Innovaatiokyvyn johtaminen suomalaisissa pk-yrityksissä
Hyökyvaara, Anni (2017)
Pro gradu -tutkielma
Hyökyvaara, Anni
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708298262
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708298262
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia suomalaisten pienten ja keskisuurien yritysten innovaatiokyvyn johtamista sekä selvittää, millä tavoin ja keinoin pk-yritysten johto pyrkii edistämään yrityksen innovaatiokykyä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin puolistruktuoitu teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta suomalaisen pkyrityksen toimitusjohtajana tai toimitusjohtajan sijaisena toimivaa henkilöä ja haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että innovaatiokyvyn edistäminen nähdään suomalaisissa pkyrityksissä tärkeänä ja jopa välttämättömänä kilpailussa pärjäämiselle sekä toimintaympäristön kehityksessä mukana pysymiselle. Sen lisäksi, että tulokset osoittivat pk-yrityksissä vallitsevan positiivinen suhtautuminen innovaatiokyvyn edistämistä kohtaan, osoittivat tulokset erityisiä keinoja ja tapoja, joiden kautta johtajat pyrkivät edistämään yrityksen innovaatiokykyä. Tulosten mukaan suomalaisten pk-yritysten johto pyrkii edistämään yrityksen innovaatiokykyä muun muassa verkostoitumisen ja vuorovaikutuksen lisäämisen; oikeanlaisen kulttuurin luomisen; yhteisen vision tai päämäärän luomisen; jatkuvan strategian tarkastelun; henkilöstön osallistamisen; vastuun ja päätöksentekovallan jakamisen; vapauden antamisen; omaaloitteisuuden ja vastuunkannon korostamisen; sekä kehittämistyön resursoimisen kautta. Lisäksi tulokset osoittivat johdon näkevän tärkeimmiksi tehtävikseen kokonaiskuvan tarkastelun; ihmisten rohkaisemisen ja tukemisen;; osaamisen ja kyvykkyyksien hyödyntämisen, kehittämisen ja hankkimisen; sekä koko toiminnan mahdollistamisen. The goal of this research was to study how innovation capability is managed in Finnish small and midsize companies. In addition, the goal was to find out in what ways the leaders of these companies strive to promote the innovation capability in their companies. The study was carried through as a qualitative research and the data was collected by way of theme interviews. Six interviews were carried through with six different companies and informants who all were the chief executive officers or their substitutes of the companies. The data was analysed based on the data collected. The findings of this study indicate that promoting innovation capability is
seemed as important and necessary for the SME´s to manage in increasing competition and development of their operational environment. In addition, the findings indicate ways of the managers to promote the innovation capability of their company. Per the findings of this study the managers of Finnish SME´s strive to promote the innovation capability by increasing networking and interaction; creating appropriate culture; creating a common vision or goal; continuing crosscheck of the strategy; engaging and empowering people; highlighting spontaneity and responsibility; and resourcing development. In addition, the findings implicate that the most important role of management is to observe the overall picture; encouraging and supporting people;; utilizing, developing and acquiring talent and capabilities; and enabling the operation of the whole company.
seemed as important and necessary for the SME´s to manage in increasing competition and development of their operational environment. In addition, the findings indicate ways of the managers to promote the innovation capability of their company. Per the findings of this study the managers of Finnish SME´s strive to promote the innovation capability by increasing networking and interaction; creating appropriate culture; creating a common vision or goal; continuing crosscheck of the strategy; engaging and empowering people; highlighting spontaneity and responsibility; and resourcing development. In addition, the findings implicate that the most important role of management is to observe the overall picture; encouraging and supporting people;; utilizing, developing and acquiring talent and capabilities; and enabling the operation of the whole company.