orientation. When implementing e-orientation, organizations must consider the pros and cons in their context, reserve adequate resources, use plenty of effort, utilize the expertise of multiple people, carefully plan how to implement new practices, be prepared to utilize also face-to-face training, and make choices regarding the technical realization, time aspect and learning material. After e-orientation has been implemented, the outcomes and consequences should be evaluated on individual and organizational levels. E-perehdyttäminen on elektronisesti tuettua uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Kvalitatiivinen tapaustutkimus perustuu e-perehdyttämällä koulutettujen uusien työntekijöiden ja e-perehdyttämisen kehittämisestä vastanneiden työntekijöiden haastatteluun. Analyysi paljastaa, että on olemassa monia eri asioita, joita yritysten tulee huomioida e-perehdyttämisen implementoinnissa. E-perehdyttäminen lisää joustavuutta, itsenäisyyttä, ajallista tehokkuutta, oppimismateriaalin jaettavuutta, käyttäjätyytyväisyyttä ja kustannussäästöjä sekä mahdollistaa perehdytysprosessin seurannan automatisoinnin, mutta eperehdytysohjelman luominen vaatii resursseja ja panostusta, oppimistulokset voivat huonontua, interaktion määrä vähenee, seurannan tarve lisääntyy, sekä e-perehdyttämistä ei voida käyttää ainoana perehdyttämisen muotona. Implementoidessaan e-perehdytystä organisaatioiden tulisi arvioida hyötyjä ja haittoja omassa kontekstissaan, varata tarpeeksi resursseja, panostaa kehittämiseen, hyödyntää monien eri henkilöiden ammattitaitoa, suunnitella tarkasti uusien toimintatapojen käyttöönottoa, varautua kouluttamaan myös kasvotusten, ja tehdä päätöksiä liittyen tekniseen ja ajalliseen toteutukseen sekä oppimismateriaaliin liittyen. Implementoinnin jälkeen lopputulemia ja seurauksia pitää arvioida sekä yksilö- että organisaationäkökulmasta.