Finnish newspaper going digital – Exploratory case study of media business model design under converging media field
Salonen, Aki (2017)
Pro gradu -tutkielma
Salonen, Aki
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708308357
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708308357
Tiivistelmä
The purpose of this research is to develop a holistic knowledge of the situation of the newspaper and media industry. This study aims primarily to find out what kind of business models newspapers and other media companies will develop and implement in the future. The media industry has been disrupting for a long time due to the strong digitalization. Digitalization is breaking up existing business models and changes consumer behavior. Media business has gained increasing attention in academic research, and the most recent changes in the industry highlight the importance of managerial understanding especially in terms of digital business models. These factors strongly define the future development of the media business throughout the world. The empirical data of this study have been collected with theme interviews from key media operators in Finland. The research shows how strongly and quickly traditional newspapers and other media companies should move their businesses and operations to the digital environment. The traditional dualistic business model of media companies will be replaced by a multiplatform digital business. The future media will also utilize different kind of micropayments and revenue sharing models. The results address that utilization of consumer data will be a very important part of the digital media business. In addition, media companies' revenue models and channels will be diversified radically. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kasvattaa kokonaisvaltaista ymmärrystä sanomalehti. ja media-alan tilasta. Tutkimus pyrkii ensisijaisesti selvittämään millaisia liiketoimintamalleja sanomalehdet ja muut media yhtiöt tulevat kehittämään tulevaisuudessa. Media-ala on pitkään ollut murroksessa voimakkaan digitaalisaation ansiosta. Media business on saanut kasvavaa huomiota akateemisessa tutkimuksessa, ja samalla viimeaikaiset muutokset ja trendit alalla korostavat johtotason ymmärrystä erityisesti digitaalisten liiketoimintamallien kehittämisestä. Se murtaa olemassa olevia liiketoimintamalleja sekä muuttaa kuluttajakäytöstä. Nämä tekijät määrittelevät voimakkaasti media-alan tulevaisuuden kehitystä. Tutkimuksen empiirinen data on kerätty teemahaastatteluilla keskeisiltä mediatoimijoilta suomessa. Tutkimus osoittaa kuinka voimakkaasti ja nopeasti perinteisten sanomalehtien ja muiden mediayhtiöiden tulisi siirtää liiketoimintansa digitaaliseen ympäristöön. Mediayhtiöiden perinteinen dualistinen liiketoimintamalli tulee muuttumaan monikanavaiseksi digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. Tulevaisuuden media tulee
myös hyödyntämään erilaisia mikromaksuja ja tulonjakomalleja. Tulokset osoittavat, että
datan hyödyntäminen tulee olemaan erittäin keskeinen osa tulevaisuuden mediataloutta. Lisäksi mediayhtiöiden ansaintamallit ja kanavatarjonta tulevat monipuolistumaan ennennäkemättömällä tavalla.
myös hyödyntämään erilaisia mikromaksuja ja tulonjakomalleja. Tulokset osoittavat, että
datan hyödyntäminen tulee olemaan erittäin keskeinen osa tulevaisuuden mediataloutta. Lisäksi mediayhtiöiden ansaintamallit ja kanavatarjonta tulevat monipuolistumaan ennennäkemättömällä tavalla.