Asiantuntijoiden välisen tiedon jakamisen tukeminen henkilövaihdostilanteissa
Ylönen, Anniina (2017)
Pro gradu -tutkielma
Ylönen, Anniina
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709018424
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709018424
Tiivistelmä
Tässä pro gradu- tutkielmassa tarkastellaan asiantuntijoiden välisen tiedon jakamisen erityispiirteitä henkilövaihdostilanteissa. Tavoitteena on eritellä, millaista tietoa on tärkeä jakaa tehtävät jättävältä asiantuntijalta hänen seuraajalleen, paneutua tiedon jakamiseen oleellisesti vaikuttaviin tekijöihin sekä analysoida organisaation mahdollisuuksia tukea asiantuntijoiden välistä tiedon jakamista henkilövaihdostilanteissa.
Tutkimuksessa perehdytään aiempaan tutkimukseen tarkastelemalla asiantuntijuutta ilmiönä, tiedon ominaisuuksia sekä tiedon jakamisen aikaisempaa tutkimusta. Aiemmissa tutkimuksissa esiin nousseita ja eri tutkimuksissa toistuvia tiedon jakamiseen vaikuttavia tekijöitä tarkastellaan lisäksi syvemmin omina kokonaisuuksinaan. Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tiedon jakamista toteuttaneiden asiantuntijaparien haastatteluja analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia sekä teemoittelua.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiantuntijoilla oletetaan olevan aiemman kokemuksen ja koulutuksen puolesta vahva tekninen osaaminen, joten tekninen tieto ei ollut tiedon jakamisen keskiössä. Seuraaja-asiantuntijan kokemustasosta huolimatta on kuitenkin oleellista jakaa organisaation rakenteeseen, henkilöstöön ja toimintatapoihin liittyvää sekä tehtäväkohtaista tietoa. Myös alakohtainen ja asiakkaisiin liittyvä erityistieto on tärkeää uudelle asiantuntijalle. Merkittäviksi tekijöiksi asiantuntijoiden henkilövaihdostilanteiden tiedon jakamisessa havaittiin tiedon luonne, asiantuntijoiden motivaatio sekä organisaation kulttuuri ja tukirakenne. Tutkimuksen tulosten mukaan organisaatio voi tukea asiantuntijoiden välistä tiedon jakamista luomalla tiedon jakamiselle otolliset puitteet esimerkiksi tukemalla asiantuntijoiden motivaatiota, pyrkimällä luomaan avointa vuorovaikutusta tukevan organisaatiokulttuurin sekä panostamalla prosessin suunnitelmallisuuteen ja tiedon jakamisen tukirakenteisiin. This Master's thesis studies the spesific features of knowledge sharing between experts in personnel change situations. The aim of this study is to define the type of knowledge that is important to pass on from predecessor to the successor, indicate the major features influencing knowledge sharing and analyze and suggest ways in which the organization can support experts in these situations.
This study reviews research literature by examining expertise as a phenomenon, characteristics of knowledge and previous research of knowledge sharing. Reoccuring emergent features in knowledge sharing that are found in previous studies are examined more in depth in their own sections. The empirical part of the study was carried out as a qualitative case study involving interviews of experts. The interviews were analyzed by using content analysis and thematising.
The results indicate that experts are expected to have strong technical knowledge because of their high educational background and practical experience. Hence, technical knowledge is no longer the focal point in knowledge sharing in personnel change situations. Regardless of a high amount of practical experience, it is crucial to pass down information about organizational structure, personnel, processes and tasks. Knowledge about the industry and customers is also important for the new expert. The results of this study indicate that significant features influencing knowledge sharing between experts in personnel change situations were nature of the knowledge, motivation of the experts and the organizational culture and structure. Based on the results of this study organizations can support knowledge sharing between experts by creating opportunitional circumstances. Suggested actions include supporting motivation of experts, creating a culture supporting open communication and investing in systematic planning of processes and supporting structures enabling knowledge sharing.
Tutkimuksessa perehdytään aiempaan tutkimukseen tarkastelemalla asiantuntijuutta ilmiönä, tiedon ominaisuuksia sekä tiedon jakamisen aikaisempaa tutkimusta. Aiemmissa tutkimuksissa esiin nousseita ja eri tutkimuksissa toistuvia tiedon jakamiseen vaikuttavia tekijöitä tarkastellaan lisäksi syvemmin omina kokonaisuuksinaan. Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tiedon jakamista toteuttaneiden asiantuntijaparien haastatteluja analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia sekä teemoittelua.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiantuntijoilla oletetaan olevan aiemman kokemuksen ja koulutuksen puolesta vahva tekninen osaaminen, joten tekninen tieto ei ollut tiedon jakamisen keskiössä. Seuraaja-asiantuntijan kokemustasosta huolimatta on kuitenkin oleellista jakaa organisaation rakenteeseen, henkilöstöön ja toimintatapoihin liittyvää sekä tehtäväkohtaista tietoa. Myös alakohtainen ja asiakkaisiin liittyvä erityistieto on tärkeää uudelle asiantuntijalle. Merkittäviksi tekijöiksi asiantuntijoiden henkilövaihdostilanteiden tiedon jakamisessa havaittiin tiedon luonne, asiantuntijoiden motivaatio sekä organisaation kulttuuri ja tukirakenne. Tutkimuksen tulosten mukaan organisaatio voi tukea asiantuntijoiden välistä tiedon jakamista luomalla tiedon jakamiselle otolliset puitteet esimerkiksi tukemalla asiantuntijoiden motivaatiota, pyrkimällä luomaan avointa vuorovaikutusta tukevan organisaatiokulttuurin sekä panostamalla prosessin suunnitelmallisuuteen ja tiedon jakamisen tukirakenteisiin.
This study reviews research literature by examining expertise as a phenomenon, characteristics of knowledge and previous research of knowledge sharing. Reoccuring emergent features in knowledge sharing that are found in previous studies are examined more in depth in their own sections. The empirical part of the study was carried out as a qualitative case study involving interviews of experts. The interviews were analyzed by using content analysis and thematising.
The results indicate that experts are expected to have strong technical knowledge because of their high educational background and practical experience. Hence, technical knowledge is no longer the focal point in knowledge sharing in personnel change situations. Regardless of a high amount of practical experience, it is crucial to pass down information about organizational structure, personnel, processes and tasks. Knowledge about the industry and customers is also important for the new expert. The results of this study indicate that significant features influencing knowledge sharing between experts in personnel change situations were nature of the knowledge, motivation of the experts and the organizational culture and structure. Based on the results of this study organizations can support knowledge sharing between experts by creating opportunitional circumstances. Suggested actions include supporting motivation of experts, creating a culture supporting open communication and investing in systematic planning of processes and supporting structures enabling knowledge sharing.