Changing local to global: Finding knowledge sharing barriers between individual motivation factors and organizational culture in virtual team environment
Toivanen, Antti (2017)
Diplomityö
Toivanen, Antti
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708308367
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708308367
Tiivistelmä
Knowledge and knowledge management are considered as one of the key factors
for a competitive advantage. Knowledge sharing is one of the most essential parts
of the knowledge management process. Its relation to organizational culture,
individual motivation factors, virtual teams and knowledge sharing barriers create
an interesting equation together. Each of these concepts has been extensively
studied in recent years. Companies are organizing their work around global
projects and teams. Nowadays, cross-border virtual teams are seen as a source for
knowledge creation. These teams are usually coming from different cultural
backgrounds and speaking different languages. However the complexity of
international projects and temporary nature set some challenges in order to
achieve project success.
The objective of this study was to increase understanding how organization
culture and individual motivation are related to knowledge sharing and its barriers
in virtual teams and what kind of role they have in global organization
transformation. This thesis is conducted as a quantitative study in a large
multinational company. However, the target group was relatively small and
carefully selected. The empirical part data consist of 64 people from 12 countries
working in tens of different virtual teams globally. A theoretical framework was
constructed on the basis of an empirical background and a literature review. To
fulfill an empirical part, a Likert scaled semi-structured survey was applied with
the possibility of open comments.
The results indicated that a few characteristics of organizational culture influence
directly or indirectly to knowledge sharing barriers. In this particular case,
employees felt that it is hard to find the person with the knowledge that is needed
and it is also hard to find appropriate documents and solutions. These correlate
with the opinion that different units cannot learn from each other very well. Also,
extrinsic motivation components correlate with the knowledge sharing barriers,
such as lack of time and or support and tools for knowledge sharing. In this case,
knowledge sharing barriers are considered as dependent variables and
motivational factors as well as cultural aspects are considered as explanatory
factors. In the end, some theoretical and managerial implications are provided as
well as suggestions for future research. Tietoa ja tietämyksenhallintaa pidetään yhtenä kilpailuedun avaintekijöistä.
Tietämyksen jakaminen on yksi tiedonhallintaprosessin olennaisimpia osia. Sen
suhde organisaatiokulttuuriin, yksilöllisiin motivaatiotekijöihin, virtuaalisiin
tiimeihin sekä tietämyksen jakamisen esteisiin luovat yhdessä mielenkiintoisen
yhtälön. Kaikkia näitä käsitteitä on tutkittu viime vuosina laajasti.
Yritykset järjestävät toimintaansa globaalien projektien ja tiimien ympärille. Tänä
päivänä globaalit virtuaalitiimit nähdään tärkeinä tiedon tuottamisen lähteinä.
Nämä ryhmät koostuvat yleensä eri kieltä puhuvista ja erilaisista
kulttuuritaustoista tulevista ihmisistä. Kansainvälisten projektien monimutkaisuus
ja tilapäinen luonne asettavat myös haasteita projektien menestyksekkääseen
hoitamiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten
organisaatiokulttuuri ja yksilön motivaatio liittyvät tiedon jakoon ja tiedon
jakamisen esteisiin virtuaalitiimi ympäristössä. Tämä opinnäytetyö toteutettiin
kvantitatiivisena tutkimuksena suuressa monikansallisessa yrityksessä.
Kohderyhmä oli suhteellisen pieni ja huolellisesti valittu. Empirian otoskoko oli
64 henkilöä 12 eri maasta, jotka työskentelevät useissa eri virtuaalitiimeissä
globaalisti. Teoreettinen viitekehys rakennettiin empiirisen taustan ja
kirjallisuuskatsauksen perusteella. Empiirisen osan toteuttamiseksi käytettiin
Likert-asteikollista, puolistrukturoitua kyselytutkimusta, jossa oli mahdollista
esittää avoimia kommentteja.
Tulokset osoittivat, että jotkin organisaatiokulttuuriin tai organisaatiorakenteeseen
liittyvät ominaisuudet vaikuttavat suoraan tai epäsuorasti tiedon jakamisen
esteisiin. Työntekijät kokivat, että on vaikeaa löytää henkilö, jolla olisi tarvittavaa
osaamista tiettyyn tilanteeseen, sekä on myös vaikeaa löytää asianmukaisia
asiakirjoja ja ratkaisuja. Nämä liittyvät näkemykseen, että eri yksiköt eivät opi
toisiltaan kovin hyvin. Myös ulkonaiset (extrinsic) motivaatiokomponentit
korreloivat tiedon jakamisen esteiden kanssa, kuten tiedon jakamisen ajan, tuen ja
työkalujen puute. Tässä tutkimuksessa tiedon jakamisen esteitä pidetään
riippuvina muuttujina, kun taas motivaatiotekijöitä sekä kulttuurillisia näkökohtia
pidetään selittävinä tekijöinä. Lopuksi esitetään joitain teoriaan ja johtamiseen
liittyviä vaikutuksia sekä ehdotuksia tulevalle tutkimukselle.
for a competitive advantage. Knowledge sharing is one of the most essential parts
of the knowledge management process. Its relation to organizational culture,
individual motivation factors, virtual teams and knowledge sharing barriers create
an interesting equation together. Each of these concepts has been extensively
studied in recent years. Companies are organizing their work around global
projects and teams. Nowadays, cross-border virtual teams are seen as a source for
knowledge creation. These teams are usually coming from different cultural
backgrounds and speaking different languages. However the complexity of
international projects and temporary nature set some challenges in order to
achieve project success.
The objective of this study was to increase understanding how organization
culture and individual motivation are related to knowledge sharing and its barriers
in virtual teams and what kind of role they have in global organization
transformation. This thesis is conducted as a quantitative study in a large
multinational company. However, the target group was relatively small and
carefully selected. The empirical part data consist of 64 people from 12 countries
working in tens of different virtual teams globally. A theoretical framework was
constructed on the basis of an empirical background and a literature review. To
fulfill an empirical part, a Likert scaled semi-structured survey was applied with
the possibility of open comments.
The results indicated that a few characteristics of organizational culture influence
directly or indirectly to knowledge sharing barriers. In this particular case,
employees felt that it is hard to find the person with the knowledge that is needed
and it is also hard to find appropriate documents and solutions. These correlate
with the opinion that different units cannot learn from each other very well. Also,
extrinsic motivation components correlate with the knowledge sharing barriers,
such as lack of time and or support and tools for knowledge sharing. In this case,
knowledge sharing barriers are considered as dependent variables and
motivational factors as well as cultural aspects are considered as explanatory
factors. In the end, some theoretical and managerial implications are provided as
well as suggestions for future research.
Tietämyksen jakaminen on yksi tiedonhallintaprosessin olennaisimpia osia. Sen
suhde organisaatiokulttuuriin, yksilöllisiin motivaatiotekijöihin, virtuaalisiin
tiimeihin sekä tietämyksen jakamisen esteisiin luovat yhdessä mielenkiintoisen
yhtälön. Kaikkia näitä käsitteitä on tutkittu viime vuosina laajasti.
Yritykset järjestävät toimintaansa globaalien projektien ja tiimien ympärille. Tänä
päivänä globaalit virtuaalitiimit nähdään tärkeinä tiedon tuottamisen lähteinä.
Nämä ryhmät koostuvat yleensä eri kieltä puhuvista ja erilaisista
kulttuuritaustoista tulevista ihmisistä. Kansainvälisten projektien monimutkaisuus
ja tilapäinen luonne asettavat myös haasteita projektien menestyksekkääseen
hoitamiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten
organisaatiokulttuuri ja yksilön motivaatio liittyvät tiedon jakoon ja tiedon
jakamisen esteisiin virtuaalitiimi ympäristössä. Tämä opinnäytetyö toteutettiin
kvantitatiivisena tutkimuksena suuressa monikansallisessa yrityksessä.
Kohderyhmä oli suhteellisen pieni ja huolellisesti valittu. Empirian otoskoko oli
64 henkilöä 12 eri maasta, jotka työskentelevät useissa eri virtuaalitiimeissä
globaalisti. Teoreettinen viitekehys rakennettiin empiirisen taustan ja
kirjallisuuskatsauksen perusteella. Empiirisen osan toteuttamiseksi käytettiin
Likert-asteikollista, puolistrukturoitua kyselytutkimusta, jossa oli mahdollista
esittää avoimia kommentteja.
Tulokset osoittivat, että jotkin organisaatiokulttuuriin tai organisaatiorakenteeseen
liittyvät ominaisuudet vaikuttavat suoraan tai epäsuorasti tiedon jakamisen
esteisiin. Työntekijät kokivat, että on vaikeaa löytää henkilö, jolla olisi tarvittavaa
osaamista tiettyyn tilanteeseen, sekä on myös vaikeaa löytää asianmukaisia
asiakirjoja ja ratkaisuja. Nämä liittyvät näkemykseen, että eri yksiköt eivät opi
toisiltaan kovin hyvin. Myös ulkonaiset (extrinsic) motivaatiokomponentit
korreloivat tiedon jakamisen esteiden kanssa, kuten tiedon jakamisen ajan, tuen ja
työkalujen puute. Tässä tutkimuksessa tiedon jakamisen esteitä pidetään
riippuvina muuttujina, kun taas motivaatiotekijöitä sekä kulttuurillisia näkökohtia
pidetään selittävinä tekijöinä. Lopuksi esitetään joitain teoriaan ja johtamiseen
liittyviä vaikutuksia sekä ehdotuksia tulevalle tutkimukselle.